Om jag tillsätter kalk vad händer med KH och PH värdena då? Jag har bra ph 6 -7 men lågt kh 40 40 mg/l. Jag har en äppelsnäcka som jag vill ska vara fin i skalet och så vill jag ha en bra buffert så inte ph värdet faller. Så om jag tillsätter kalk hur påverkas ph-värdet, växterna och fiskarna av det?
vad händer med ph och kh om man tilsätter kalk?
Kollaps
X
-
pH under 7.5 ger skalerosion på äppelsnäckor - de är egentligen inte så lämpade för kar med lågt pH.
Tillsätter du kalksten höjs pH till 7.5 och KH till vad det nu blir för nivå för att nå det pH't.
Fisken bryr sig inte alls, växterna får minskad tillgång till koldioxid och kan växa långsammare.Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande! -
pH under 7.5 ger skalerosion på äppelsnäckor - de är egentligen inte så lämpade för kar med lågt pH.
Tillsätter du kalksten höjs pH till 7.5 och KH till vad det nu blir för nivå för att nå det pH't.
Fisken bryr sig inte alls, växterna får minskad tillgång till koldioxid och kan växa långsammare.Senast redigerad av redrobjem; 09 December 2009, 15:40.350 liter Sydamerika
250 liter sydostasien
30 liter sydamerikaKommentar
-
Nu har jag lagt i kalksten hur länge tar det innan man ser förändring i PH och KH värdena? 160 liter och 3 småstenar som väger strax under kilot och som sagt Co2 och en stor rot i. Ge mig era bästa gissningar.
350 liter Sydamerika
250 liter sydostasien
-
Kommentar
-
Känns som det finns ett motsatsförhållande här. Tillsatta kalk samtidigt som man tillsätter en syra (kolsyra eller CO2 om man så vill). Tror att du kan få en kalkutfällning vilket du bl.a kommer att märka genom en "kalkrand" på glaset vid vattenytan. Efter ett tag så kommer kalkstenen bli beväxt med alger osv. och effekten av kalken avtar. Att tillsätta bikarbonat för att höja kH verkar vara en bättre metod.Kommentar
-
Känns som det finns ett motsatsförhållande här. Tillsatta kalk samtidigt som man tillsätter en syra (kolsyra eller CO2 om man så vill). Tror att du kan få en kalkutfällning vilket du bl.a kommer att märka genom en "kalkrand" på glaset vid vattenytan. Efter ett tag så kommer kalkstenen bli beväxt med alger osv. och effekten av kalken avtar. Att tillsätta bikarbonat för att höja kH verkar vara en bättre metod.350 liter Sydamerika
250 liter sydostasien
-
Knycker tråden lite. Har samma fundering, eftersom mina äppelsnäckor börjar bli risiga i skalet. Har inga tillsatser som CO2 eller PMDD i mitt kar, men har räkor och snäckor som behöver kalktillskott. Men tål mina yngel av Ancistrus och Multispinosa några kalkstenar. Eller är det bättre med sepiaskal eller snäckskalskross?Kommentar
-
det tar tid och som också har skrivits ovan så blir några stenar snabbt belagda så att det inte kommer att lösa något kalk. Så bättre är att använda kalkmjölAkvaristiska hälsningar
Kjell
Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.Kommentar
-
Om vi säger att man behöver kalk till sina snäckor, är det då bättre att använda kalkmjöl än kalksten/död-korall?//Daniel
110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
23l aqualandscape med dvärgkulorKommentar
-
Akvaristiska hälsningar
Kjell
Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.Kommentar
-
//Daniel
-
Akvaristiska hälsningar
Kjell
-
Då ska det inte vara något problem med vanligt kranvatten då ph 7.5.//Daniel
Kommentar