Vita partiklar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • M-L
    • September 2009
    • 183

    Vita partiklar?

    Behöver hjälp. I ett av mina kar är det som små små vita partiklar som far omkring, ser ibland ut som att pumpen skickar ut som små dammoln. Jag har juwel filter med kolsvamp, cirax och grejer. Gör ca 25% vattenbyte i veckan, tillsätter easy life, KH/PH, och ibland nitrivec. Använder oxå easycarbo. Nån som vet vad felet är???? Lizz
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Det är ganska normalt, fiskar som bökar lite i sanden river upp bös och grejer, och det går tyvärr inte att komma från helt och hållet...
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • M-L
      • September 2009
      • 183

      #3
      Ursprungligen postat av ansjo
      Det är ganska normalt, fiskar som bökar lite i sanden river upp bös och grejer, och det går tyvärr inte att komma från helt och hållet...
      Tack, men det var inte så jag menade. Just nu ser vattenytan ut som om den är pudrad med floursocker eller liknande.??

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Ok, lite svårt att sia om vad det kan vara, men ett foto skulle nog underlätta.
        Sedan kan du även passa på att slänga ut kolsvampen ur filtret när du ändå håller på, den gör ingen större nytta...
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Saturnus80
          • October 2009
          • 943

          #5
          Sitter det prickar på fiskarna med?
          //Daniel

          110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
          23l aqualandscape med dvärgkulor

          Kommentar

          • M-L
            • September 2009
            • 183

            #6
            Nä, eller jag har två Firefish honor som har lite brunsvarta prickar och lite svart på stjärtfenorna, har varit så i ett par veckor men inget på de andra. Kopplar inte ihop det med den vita ytan. Taskig bild fick inte till nån bättre. Lizz.

            Kommentar

            • M-L
              • September 2009
              • 183

              #7
              Ursprungligen postat av ansjo
              Ok, lite svårt att sia om vad det kan vara, men ett foto skulle nog underlätta.
              Sedan kan du även passa på att slänga ut kolsvampen ur filtret när du ändå håller på, den gör ingen större nytta...
              Tack för snabba svar, lyckas inte ta någon bild där det går att se,

              Kommentar

              • Saturnus80
                • October 2009
                • 943

                #8
                Det kan vara infusorier.
                //Daniel

                110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
                23l aqualandscape med dvärgkulor

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Det ser ut som syrebubblor, har ditt filter någon luftslang kopplad eller kan den suga tjuvluft?
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • Rickard p
                    • November 2009
                    • 115

                    #10
                    Ursprungligen postat av ansjo
                    Det ser ut som syrebubblor, har ditt filter någon luftslang kopplad eller kan den suga tjuvluft?
                    Ursäkta att jag lånar denna tråd men jag har vita prikar i mitt akvarie och dom ser ut som din bild på den ensamma scalaren ca 0.5mm och dom finns överalt stänger jag av pumpen så stannar dom dom skunker inte ser ut som dom är i rymden provade ca 2 timmar utan pump har provat nu att ändra lite med filtert det är en fluval 405 med orginal vad först sedan första skål med makaroner andra skål små bolar som ärtor stora märke sera eller vad dom heter tredje skå halva bolar halva kål sista skål fin filter vad jag tycker att problemed borde försvina .
                    Om man tittar när finskarna rör sig vid botten så virvlar dom up smutts men det läger sig fort men inte dessa prick .
                    Ska man mata mer vad i pumpen ?.
                    Jag försöker mata snålt maten är borta på cirka 1 minut.

                    Kommentar

                    • Saturnus80
                      • October 2009
                      • 943

                      #11
                      Ursprungligen postat av Rickard p
                      Ursäkta att jag lånar denna tråd men jag har vita prikar i mitt akvarie och dom ser ut som din bild på den ensamma scalaren ca 0.5mm och dom finns överalt stänger jag av pumpen så stannar dom dom skunker inte ser ut som dom är i rymden provade ca 2 timmar utan pump har provat nu att ändra lite med filtert det är en fluval 405 med orginal vad först sedan första skål med makaroner andra skål små bolar som ärtor stora märke sera eller vad dom heter tredje skå halva bolar halva kål sista skål fin filter vad jag tycker att problemed borde försvina .
                      Om man tittar när finskarna rör sig vid botten så virvlar dom up smutts men det läger sig fort men inte dessa prick .
                      Ska man mata mer vad i pumpen ?.
                      Jag försöker mata snålt maten är borta på cirka 1 minut.
                      Jag hoppas att du har syrgas till dina finskar, du vet att dom blir väldigt stora va?

                      Skämt o sido, vad jag förstod av ditt inlägg (rätta mej om jag har fel) att din Scalar har vita prickar på sig som dessutom flyter omkring akvariet, stämmer det? I så fall är det vita-pricksjukan, annars tror jag att det är infusorier.
                      //Daniel

                      110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
                      23l aqualandscape med dvärgkulor

                      Kommentar

                      • M-L
                        • September 2009
                        • 183

                        #12
                        Ursprungligen postat av ansjo
                        Det ser ut som syrebubblor, har ditt filter någon luftslang kopplad eller kan den suga tjuvluft?
                        Hej, det är definitivt inte syrebubblor, , men vad detta vita "puder" än är så har det blivit ngt bättre, nu är det bara halva ytan som är täckt. Mina mbuna lever än så länge men kommer snart stryka med (fullt slagsmål) om jag inte köper till några till. Men samtidigt så vet jag inte om jag vågar köpa fler med tanke på pudret. 150 kr st så plockar det ju på och är sura pengar om fiskarna skulle stryka med och synd o plåga fisk oxå. Lizz.

                        Kommentar

                        • Rickard p
                          • November 2009
                          • 115

                          #13
                          Ursprungligen postat av Lizz
                          Hej, det är definitivt inte syrebubblor, , men vad detta vita "puder" än är så har det blivit ngt bättre, nu är det bara halva ytan som är täckt. Mina mbuna lever än så länge men kommer snart stryka med (fullt slagsmål) om jag inte köper till några till. Men samtidigt så vet jag inte om jag vågar köpa fler med tanke på pudret. 150 kr st så plockar det ju på och är sura pengar om fiskarna skulle stryka med och synd o plåga fisk oxå. Lizz.

                          Tror det blev lite fel.
                          Bilden som jag prata om är bilden på anjo's skalar på hans sida jag syfta på prikarna runt hans scalar dom ser ut som mina prikar men jag antar väll att det är infusorier har täkt karet nu .

                          Kommentar

                          • Rickard p
                            • November 2009
                            • 115

                            #14
                            Nu har jag haft akvariet täkt i 3 dagar utan mat men dom finns fortfarande finns det något medel som fungerar ?

                            Kommentar

                            • Saturnus80
                              • October 2009
                              • 943

                              #15
                              UV funkade för en på Zoonen.
                              //Daniel

                              110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
                              23l aqualandscape med dvärgkulor

                              Kommentar

                              Arbetssätt...