Filtret avstängt.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Triggerhappy
    • April 2007
    • 377

    Filtret avstängt.

    Hur länge kan man ha filtret avstängt när man tex byter vatten eller håller på att fixa med växterna innan dom nyttiga bakterierna dör?

    Hur lång tid ska det stå stilla innan det är helt kört?
    När alla bakterier är döda kan man väl lika gärna spola rent hela skiten?
    Lyssna inte på mig
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    #2
    Om filtret är kvar i vatten så klarar de sig längre än utan, 30 min skall inte vara några problem, men det kanske går längre tid äm så, jag brukar köra max 30 min.
    Annars låter jag det stå och gå i en hink.
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • Xul
      • January 2007
      • 709

      #3
      For enkelt svar... Innerfilter eller ytterfilter och om innerfilter hur "oppet" ar det..?

      Kommentar

      • Jens A.
        • March 2007
        • 5026

        #4
        Innerfilter brukar det inte vara några problem att ha avstängda i dagar, bara de är nedsänkta i vatten. De har alltid lite självcirkulation, och ju mera kontakt de har med det "öppna" vattnet, desto bättre.

        Ytterfilter är värre. Beroende på hur mycket gojs det finns i dem kan de dö väldigt snabbt...jag har inte gärna dem avstängda mer än en timme. Säkert har de börjat dö redan då, men hur lång tid det tar innan de är helt och hållet döda är svårt att säga. Jag gissar på en halv dag till en dag?

        I varje fall kan man hålla även ett ytterfilter vid liv genom att lägga ner en bubbelsten i det. Är det fråga om lång tid, så tömmer jag faktiskt det helt på vatten och sätter på locket. Så länge det är fuktigt bör åtminstone en hel del av bakterierna överleva, och är det bara luft i filtret så dör de i allafall inte av syrebrist.
        Earth first! We´ll screw up the other planets later!

        Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13131

          #5
          Många bud på hur man ska gå till väga
          Här kommer mitt!
          Innerfilter klarar sig generellt längre tid än ytterfilter innan bakterierna dör ut, men inget filter som är nedsänkt i vatten bör vara avstängt mer än 30-60min!
          Måste filtret vara avstängt flera timmar så bör man ta ur filtermaterialet och låta det ligga och lufta, ovan vatten, sen spraya filtermaterialet flera ggr/tim med akvarievatten för att hålla det fuktigt, på detta vis får bakterierna maximal tillgång till syre!
          Senast redigerad av åheim; 06 October 2009, 14:54.
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • Jens A.
            • March 2007
            • 5026

            #6
            Under Gudrun var mitt innerfilter av i tio dagar. Jag fick ösa vatten fram och tillbaka i akvariet med en stor tillbringare 4-5 gånger om dagen, men när strömmen kom tillbaka gick filtret igång utan efterföljande problem.
            Earth first! We´ll screw up the other planets later!

            Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

            Kommentar

            Arbetssätt...