Att vattenbereda eller inte?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • legis
    • November 2009
    • 95

    Att vattenbereda eller inte?

    Jag är en ny akvarist med ett 500L och ett 60L som varit igång i ett halvår. I början gick det åt några fiskar (tetror framförallt) men de senaste 4 månaderna har det varit stabilt. Vattenbyten försöker jag hålla två gånger i månaden och byter då runt 20%. I det lilla byter jag runt 30%. Jag har under hela tiden försökt läsa på om vattenberedning och även gjort en del tester på egen hand och min slutsats är att jag inte märker någon skillnad. Om något har jag faktiskt fått sämre resultat några gånger jag haft i vattenberedning (ett par döda fiskar).

    Vid vattenbyte blir det slang från kökskranen rakt i akvariet. Hur pass viktigt är detta med vattenberedning egentligen? Jag bor i lägenhet i Solna ifall det kan spela någon roll på vattenkvalitet.
  • Lellel2
    • September 2009
    • 199

    #2
    Jag bor i centrala göteborg i lägenhet, har två akvarier, ett 540 och ett 54 räkkar. Jag har inte kört med vattenberedning (hittade en liten skvätt när jag startade 540 karet som jag drog i utan att dosera närmare) men i övrigt har jag fått tipset att spola i kranen ordentligt innan, jag kör från badrummet så jag tar alltid en ordentlig dusch innan, det är ju koppar och sånt som kan lossna från ledningarna.

    Så det får bli min uppfattning, spola i kranen några minuter innan och sen kör jag med akvarietempererat (brukar ha runt 20-25 på vattnet). Har inte haft en död fisk under min korta men intensiva karriär det enda medlet jag använder är pmdd i det stora.
    "Tell the pilot to dive until we can club baby seals out the windows"
    Work smart, not hard

    Kommentar

    • Gaffel
      • December 2007
      • 6200

      #3
      Rekommendationen får nog bli vattenberedningsmedel för det handlar inte OM det händer utan NÄR det händer med kommunalt vatten.
      Life's a bitch and then you die..
      "I might be right handed but im always left-winged"
      Skriv på!

      Kommentar

      • bong
        • November 2008
        • 1087

        #4
        Svårt att säga egentligen, men en sak är säker och det är att vettenberedningsmedel måste användas i andra länder som har mycket sämre vatten än vi har, så det är ju det bästa för tillverkarna om man kan "lura i" hela världen att man behöver det..

        Själv har jag aldrig använt det.. När jag hade saltvatten hade jag aldrig några problem heller, bara vatten direkt från kranen Men den lokala försäljaren (som jag kände personligen) hävdade bestämt att man måste ha osmosvatten (som han sålde) annars dör allt
        3500+liter http://www.rovfisk.se/showthread.php?381-3500-liter
        http://www.rovfisk.se/showthread.php?1352-The-Bong-cave

        Kommentar

        • Sleaper

          • September 2008
          • 2893

          #5
          Har möjligen använt vattenberedningsmedel någon gång vid nystart. Använder aldrig detta vid vattenbyte i ett ingånget kar. Inte ens vid 100%VB. Kör med en slang i och en slang ut, vilket även gör att det blir svårt med att tillsätta vattenberedningsmedel.
          Men det har fungerat väl i över 30år så jag ser ingen större risk med det kommunala vattnet.
          Möjligen kan det vara bra att använda vattenberedningsmedel när man t.ex. gjort om karet och håvat i och ur fiskarna. Men då mest som skydd för ev. skador på fisken inte skall ge infektioner. Har för mig att Aquasafe fungerade på det viset för 100år sen....

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Ursprungligen postat av legis
            Jag är en ny akvarist med ett 500L och ett 60L som varit igång i ett halvår. I början gick det åt några fiskar (tetror framförallt) men de senaste 4 månaderna har det varit stabilt. Vattenbyten försöker jag hålla två gånger i månaden och byter då runt 20%. I det lilla byter jag runt 30%. Jag har under hela tiden försökt läsa på om vattenberedning och även gjort en del tester på egen hand och min slutsats är att jag inte märker någon skillnad. Om något har jag faktiskt fått sämre resultat några gånger jag haft i vattenberedning (ett par döda fiskar).

            Vid vattenbyte blir det slang från kökskranen rakt i akvariet. Hur pass viktigt är detta med vattenberedning egentligen? Jag bor i lägenhet i Solna ifall det kan spela någon roll på vattenkvalitet.
            Det finns inget svar på din fråga utan allt beror på förutsättningarna.
            Framförallt vilket kranvatten man har - en del vattenverk i Sverige tillsätter kloramin och där SKALL man använda ett vattenberedningspreparat (inte alla tar bort kloraminet)
            Om man slarvar med vattenbytena (vilket du inte verkar göra) så skall man använda vattenberedningspreparat .
            Vilka fiskar man har - de är mer eller mindre känslig.

            I normalfallet (dvs ett ingånget akvarium där inte kloramin tillsätts, där man sköter vattenbytena, där man inte har speciellt känsliga fiskar) så behöver man inte använda något preparat vid vattenbyten. Däremot vid starten.

            Dock som gaffel skriver så händer det då och då saker med vattnet som att t.ex. kommunen börjat tillsätta nya medel, att de renspolar rör etc. etc. och vid dessa specifika tillfällen så är det nödvändigt med vattenberedningspreparat.

            Den som skriver att det ALDRIG behövs eller att det ALLTID behövs talar mot bättre vetande.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • DaRe

              • June 2009
              • 2227

              #7
              I Solna har du vatten från norrvatten och där tillsätts kloraminer, men mängden är så liten att jag inte tror det spelar någon roll. Själv kör jag vettenberedning i alla mina kar, men jag vet så många som driver upp yngel i stora mängder med detta vatten utan vattenberedningsmedel och det går mycket bra. Om det har funkat för dig ännu så länge så varför ändra dig. Det kostar stålar och är dåligt för miljön (förpackningar, transport, kemikalier i vattnet som går ut i avloppen, osv...)
              Checking out...

              Kommentar

              • Hörnsten
                • January 2010
                • 123

                #8
                Ibland blir det läckor på nätet eller andra störningar som gjort att vatten blivit stående i ledningarna och då är det brukligt att man klorerar extra. Sen har det blivit vanligare med kloraminer som Kjell skriver.

                Lägg därtill att vattenbehandlingsmedlen innehåller ämnen som är avsedda att skydda fiskarnas slemhinnor och minska stressen så tycker jag att det är motiverat att använda dem. Men allt beror väl på hur försiktig man vill vara.

                Kommentar

                • Vandal
                  • January 2006
                  • 1655

                  #9
                  för att vara säker på att bli av med kloraminet, som är det största vattenbytesproblemet idag, kan man sätta till typ en knivsudd askorbinsyra i en hink... eller en liten bit c-vitaminbrus... låt stå en kvart, sen är det klart...

                  dessa oskadliggör kloramin bättre än vilket aquasafe som helst...
                  over and out /Petter
                  Techno, Akvarier, Sneakers och Fulöl

                  http://saltvattenvandal.blogspot.com/

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #10
                    Ursprungligen postat av Vandal
                    för att vara säker på att bli av med kloraminet, som är det största vattenbytesproblemet idag, kan man sätta till typ en knivsudd askorbinsyra i en hink... eller en liten bit c-vitaminbrus... låt stå en kvart, sen är det klart...

                    dessa oskadliggör kloramin bättre än vilket aquasafe som helst...
                    Just det problemet med kloramin kan man lösa på ett bra och billigt sätt med askorbinsyra. Har tagits upp massvis av gånger tidigare här på Zoopet, men det förtjänar att upprepas.

                    Sedan måste man också skilja mellan klor och kloramin. Klor (det som luktar) är inte så farligt utan det luftar man lätt ut.
                    Kloraminen som bildas i akvariet när vattenverken har tillsatt ammoniumsulfat luktar inte, kan inte luftas ut och är dessutom farligt för fiskarna. "Kloraminen" började användas av vattenverket i Växjö redan på 80-talet, men börjar nu tillföras i fler och fler kommuner.

                    Askorbinsyra och vissa vattenberedningspreparat (inte alla) neutraliserar kloraminen. Askorbinsyran neutraliserar självklart enbart kloraminen (vilket i sig ofta kan vara viktigt nog) men har inte de andra positiva effekterna som vattenberedningspreparaten ofta har.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • hult87
                      • February 2010
                      • 1287

                      #11
                      vart kan jag kolla upp min kommuns vatten?

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        #12
                        Ursprungligen postat av hult87
                        vart kan jag kolla upp min kommuns vatten?
                        Ring till vattenverket i kommunen.
                        Sedan lär de bara tala om hur det är i normalfallet. Vid "störningar" (brott på ledningar, rengöring, extra mycket vattenåtgång (t.ex. vid turisttillströmning) etc. etc. så kan de som Hörnsten skriver tillsätta mycket klor eller kloramin och detta behöver de inte ange eller varna för eftersom det är ofarligt för människor.
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • Luxur
                          • October 2009
                          • 127

                          #13
                          Ursprungligen postat av Vandal
                          för att vara säker på att bli av med kloraminet, som är det största vattenbytesproblemet idag, kan man sätta till typ en knivsudd askorbinsyra i en hink... eller en liten bit c-vitaminbrus... låt stå en kvart, sen är det klart...

                          dessa oskadliggör kloramin bättre än vilket aquasafe som helst...

                          Lägger mej i lite på den här tråden för jag har samma funderingar.
                          Hur mycket c-vitamin till hur mycket vatten ungefär bör man ta?
                          54 liter. Molly.
                          200 liter. Olika fiskar.

                          Kommentar

                          • DaRe

                            • June 2009
                            • 2227

                            #14
                            Kolla din kommuns hemsida det brukar vara länkat där till viket vattenverk du har sedan kan du kolla kloramintråden här på zoopet. om verket/kommunen inte finns med kan du ringa vattenverket och kolla. Många vattenverk har också denna info på deras hemsida.

                            Kloraminer har just fördelen att det inte luftas ut lika snabbt som klor och därför kan man tillsätta mycket lägre doser och ändå uppnå låga bakteriehalter i ledningsnätets avlägsnaste delar. Doserna är som sagt väldigt låga och även om det är skadligt för fiskarna så tycker jag att det verkar som att erfarenheten visar att åtminstone i stockholm är detta inget att oroa sig över. Al,ltför ånga som har känsliga fiskar som stanopercor, gephagus av olika slag som jag vet föder upp yngel i stor omfattning inte har några som hellst problem ens med minimal fiskdöd hos de minsta ynglen så tror jag man kan slutleda sig till att säga att det inte är ett reellt problem.
                            Checking out...

                            Kommentar

                            • miluhe
                              • June 2006
                              • 2090

                              #15
                              Vi har som tur eget vatten i Skurups kommun.
                              Behöver inga vattenberedningsmedel överhuvudtaget
                              Det är super, men tyvärr kanske vi kommer att gå över till sydvatten som jag har för mig det heter. Då får även vi hälla i medel

                              Kommentar

                              Arbetssätt...