Sjunkande PH-värde

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Grodlund
    • January 2008
    • 560

    Sjunkande PH-värde

    Hej!
    Jag har haft mitt akvarium i snart två år och har under hela tiden haft ett stabilt PH-värde.
    Nu plötsligt märkte jag idag att PH:t har sjunkit från de normala, ca 7
    till nåstans mellan 6 eller 6.5!

    Någon som kan ha en aning om vad som skulle kunna orsaka en sådanhär ph-sänkning och om det skulle kunna var skadligt?
    Vad kan man göra för att stabilisera PHt igen?

    Jag testade kranvattnet och det är som vanligt på 7 och jag har inte gjort något vattenbyte sedan förra veckan...

    TPFH
    /Grodlund
  • MVN
    • September 2009
    • 181

    #2
    Ph ändringen påverkar fisk negativt om det sker snabbt, oavsett om det är upp eller ner. Ett stabilt ph är viktigare än vad ph värdet är på till en viss mån.
    Restprodukter från fiskarna gör att ph sänks ganska sakta, det kan vara dålig bakteriekultur i filtret om du nyligen rengjort den rejält eller bytt pump/filtermaterial. Co2 sänker ph så du bör ha bra ytcirkulation. Rötter i akvariet sänker också ph. För att förhindra det så kan du ha i kalksten, den måste emellertid skrubbas från alger för alger förhindrar att kalksten gör nytta. Kalksten höjer ditt ph max till 7.5. Du kan höja med bikarbonat men gör ett vattenbyte först o vänta sen lite innan du har i bikarbonat (fiskarna måste vänjas vid ph-värdet vilket tar tid).

    Kommentar

    • Grodlund
      • January 2008
      • 560

      #3
      Humm - ja nu när du nämnde det så minns jag en sak.
      De var så BEDRÖVLIGT dåligt flöde i mitt filter så jag tog ut kanske...30% av filtermatrialet.
      Kan de alltså var orsaken?
      I så fall borde det ju stabilisera sig igen vid ett medelstort vattenbyte?

      Jag måste säga att denhär PH-minskningen verkar ha påverkat fiskarna rätt mycket.
      De måste tro att de är lekperiod eller något för plötsligt blossar det upp battaljer åt höger och vänster.

      Jag testar nog att byta 40-50% av vattnet och så får ja se vad som händer.

      Tack

      Kommentar

      • Lasse
        • October 2002
        • 1965

        #4
        KH?

        MVH Lasse
        Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

        Kommentar

        • MVN
          • September 2009
          • 181

          #5
          Är det ett vanligt innerfilter gör 30% rätt mycket eftersom det oftast redan är såpass lite filteryta (beror på hur stor fiskbelastning och matning du har om filtret räcker till). Byter du vatten regelbundet? som lasse skrev är kh värdet bra att veta.

          Jag skulle ha valt att sätta tillbaka filtermassan om det går för att undvika obalans i akvariet, rengör filtret i akvarievatten när flödet blir sämre.
          Senast redigerad av MVN; 30 September 2009, 20:44.

          Kommentar

          Arbetssätt...