Omstart samt alger?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Robbs
    • December 2009
    • 242

    Omstart samt alger?

    Tjo, har haft igång mitt kar i ca 3 månader.
    Har aldrig fått nitrit etc, men nu har jag lyckats få cyano tror jag.
    grönliknande alg som sätter sig på botten och på växterna.
    Kom som ett brev på posten när jag klippte ner dubbelt så mycket av mina växter än jag brukar göra nu kommer jag inte på namnet på dom men de är nog den vanligaste växten, liknad hornsäv lite grann.
    samtidigt gjorde jag vattenbyte och började med pmdd använde ett annat märke innan.
    Är det de som har gjort detta? nu börjar växterna sakta dö ut, vad gör man? vill helst inte mörklägga karet.

    nästa fråga?
    Har tänkt att jag skulle ta och flytta karet snart, står så att det får sol på sig om kvällarna.Har inte fått det än för att rullgardinen är nere i det rummet änsålänge men den ska ju helst upp.
    om jag tömmer karet helt på vatten, fiskarna i ett annat kar
    Flyttar sedan karet , kan jag bara fylla på nytt vatten och lägga i fiskarna direkt lr det måste bildas nya bakterier?Kan man mata likamycket etc, växtgödning?
    och om jag gör detta, vågar jag stoppa ner växterna där om det kanske finns cyano kvar?
    har mycket växter och jag vill helst slippa köpa nya, har nog växter för över 1000kr nu
    The Flyfishing Man
    Stavar jag fel? Iphonens rättstavningsprogram.....
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Finns massor med trådar om cyano härinne, det är bara att söka.

    Men det finns iallafall två huvudspår att få bort cyanon:

    Det ena är att få så bra fart på växterna att de tar alla andra näringsämnen utom kväve som cyanon behöver (cyano behöver inte kväve-den kan fixa sitt eget, vilket gör att den har en fördel i kvävefattiga kar). Man skall alltså göda med kväve.

    Det andra är att behandla. T ex General Tonic är effektivt mot cyano. Men håll då också koll på dina filter så att de inte blir igensatta eller tappar så mycket bakterier att du får risk för nitritspikar.

    De flesta brukar behandla först, och sedan köra det första, så att cyanon inte kommer tillbaka.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • Robbs
      • December 2009
      • 242

      #3
      Ursprungligen postat av Jens A.
      Finns massor med trådar om cyano härinne, det är bara att söka.

      Men det finns iallafall två huvudspår att få bort cyanon:

      Det ena är att få så bra fart på växterna att de tar alla andra näringsämnen utom kväve som cyanon behöver (cyano behöver inte kväve-den kan fixa sitt eget, vilket gör att den har en fördel i kvävefattiga kar). Man skall alltså göda med kväve.

      Det andra är att behandla. T ex General Tonic är effektivt mot cyano. Men håll då också koll på dina filter så att de inte blir igensatta eller tappar så mycket bakterier att du får risk för nitritspikar.

      De flesta brukar behandla först, och sedan köra det första, så att cyanon inte kommer tillbaka.
      ok, jag har även co2 till karet.
      men hur vet jag när bakterierna börjar dö ut i filtret? Eller hur håller jag koll på det?
      Har läst det som du säger att filtret säger upp sig efter den behandlingen men om man gör enligt anvisningarna ska det väl fungera?
      The Flyfishing Man
      Stavar jag fel? Iphonens rättstavningsprogram.....

      Kommentar

      • Jens A.
        • March 2007
        • 5026

        #4
        Du får testa för nitrit.
        Earth first! We´ll screw up the other planets later!

        Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

        Kommentar

        • Robbs
          • December 2009
          • 242

          #5
          Ursprungligen postat av Jens A.
          Du får testa för nitrit.
          jaså =P man vet det inte förrän efter bakterierna är döda?
          tack för svaren.
          The Flyfishing Man
          Stavar jag fel? Iphonens rättstavningsprogram.....

          Kommentar

          • Robbs
            • December 2009
            • 242

            #6
            en bild på hur de ser ut... mossan uppe i högra hörnet är nästan full med alger
            man ser lite vid framrutan på botten hur jag menar.
            Bifogade filer
            The Flyfishing Man
            Stavar jag fel? Iphonens rättstavningsprogram.....

            Kommentar

            Arbetssätt...