Upptäckte snäckor i ytterfiltret!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Elice
    • September 2008
    • 55

    Upptäckte snäckor i ytterfiltret!!

    När jag skulle rengöra ett utav mina ytterfilter så upptäckte jag att det var ganska många snäckor i filtret! Det var små "strut"formade snäckor. Är det ett bra eller dåligt tecken? Då jag inte har några (som jag kunnat se) i själva karet? Det är ett 720l Malawi kar.
  • Lellel2
    • September 2009
    • 199

    #2
    Snäckor i sig ska väl inte vara något problem, dom kryper runt där och äter slam och växtdelar så det är bara nyttigt. Däremot finns väl en risk att dom förökar sig och att småsnäckorna spolas ut akvariet och börjar synas där. Låter som malaysiska sandsnäckor kanske?
    "Tell the pilot to dive until we can club baby seals out the windows"
    Work smart, not hard

    Kommentar

    • Johanski
      • February 2007
      • 3044

      #3
      Det är malajsiska sandsnäckor du har. Extremt bra snäckor att ha i akvariet. De lever under sanden dagtid, men brukar titta fram under natten eller vid utfodring av fiskarna.

      Kommentar

      • Elice
        • September 2008
        • 55

        #4
        Tack för snabba svar! Jo utseendemässigt stämmer det men storleken är bara typ 2mm? Finns det någon mini variant av M sandsnäcka?

        Kommentar

        • Lellel2
          • September 2009
          • 199

          #5
          Yngel? Nej då, dom är ofta så små men sen blir dom runt 1 cm kanske under normla omstänndigheter.
          "Tell the pilot to dive until we can club baby seals out the windows"
          Work smart, not hard

          Kommentar

          • VisualDarkness
            • February 2010
            • 7417

            #6
            Ursprungligen postat av Lellel2
            Yngel? Nej då, dom är ofta så små men sen blir dom runt 1 cm kanske under normla omstänndigheter.
            Jag hittade två som blivit närmare 2 cm när jag möblerade om i mitt kar här hemma, så större än 1 cm kan de absolut bli!
            180l Sällskap:
            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
            60l Asien:
            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

            Kommentar

            • Elice
              • September 2008
              • 55

              #7
              Okej! Men då får de vara kvar. Ska försöka kolla när karet är släckt om de även finns i resten av karet och kryper omkring, Tack så mycket för svaren!!

              Kommentar

              Arbetssätt...