Få ner PH-Värdet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2894

    #76
    Ursprungligen postat av Luxur
    Nu har jag läst mycket om ph värden här men inte lyckats hitta vart de idealiska ph värdet för vanliga sällskapsfiskar skall ligga på.
    Finns en stor tolerans när det gäller pH hos dom flesta "sällskapsfiskar" och vanligt kranvatten med pH 7-8 fungerar alldeles utmärkt. Att labba med pH är kanske intressant i vissa väldigt speciella fall.
    Så något "idialt" pH för sällskapsfiskar finns inte. Ofta varierar också pH över dygnet beroende på om man har växter som vid god belysning tar upp CO2 osv.

    Kommentar

    • Luxur
      • October 2009
      • 127

      #77
      På mitt kranvatten ligger ph på 6,4, så lågt min E-T sticka kan mäta. Samma resultat var de i mina akvarier. Tömde ena akvariet på fiskar och blandade ner kalkstenskross. Fick byta vatten massor av gånger innan vattnet blev någe så när klart. Ph gick då upp till 7,2 på tre dygn.
      I de andra akvariet tillsatte jag bikarbonat viket var betydlygt lättsammare och även där gick ph upp till 7,2.
      Viket föredrar ni man skall använda, kalksten eller bikarbonat? Bikarbonatet var ju klart de lättsammaste men de kanske är annat man skall tänka på som man inte vet om. Då man inte behöver anstränga sej brukar de ofta vara något lurt.
      Vad kommer att hända nu, kommer växterna att växa bättre och fiskarna leva längre?
      54 liter. Molly.
      200 liter. Olika fiskar.

      Kommentar

      • Sleaper

        • September 2008
        • 2894

        #78
        För växternas skull är snarare pH på ca.6,4 bättre än pH 7,2. Även dom flesta fiskar kommer ju från vatten som är svagt surt. Jag ser ingen poäng med att höja pH.

        Kommentar

        • Xul
          • January 2007
          • 709

          #79
          Ursprungligen postat av Matuski
          Har problem med att få ner PH-värdet i mitt akvarium. Finns det andra tips än att använda Phsänkande medel?
          Skulle gärna vilja få mitt vatten lite gravsyra(tror jag det hetr ^^)-mörkt, men mina rötter vill inte samarbeta. Förslag på det är också välkomna
          Tack! //125-liters ägare.
          Gravsyra, Organisk syra som främst utvinns ur döda kroppar tagna ur sk kyrkogårdar

          Kommentar

          • Luxur
            • October 2009
            • 127

            #80
            Ursprungligen postat av Sleaper
            För växternas skull är snarare pH på ca.6,4 bättre än pH 7,2. Även dom flesta fiskar kommer ju från vatten som är svagt surt. Jag ser ingen poäng med att höja pH.
            Anledning till att jag höjer ph är att 6,4 ligger under det gröna fältet på skalan. Tänkte att de var säkrast så.
            Då man tillsätter bikarbonat skall de vara i samband med vattenbyte men skall man byta före eller efter tillsättande av bikarbonatet?
            Senast redigerad av Luxur; 31 May 2010, 19:26. Anledning: Lade till lite.
            54 liter. Molly.
            200 liter. Olika fiskar.

            Kommentar

            • Sleaper

              • September 2008
              • 2894

              #81
              Ursprungligen postat av Luxur
              Anledning till att jag höjer ph är att 6,4 ligger under det gröna fältet på skalan. Tänkte att de var säkrast så.
              Då man tillsätter bikarbonat skall de vara i samband med vattenbyte men skall man byta före eller efter tillsättande av bikarbonatet?
              Har du mycket växter och skapligt med belysning och utgångsvärdet pH6,4 på kranvattnet så är det ju perfekt. pH kommer ju vid god belysning stiga genom förbrukning av CO2 osv.
              Frågan är hur säkra dessa testvärden är och när är dom utförda, morgon eller kväll? Även KH skulle vara av intresse att kolla.
              Att tillsätta bikarbonat före delvattenbyte verkar väl rätt meningslöst.
              Men som sagt, att tillsätta bikarbonat och höja pH är ingen god idé när det gäller växterna.

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #82
                Ursprungligen postat av Sleaper
                Men som sagt, att tillsätta bikarbonat och höja pH är ingen god idé när det gäller växterna.
                Fast nästan alla växter fungerar faktiskt alldeles utmärkt vid ett pH på 7,5
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #83
                  Ursprungligen postat av Luxur
                  Anledning till att jag höjer ph är att 6,4 ligger under det gröna fältet på skalan.
                  Ser att du är från Östersund och letade på kommunens hemsida efter kranvattnets pH-värde men hittade inte den infon. Dock så angavs hårdheten och den var ju inte så himla låg och dessutom skulle jag nog vilja påstå att det är extremt ovanligt med ett pH på en bit under 7 på kranvattnet så är du verkligen helst säker på att din test visar korrekta värden.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Luxur
                    • October 2009
                    • 127

                    #84
                    Jag använder Easy Test stickor och har kollat best före datum på dem (2011-05). Har sett lite delade meningar om dom men man ser ju många värden på en gång med dom och förmodar att dom är bra.
                    Precis nu kl. 22:45 ligger kranens KH på 3 och ph på 6,8.
                    Senast redigerad av Luxur; 01 June 2010, 21:46.
                    54 liter. Molly.
                    200 liter. Olika fiskar.

                    Kommentar

                    • Sleaper

                      • September 2008
                      • 2894

                      #85
                      Teststickor verkar många vara skeptiska till. Du skall alltså mäta pH i akvariet morgon och kväll för att se eventuell skillnad. Har du bra belysning, mycket växter och inte tillför CO2 kan pH stiga ganska rejält under dagen. Men annars låter de vattenvärden du nämner bra, och i ditt fall jag skulle inte bry mig om labba med bikarbonat mm.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...