normalt vatten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • august1996
    • October 2009
    • 333

    normalt vatten?

    nitrit under 0,2 gh 14*d kh mellan 15-20*d

    ph 6,2 är det normalt

    Ps glömde hur man gör din lilla cirkeln
  • kishmish
    • February 2009
    • 11

    #2
    Hur länge har det varit igång, och vilka fiskar har du eller tänkt att ha i den?

    Kommentar

    • august1996
      • October 2009
      • 333

      #3
      Ursprungligen postat av kishmish
      Hur länge har det varit igång, och vilka fiskar har du eller tänkt att ha i den?


      ett halv år har 2 fjärilar 4 ottos 5 pansarmalar och 1 ancistruis och en annan mal som bara blir 5 cm och 3 guppys

      Kommentar

      • Gurky
        • June 2009
        • 43

        #4
        Man ska inte ha någon nitrit alls. Har du inget test som kan visa ner till 0,0 kan jag rekommendera nutrafin no2 test.

        Kommentar

        • kishmish
          • February 2009
          • 11

          #5
          Eftersom du inte berättat mer om ditt akvarium så ger jag lite generella tips på vad du kan göra. Med tanke på totalt antal fiskar gissar jag på att du har runt 60-80liter akvarium

          Först vill jag bara säga att du har lite för många malar, såvida du inte tycker de är fina och titta på eller har för mycket kisel alger eller alger överhuvudtaget, malar skitar ner mer än det är värt och även tål mer än andra fiskar. 1-3 malar duger upp till 200liter.
          Malar är inte akvariets städtanter som jag trodde när jag skaffa akvarium

          Ett halvår och nitrit är väl inte så där jätte normalt. Nitrit ska vara 0 efter någon månad. men runt 0.2 tål fiskarna det är över 0.5 till 1 som det är skadligt och över 1 är det dödligt och över 2 är ciao ciao
          Kliar sig dina fiskar mot inredning och gruset och är då och då upp vid vattenytan och chippar för luft? isåfall börjar ditt nitrit blir för högt.

          Bra PH är runt 6.5 till 7.7 så du har en aning lågt. Du behöver inte oroa dig för PH sålänge du har bra buffert som är KH och det verkar du ha men bufferten är på väg att bli lite för högt.
          Dina fjärillsciklider, om det är ciklider du menar med fjärilar gillar lite mer surt vatten, så ph över 7 (7 är neutralt)

          Ditt GH är på gränsen till för högt, men fiskar anpassar sig, Om du har kommunalt vatten kolla vilket GH värde det har. kan vara så att du har normalt hårt vatten i ledningarna. Därför bör du inte ha stenar eller dyl som innehåller Kalk. Tabort eller minska ner.

          Mitt tips till dig är att stoppa i lite växter om du inte har det, det hjälper till och hålla nivåerna långsiktigt. snabbväxande.

          byt vattnet ca. 10% varje dag till det stabilerat sig. Byt inte för mycket för snabbt då förstör du allt igen.

          Nedbrytningen i ditt akvarium är överbelastad. En större pump med mer filtermaterial är inte fel heller långsiktigt.
          Jag har en 500liter pump till mina 200liter. Överdimensionerad pump är bättre än en exakt pump och filtermaterial.

          Eller... så häller du i massa kemikalier och produkter som löser ditt problem tillfälligt.

          Kommentar

          • august1996
            • October 2009
            • 333

            #6
            Ursprungligen postat av kishmish
            Eftersom du inte berättat mer om ditt akvarium så ger jag lite generella tips på vad du kan göra. Med tanke på totalt antal fiskar gissar jag på att du har runt 60-80liter akvarium

            Först vill jag bara säga att du har lite för många malar, såvida du inte tycker de är fina och titta på eller har för mycket kisel alger eller alger överhuvudtaget, malar skitar ner mer än det är värt och även tål mer än andra fiskar. 1-3 malar duger upp till 200liter.
            Malar är inte akvariets städtanter som jag trodde när jag skaffa akvarium och läste väldigt mycket på din sida väldigt bra råd och tips

            Ett halvår och nitrit är väl inte så där jätte normalt. Nitrit ska vara 0 efter någon månad. men runt 0.2 tål fiskarna det är över 0.5 till 1 som det är skadligt och över 1 är det dödligt och över 2 är ciao ciao
            Kliar sig dina fiskar mot inredning och gruset och är då och då upp vid vattenytan och chippar för luft? isåfall börjar ditt nitrit blir för högt.

            Bra PH är runt 6.5 till 7.7 så du har en aning lågt. Du behöver inte oroa dig för PH sålänge du har bra buffert som är KH och det verkar du ha men bufferten är på väg att bli lite för högt.
            Dina fjärillsciklider, om det är ciklider du menar med fjärilar gillar lite mer surt vatten, så ph över 7 (7 är neutralt)

            Ditt GH är på gränsen till för högt, men fiskar anpassar sig, Om du har kommunalt vatten kolla vilket GH värde det har. kan vara så att du har normalt hårt vatten i ledningarna. Därför bör du inte ha stenar eller dyl som innehåller Kalk. Tabort eller minska ner.

            Mitt tips till dig är att stoppa i lite växter om du inte har det, det hjälper till och hålla nivåerna långsiktigt. snabbväxande.

            byt vattnet ca. 10% varje dag till det stabilerat sig. Byt inte för mycket för snabbt då förstör du allt igen.

            Nedbrytningen i ditt akvarium är överbelastad. En större pump med mer filtermaterial är inte fel heller långsiktigt.
            Jag har en 500liter pump till mina 200liter. Överdimensionerad pump är bättre än en exakt pump och filtermaterial.

            Eller... så häller du i massa kemikalier och produkter som löser ditt problem tillfälligt.


            har en fluval 2 plus och det är 70 liter ja jag hade kalkstenar visade det sig men när jag tog ut dom fick jag 5 gh istället runt 7 växter i karet
            malarna är båda 5 cm så det är nog ingen fara så länge men dom kliar sig inte men hyper ventilerar. mina pansarmalar åker upp till ytan då och då ska göra 10 % varje dag tills det lägger sig med nitriten . tackför det jätte låånga svaret
            Senast redigerad av august1996; 25 December 2009, 00:00.

            Kommentar

            • Johanski
              • February 2007
              • 3044

              #7
              Ursprungligen postat av kishmish
              Dina fjärillsciklider, om det är ciklider du menar med fjärilar gillar lite mer surt vatten, så ph över 7 (7 är neutralt)
              Nu menar du väl tvärtom? PH under 7 snarare

              Vad mäter du värdena med? Är det teststicka så skulle jag inte lita på resultatet alls. 14 i KH med PH 6,2? Njae, skulle inte tro det

              GH har jag aldrig mätt, och ser ingen anledning till att göra det heller.

              Kommentar

              • august1996
                • October 2009
                • 333

                #8
                Ursprungligen postat av Johanski
                Nu menar du väl tvärtom? PH under 7 snarare

                Vad mäter du värdena med? Är det teststicka så skulle jag inte lita på resultatet alls. 14 i KH med PH 6,2? Njae, skulle inte tro det

                GH har jag aldrig mätt, och ser ingen anledning till att göra det heller.

                jag använder test sticka men hur mycket mer kostar ett annat test?

                Kommentar

                • kishmish
                  • February 2009
                  • 11

                  #9
                  Ursprungligen postat av Johanski
                  Nu menar du väl tvärtom? PH under 7 snarare

                  Vad mäter du värdena med? Är det teststicka så skulle jag inte lita på resultatet alls. 14 i KH med PH 6,2? Njae, skulle inte tro det

                  GH har jag aldrig mätt, och ser ingen anledning till att göra det heller.
                  Jag vet inte varför jag alltid blandar ihop PH, hehe lite som när nån ber en att svänga vänster och man tar höger.

                  Ursprungligen postat av august1996
                  jag använder test sticka men hur mycket mer kostar ett annat test?
                  Personligen föredrar jag teststickorna finns ett test som heter Easy Test 5 in 1, lägg inte ner pengar på massa tester, de är egentligen överflödiga, du har inga krävande fiskar, du behöver inte massa tester, se till att balansera nedbrytningen, börja med lite mer växter som jag skrev tidigare. Man kan inte ha för många växter, det är inte skadligt för fiskar. Så länge dina växter ser ut att må bra så kan du lägga till 2-3 vattenvän, jättelätt att sköta och föröka. Om dina nuvarande växter inte ser ut att må bra, fläckiga och slitna så kanske du ska tänka på att de lixom fiskar behöver rätt närning.

                  Har du nånsort luftbubble pump så är det bättre att dra ner kanske stänga av den eller ha på den då och då, växter gillar inte sånt. Själv köpte jag en digital timer på ica som hade nån random funktion, bubblorna gick på lite som det ville, fint och titta på men menigslöst.

                  jag vet inte varför mina svar blir alltid så långa..

                  Kommentar

                  Arbetssätt...