Kan man ha vanligt salt i saltvattensakvarium?!?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nune
    • February 2009
    • 32

    Kan man ha vanligt salt i saltvattensakvarium?!?

    Hej

    Har ett saltvattenskar där jag behöver höja salthalten akut. Kan man använda vanligt bordssalt till det? Alternativet jag har är att koka havsvatten. Akvariet är ett med svenska arter och vattnet är tagit från havet.

    MVH
    Micke
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Ursprungligen postat av Nune
    Hej

    Har ett saltvattenskar där jag behöver höja salthalten akut. Kan man använda vanligt bordssalt till det? Alternativet jag har är att koka havsvatten. Akvariet är ett med svenska arter och vattnet är tagit från havet.

    MVH
    Micke
    det salt som säljs till saltvatten innehåller mycket mer än vanligt salt. Det innehåller olika spårämnen som fiskarna behöver, det innehåller medel som gör att vattnet buffras och pH-värdet höjs etc.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Rooster
      • March 2006
      • 1468

      #3
      Ursprungligen postat av Nune
      Hej

      Har ett saltvattenskar där jag behöver höja salthalten akut. Kan man använda vanligt bordssalt till det? Alternativet jag har är att koka havsvatten. Akvariet är ett med svenska arter och vattnet är tagit från havet.

      MVH
      Micke
      Är inte alls expert på detta område och det finns duktiga personer här på salt/brackvatten både svenskt och tropiskt men visst kan man använda vanligt bordssalt detta göra man då helst med salt utan tillsatt jod, och helst havssalt. Men ett bättre alternativ är att använda sig av salt för saltvattenskar som finns hos zoohandlarn, detta salt innehåller rätt komposition av olika jonslag och viktiga spårämnen som fisken behöver.

      Fisken kan få bristsymptom utan dessa spårämnen och bli sjuka i det långa loppet. Huruvida det går att använda saltvatten från havet vet jag inte, men jag skulle inte ha kokat det i så fall, då man tar död på många viktiga småorganismer och en del av saltet faktiskt försvinner vid den kraftiga avdunstning som bli vid kokning. Däremot kan jag tänka mig att en liten tillsats av havsvatten inte skadar just för att få in lite större diversitet på mikrofaunan.
      Fish for Life!!!

      Kommentar

      • Bygert
        • March 2010
        • 2169

        #4
        Du gör större skada med att ha i bordssalt än med att ha en något för låg salthalt.

        Svenskt saltvatten är spännande, det är trevligt om vi som håller på med det kan ha lite kontakter. Så här såg min burk ut i höstas:



        Vad är det för djur du har och vad har du för salthalt nu?
        Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

        Kommentar

        • Nune
          • February 2009
          • 32

          #5
          Jag ska höja salthalten från 21 till 26, är det promille man mäter i?
          Det finns inte jättemycket fisk i utan bara ett par småfiskar. Det finns ganska mycket dödmanshand i som ser ganska ledsen ut. Det behöver hålla tills på lördag eftermiddag sen åker allt levande tillbaks i vattnet.

          Annas är det lite sjöpungar och småkrabbor i akvariet. Ska se om jag kan fixa en bild ikväll.

          Har du inte fler bilder bygert?

          Kommentar

          • Xul
            • January 2007
            • 709

            #6
            Det ar vissa koraller som kommer att ta stryk forst, lite koksalt tillsatt eller lite for lag halt dodar ingas fiskar direkt..

            Gor som du vill.. men du kan ju altid fylla upp med havsvatten om du nu har det... Vad skall du koka det for? Behover du hogre salthalt an i havet?

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              Ursprungligen postat av Nune
              Jag ska höja salthalten från 21 till 26, är det promille man mäter i?
              Ja, eller PSU (som är ett annat namn för exakt samma sak, påhittat för att amerikaner inte räknar i promille). Amerikaner mäter ibland i procent (21 promille = 2.1%) eller i densitet (21 promille vid 25 grader innebär väl i runda slängar en densitet på cirka 1.014 eller så).
              Det finns inte jättemycket fisk i utan bara ett par småfiskar. Det finns ganska mycket dödmanshand i som ser ganska ledsen ut. Det behöver hålla tills på lördag eftermiddag sen åker allt levande tillbaks i vattnet.
              Se upp med tång, framförallt brunalger, de sabbar vattenkvaliteten på nolltid.
              Håll ner temperaturen så gott du kan, under 23 grader klarar sig det mesta, över 23 grader nästan ingenting. Gränsen är skarp och hård.
              Död mans hand vill ha strömt. De kommer alltid att vara olyckliga om du inte har kraftig cirkulation. Kan faktiskt vara bäst att plocka ut dem helt, dör de så förstörs vattenkvaliteten fort. Fisken och krabborna är mycket tåligare både vad gäller salthalt och temperatur och vattenkvalitet.
              Jag antar du har tagit vatten ur sjön för att få 21 promille, men vill få lite högre? Då funkar nog bordssalt, men skulle du hålla akvariet nån längre tid bör du skaffa salt för korallakvarier.
              Du behöver absolut inte koka havsvattnet, använd det direkt som det är bara.
              Senast redigerad av Azur; 15 April 2010, 10:31.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • Bygert
                • March 2010
                • 2169

                #8
                Det gäller ju att ha koll på vilket man pratar densitet eller promille men oavsett, jag ser det som bättre med något låg salthalt än att störa jonbalansen med bordssalt. Faktum är att inom salthobbyn används det i stället natriumkloridfritt salt, alltså allt utom bordssalt, för att justera upp jonobalanser. Djuren vid västkusten kan, utom de på djupvatten, vara utsatta för ordentliga svängningar i salthalten så det är de anpassade till att klara.

                När det gäller dödmanshand så är i och för sig en något högre salthalt viktig men annat är högre prioriterat. Några 23 grader är definitivt inte aktuellt för den, snarare 12 om den skall trivs. Det är också en filtrerare så den kräver plankton för att må bra. Antingen kan man då fånga i havet eller köpa fint frysfoder som moina. Lite slöseri att släppa ut dem dock, jag letar såna till min burk.

                Det där att se upp med tång är gårdagens kunskap, det går utmärkt att få tång att funka numera, se här t ex:



                Här är en bra artikel om kallt salt:

                Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                Kommentar

                • Nune
                  • February 2009
                  • 32

                  #9
                  Karet står nog lite varmt nu. Anledningen att jag vill koka vattnet är att jag vill bara ha saltet från havet och inte mer vatten.

                  Jag får se hur det blir, ska ut på havet om en timme och se om jag kan byta ut dödmanshanden.

                  Kommentar

                  • Nune
                    • February 2009
                    • 32

                    #10
                    Nu har jag varit ute och fyllt på med dödmanshand. Fick även upp en solsjöstjärna och en liten liten torsk! Allt står nu i ett annat kar som har direktförbindelse med havet.

                    Kommentar

                    • Azur
                      • March 2003
                      • 12946

                      #11
                      Ursprungligen postat av Bygert
                      Det gäller ju att ha koll på vilket man pratar densitet eller promille men oavsett, jag ser det som bättre med något låg salthalt än att störa jonbalansen med bordssalt.
                      Fast nu pratade vi ju att salta upp bräckt ytvatten ett par promille åt några extremt tåliga strandkantsdjur.
                      Några 23 grader är definitivt inte aktuellt för den
                      Kan ligga nåt i det, den var svår att få att hålla sig i längden, efter ett tag drog den ihop sig och krympte gradvis bort, inte omöjligt det var temperaturrelaterat. Kophobelemnon och Caryophyllia var betydligt enklare; Caryophyllian kan man tillochmed lätt föröka.
                      Det där att se upp med tång är gårdagens kunskap
                      De är svåra att hålla vid liv och släpper ifrån sig mängder av kolväten och terpener även när de trivs, för att inte tala om när de dör - inte bra i ett litet kar med dålig filtrering. Det är väldigt vanligt när folk smäckar upp ett kallvattens-saltvatten att de släpper ner ett antal stora ruskor av blåstång eller sågtång, och det är ett recept på illaluktande algkompost & döda djur.
                      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                      Kommentar

                      • Nune
                        • February 2009
                        • 32

                        #12
                        Kan man inte lägga in bilder om man inte är Gold member?

                        Kommentar

                        • hannesc
                          • December 2009
                          • 13085

                          #13
                          nope. då får du lägga upp nån annan stans o sen länka.
                          Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...