Oregelbundna vattenbyten och ljusstider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #16
    Nån växtexpert hävdade någon att växterna utan problem klarar av att belysningen delas upp på 2 delar - men varje del skall vara minst på 4 timmar.

    Det tar tid för en växt att få igång fotosyntesen, medan algerna direkt kan komma igång så är tiden för kort "göder" man bara algerna och inte växterna. Så kör 4 timmar på förmiddagen och 4-6 på eftermiddagen/kvällen. För fiskarnas skull skall det självklart inte vara helt mörkt i rummer under mellanperioden.

    Vad gäller vattenbyte så är det viktigt att man alltid gör på någorlunda samma sätt - dvs att man byter ungefär lika mycket vatten med samma mellanrum.
    Att göra betydligt tätare vattenbyten (med mindre vatten) är egentligen det bästa men i längden är det jobbigt så därför brukar man byta en gång i veckan.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Mathce
      • April 2009
      • 239

      #17
      Ursprungligen postat av Galne-Gurra
      Well någonstans i tråden talade du om att du hade 12 timmars belysningstid och mycket alger,därav min fundering...
      Läs om läs rätt.
      Jag sade att jag hade 12timmars belysning innan och då hade jag en massa belsyning, sedan jag minskade till 8timmar så har även algerna minskat.

      Kommentar

      • Galne-Gurra
        • April 2008
        • 1080

        #18
        Ursprungligen postat av Mathce
        Läs om läs rätt.
        Om du nu tycker att det är rätt svar till en som försöker att hjälpa dig så kanske du skall tänka om.
        Du skriver att du har ljuset tänt 12-21 och det blir 9 timmar,inte 8 timmar och jag skrev det inte på din näsa.
        Och även om algerna har minskat,så kanske man vill ha tips/råd om hur man minskar dom ytterligare.
        Du skrev även"Jag sade att jag hade 12timmars belysning innan och då hade jag en massa belsyning" svårt att veta om det är 2 eller 4 eller 6 rör i rampen plus hur många watt.
        Om nu någon försöker att hjälpa dej med dina frågor och personen har missuppfattat saken eller du har lämnat luddiga svar/info så låt det vara utan att skriva det med spydiga svar.
        http://web.telia.com/~u22310064/index.html

        Kommentar

        • Patrik Steen
          • May 2006
          • 8464

          #19
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Nån växtexpert hävdade någon att växterna utan problem klarar av att belysningen delas upp på 2 delar - men varje del skall vara minst på 4 timmar.

          Det tar tid för en växt att få igång fotosyntesen, medan algerna direkt kan komma igång så är tiden för kort "göder" man bara algerna och inte växterna. Så kör 4 timmar på förmiddagen och 4-6 på eftermiddagen/kvällen. För fiskarnas skull skall det självklart inte vara helt mörkt i rummer under mellanperioden.

          Vad gäller vattenbyte så är det viktigt att man alltid gör på någorlunda samma sätt - dvs att man byter ungefär lika mycket vatten med samma mellanrum.
          Att göra betydligt tätare vattenbyten (med mindre vatten) är egentligen det bästa men i längden är det jobbigt så därför brukar man byta en gång i veckan.
          Skulle säga tvärtom vad du nu säger angående algens vara och icke vara,har hört tvärtom på en föreläsning att man slår ut algerna medan växterna gynnas på det sett som du beskrev angående ljus timmar etc etc........men kan ha fel måste tilläggas kan ha förväxlat det hela.
          Mvh.Patrik

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #20
            Ursprungligen postat av Patrik Steen
            Skulle säga tvärtom vad du nu säger angående algens vara och icke vara,har hört tvärtom på en föreläsning att man slår ut algerna medan växterna gynnas på det sett som du beskrev angående ljus timmar etc etc........men kan ha fel måste tilläggas kan ha förväxlat det hela.
            Jag framförde också min åsikt i denna fråga på MAFs möte och då påstods också att någon hade sagt tvärtom. Jag bad då att någon skulle kolla upp källan och maila mig den om jag skulle sätta någon tilltro till det påståendet - men ingen gjorde det så.......
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • LN
              • November 2004
              • 1478

              #21
              Ja har ibland himla långa brintimmar t.e.x när ja har folk hemma, inte märkt någe negativt me det. Så det kan du absolut göra.
              Om du kommer hem när karet är släckt så hindrar det inte ett vattenbyte. Byt hellre då vatten i ett mörkt kar, det funkar alldeles utmärkt.

              Ja testade en period att bara byta vatten när lydet hade släckts, för att testa om den extra CO2 från kranvattnet hade någon inverkan om det fick gasas ur innan lampan(fotosyntetsen) hade starat.
              Det enda som hände var att fisken i karet blev stressad om det vart totalsvart i byttan.
              Men så fort ja hade en lampa tänd utanförkaret (alltså att det inte vart totalsvart i byttan när ja började byta vatten) så funkade det kanon.
              Larry
              Mitt 1800 liters saltvattens akvarium
              http://www.saltvattensguiden.se/foru...-revkar/page44

              Kommentar

              • Patrik Steen
                • May 2006
                • 8464

                #22
                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                Jag framförde också min åsikt i denna fråga på MAFs möte och då påstods också att någon hade sagt tvärtom. Jag bad då att någon skulle kolla upp källan och maila mig den om jag skulle sätta någon tilltro till det påståendet - men ingen gjorde det så.......
                Tror inte det finns nån direkt källa till det hela som jag kan länka till,förutom det senaste inom forskningen hade dem kommit fram till detta men det möttes med stor skeptis när det lades fram vill jag till minnas.Men det gick ut på att man delar av ljustimmarna så slår man ut algerna och växterna skall inte ta skada.
                Mvh.Patrik

                Kommentar

                Arbetssätt...