Ammoniumklorid - går ej att lufta ur vattnet?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • alie
    • February 2003
    • 427

Ammoniumklorid - går ej att lufta ur vattnet?

Hej. Jag har för första gången vänt mig till min hemkommun (Norrköpings kommun) och ställt en massa näsvisa frågor om vattnet här Bl a frågade jag hur vattnet kloreras. "Med ammoniumklorid" blev svaret.

Jag har förstått att kloret (ammonuiumklorid) i mitt vatten sorgligt nog inte går att lufta ur genom att låta det stå. (Har jag rätt i min befaring?) Går det inte ens att lufta ur genom att låta det stå åtskilliga dagar? Någon som vet?

Hur får jag då bort det? Är det bara dyra vattenberedningsmedel som gäller?

Jag har även hittat en intressant länk - "gör ditt eget AquaSafe" (Lav ditt eget aquasafe): http://sks.killi.net/tips.htm
    Någon som har tips/egna erfarenheter om detta? Vad ÄR egentligen PVP?

/A

Okrå. Jag ger mig. I Kramfors ÄR det ljust och vackert ;P
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
    Hej. Jag har för första gången vänt mig till min hemkommun (Norrköpings kommun) och ställt en massa näsvisa frågor om vattnet här Bl a frågade jag hur vattnet kloreras. "Med ammoniumklorid" blev svaret.<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

Öööh, OK... Ignorera allt de sa - kommunfolket har inte en susning, det var samma sak här. Ring direkt till ditt vattenverk istället, och hör vad deras kemist har att säga.

Man steriliserar alltså vattnet med <b>kloramin</b> (NH2Cl) inte ammoniumklorid (NH4Cl)! Inte samma sak alls!

<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Jag har förstått att kloret (ammonuiumklorid) i mitt vatten sorgligt nog inte går att lufta ur genom att låta det stå.<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

Det är helt riktigt. Kloramin (eller ammoniumklorid för den delen) kan inte luftas bort. Bara cirka 10% kan avlägsnas via luftning.

<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
    Hur får jag då bort det? Är det bara dyra vattenberedningsmedel som gäller?<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

Med natriumtiosulfat (det är vad som är i vattenbehandlingsmedel; kan köpas i butiker som säljer kemikalier för framkallning av film: jag tror det kallas fixativ!) eller askorbinsyra. Personligen använder jag askorbinsyra - det räcker med en knivsudd till en hink (ett gram kan neutralisera kloramin i uppskattningsvis 400 liter vatten).

Man kan också ta bort kloramin med aktivt kol. Sägs det. Där är jag lite skeptisk.

<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Jag har även hittat en intressant länk - "gör ditt eget AquaSafe" (Lav ditt eget aquasafe): http://sks.killi.net/tips.htm
    Någon som har tips/egna erfarenheter om detta? Vad ÄR egentligen PVP?<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

Huh? Jag tror jag får läsa den där länken... Hmm, det låter som om PVP är den substans som sägs "förstärka fiskens slemskikt" i aquasafe. Såvitt jag vet (jag kan ha fel) så neutraliserar det inte kloramin. Känns som en rätt onödig grej.

Vet du, jag tror jag var i Kramfors en gång.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• Kramfors
      • January 2003
      • 7265

När ni någon gång kommer till Kramfors ska jag bjuda på fika, och visa er runt i vår vackra kommun.

I Kramfors är det ljust och vackert
      http://www.kramforskoi.com/

Kommentar

• alie
        • February 2003
        • 427

Jaaaaa. Semester i Kramfors =) Tack för inbjudan.
        Kramfors: Om du har vägarna förbi Hörsalen är det bara att ringa på. Christian kanske öppnar, men det är bara att fråga efter den galna tjejen med akvariet och marsvinen ;P
        *krama*

Mike_Noren: Tack för info. Jag ska forska vidare angående vattnet här i kommunen!

/A

Kommentar

• Lasse
          • October 2002
          • 1965

Ett försök att reda ut begreppen. Historiskt sett har man på vattenverken använt klorgas i en eller anna form (Hypoklorit bildar klorgas vid kontakt med vatten) Nackdelen med detta är att kloret finns som en gas i vattnet och därför också lätt kan lämna vattenfasen. Eftersom områdena som de stora vattenverken får betjäna har blivit större har det uppkommit behov av att använda en kloreringsform som inte så lätt lämnar vattnet. Det är här som kloramin kommer in. Kloramin är en förening mellan ammonium och aktivt klor (klorgas) Ett ekonomiskt sätt att få detta är att samtidigt som man tillför aktivt klor tillsätta ammoniumsulfat. Ammoniumet kommer då att bilda kloramin tillsammans med kloret. Den form som ditt kommunfolk hänvisade till, ammoniumklorid, är ett salt utan det aktiva klorets egenskaper. När man talar om klorider så avser man klor i icke aktiv form. Natriumklorid exempelvis (vanligt salt) är ju en ogiftig form.

Kloraminer är svåra att bli av med men det går med aktivt kol som absorberar det samt med vissa kemikalier som neutraliserar kloret. Tyvärr har jag inte i huvudet vad den heter men den är beståndsdelen i de flesta vattenberedningspreparat, Aqua safe, Duplagan och vad de nu heter. de fungera alltså i detta hänseende.

Använder vattenverket klorgas endast så går det att använda en dusch, då slår man ur klorgasen från vattnet.

Lasse
          Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

Kommentar

• Lasse
            • October 2002
            • 1965

Hoppsan

Jag skulle läst hela Mike_Norens inlägg. Kemikalien jag for efter var natriumtiosulfat som han nämnde. Att askorbinsyra är verksam på samma sätt är första gången jag hör. Tydligen disskuteras det i en annan länk också. Jag skall gå in där och läsa och begrunda/ Lasse
            Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

Kommentar

• alie
              • February 2003
              • 427

Mike_Noren: Är du nu riktigt riktigt säker på att askorbinsyra fungerar på samma sätt? Hur har du lärt dig detta knep? Jag litar på dig. Står på inhandlingslistan imorgon!

/A

Kommentar

• Azur
                • March 2003
                • 12946

Mike_Noren: Är du nu riktigt riktigt säker på att askorbinsyra fungerar på samma sätt?<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

Ja, så säker man kan vara; askorbinsyra är vad dialyspatienter rekommenderas att avklorera sitt vatten med. Jag har gett länkar i den andra pågående klor-tråden.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

Arbetssätt...