vad händer med ph och kh om man tilsätter kalk?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • redrobjem
    • November 2009
    • 304

vad händer med ph och kh om man tilsätter kalk?

Om jag tillsätter kalk vad händer med KH och PH värdena då? Jag har bra ph 6 -7 men lågt kh 40 40 mg/l. Jag har en äppelsnäcka som jag vill ska vara fin i skalet och så vill jag ha en bra buffert så inte ph värdet faller. Så om jag tillsätter kalk hur påverkas ph-värdet, växterna och fiskarna av det?
    350 liter Sydamerika
    250 liter sydostasien
    30 liter sydamerika
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

pH under 7.5 ger skalerosion på äppelsnäckor - de är egentligen inte så lämpade för kar med lågt pH.

Tillsätter du kalksten höjs pH till 7.5 och KH till vad det nu blir för nivå för att nå det pH't.

Fisken bryr sig inte alls, växterna får minskad tillgång till koldioxid och kan växa långsammare.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• redrobjem
      • November 2009
      • 304

Ursprungligen postat av Azur
      pH under 7.5 ger skalerosion på äppelsnäckor - de är egentligen inte så lämpade för kar med lågt pH.

Tillsätter du kalksten höjs pH till 7.5 och KH till vad det nu blir för nivå för att nå det pH't.

Fisken bryr sig inte alls, växterna får minskad tillgång till koldioxid och kan växa långsammare.
      Jag glömde skriva att jag tillsätter koldioxid (mäsk) är det bara att dom växer långsammare inte att dom blir fula eller dör och tror du Co2 tillskottet kanske kompenserar upp koldioxidbortfallet något? Vad finns det andra sätt än kalksten att tillsätta kalk?
      Senast redigerad av redrobjem; 09 December 2009, 15:40.
      350 liter Sydamerika
      250 liter sydostasien
      30 liter sydamerika

Kommentar

• redrobjem
        • November 2009
        • 304

Nu har jag lagt i kalksten hur länge tar det innan man ser förändring i PH och KH värdena? 160 liter och 3 småstenar som väger strax under kilot och som sagt Co2 och en stor rot i. Ge mig era bästa gissningar .
        350 liter Sydamerika
        250 liter sydostasien
        30 liter sydamerika

Kommentar

• gäst
          • June 2009
          • 66

Ursprungligen postat av redrobjem
          Nu har jag lagt i kalksten hur länge tar det innan man ser förändring i PH och KH värdena? 160 liter och 3 småstenar som väger strax under kilot och som sagt Co2 och en stor rot i. Ge mig era bästa gissningar .
          vart fick du tag på stenen?

Kommentar

• redrobjem
            • November 2009
            • 304

Ursprungligen postat av gäst
            vart fick du tag på stenen?
            Zooaffären (Arkens Zoo Solna)
            350 liter Sydamerika
            250 liter sydostasien
            30 liter sydamerika

Kommentar

• Sleaper
              • September 2008
              • 2894

Känns som det finns ett motsatsförhållande här. Tillsatta kalk samtidigt som man tillsätter en syra (kolsyra eller CO2 om man så vill). Tror att du kan få en kalkutfällning vilket du bl.a kommer att märka genom en "kalkrand" på glaset vid vattenytan. Efter ett tag så kommer kalkstenen bli beväxt med alger osv. och effekten av kalken avtar. Att tillsätta bikarbonat för att höja kH verkar vara en bättre metod.

Kommentar

• redrobjem
                • November 2009
                • 304

Ursprungligen postat av Sleaper
                Känns som det finns ett motsatsförhållande här. Tillsatta kalk samtidigt som man tillsätter en syra (kolsyra eller CO2 om man så vill). Tror att du kan få en kalkutfällning vilket du bl.a kommer att märka genom en "kalkrand" på glaset vid vattenytan. Efter ett tag så kommer kalkstenen bli beväxt med alger osv. och effekten av kalken avtar. Att tillsätta bikarbonat för att höja kH verkar vara en bättre metod.
                Men från vad jag fått höra så gör kalkstenen att PH-värdet hamnar på 7,5 konstant plus att det kommer kalk i vattnet som är bra för äppelsnäckans skal, så med bikarbonat borde det vara lättare att ha i fel mängd så ph blir för högt eller för lågt plus att kalket uteblir eller har jag missuppfattat? Och stenarna borde gå att rengöra för att få tillbaka effekten.
                350 liter Sydamerika
                250 liter sydostasien
                30 liter sydamerika

Kommentar

• Svetsaren
                  • July 2009
                  • 193

Knycker tråden lite. Har samma fundering, eftersom mina äppelsnäckor börjar bli risiga i skalet. Har inga tillsatser som CO2 eller PMDD i mitt kar, men har räkor och snäckor som behöver kalktillskott. Men tål mina yngel av Ancistrus och Multispinosa några kalkstenar. Eller är det bättre med sepiaskal eller snäckskalskross?

Kommentar

• Kjell Fohrman
                    Administrator

• December 2001
                    • 48148

Ursprungligen postat av redrobjem
                    det tar tid och som också har skrivits ovan så blir några stenar snabbt belagda så att det inte kommer att lösa något kalk. Så bättre är att använda kalkmjöl
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• Saturnus80
                      • October 2009
                      • 943

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                      det tar tid och som också har skrivits ovan så blir några stenar snabbt belagda så att det inte kommer att lösa något kalk. Så bättre är att använda kalkmjöl
                      Om vi säger att man behöver kalk till sina snäckor, är det då bättre att använda kalkmjöl än kalksten/död-korall?
                      //Daniel

110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
                      23l aqualandscape med dvärgkulor

Kommentar

• Kjell Fohrman
                        Administrator

• December 2001
                        • 48148

Ursprungligen postat av Saturnus80
                        Om vi säger att man behöver kalk till sina snäckor, är det då bättre att använda kalkmjöl än kalksten/död-korall?
                        Definitivt - antingen har man kalksten/grus i hela akvariet - om man i efterhand skall tillsätta kalk så använd "kalkmjöl"
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• Saturnus80
                          • October 2009
                          • 943

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                          Definitivt - antingen har man kalksten/grus i hela akvariet - om man i efterhand skall tillsätta kalk så använd "kalkmjöl"
                          Det är en sak som jag inte förstått, äter snäckorna kalken eller handlar det bara om att surt vatten fräter på skalet?
                          //Daniel

Kommentar

• Kjell Fohrman
                            Administrator

• December 2001
                            • 48148

Ursprungligen postat av Saturnus80
                            Det är en sak som jag inte förstått, äter snäckorna kalken eller handlar det bara om att surt vatten fräter på skalet?
                            I första hand det senare
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell

Kommentar

• Saturnus80
                              • October 2009
                              • 943

Då ska det inte vara något problem med vanligt kranvatten då ph 7.5.
                              //Daniel

Kommentar

Arbetssätt...