pH stiger

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jemima
    • September 2009
    • 51

    pH stiger

    När jag köpte mitt nya 240 l akvarium fick jag med grov sand av han som haft det innan. Det var lite kalkkross i sanden för han hade haft ciklidodling, men han sa att det inte skulle påverka pH om jag hade rötter i akvariet.

    Detta visade sig dock inte stämma, för nu verkar det som att pH stiger så sakteliga. Mitt kranvatten är på ca 7,5, men trots det är pH nu uppe i ca 8 efter att karet varit igång i 3 veckor.

    Jag testade precis att slänga i lite löv, vet inte om det har så stor effekt dock... rötterna har ju uppenbarligen inte gjort mycket till eller från.

    Kommer pH sluta stiga så småningom, eller bör jag byta ut sanden?
  • Jemima
    • September 2009
    • 51

    #2
    Jag läste nånstans att det finns nåt ämne man kan hälla i sanden som tar bort kalket. Nån som vet vad det var? Fast det är väl säkert inget man kan göra med fiskar och växter i ändå...

    Kommentar

    • MVN
      • September 2009
      • 181

      #3
      kalkkross kan inte höja ph mer än 7.2-7.5 eftersom kalket inte längre tas upp av vattnet. Använder du dropptest eller annat sätt att mäta ph? dropptest är det du ska använda för det är lite mer exakt.
      Tror inte att ditt ph ökar mer iallafall om det är någon tröst men varför du får högre värde vet jag inte. Du bör kolla ph värdet så att det ligger stabilt. Större ändringar av ph värdet är värre för fiskar än att det ligger högre men på en stabil nivå...

      Kommentar

      • Lasse
        • October 2002
        • 1965

        #4
        Kontroller KH istället - betydligt viktigare än pH för de flesta fiskar.

        MVH Lasse
        Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

        Kommentar

        • Jemima
          • September 2009
          • 51

          #5
          Ursprungligen postat av MVN
          kalkkross kan inte höja ph mer än 7.2-7.5 eftersom kalket inte längre tas upp av vattnet. Använder du dropptest eller annat sätt att mäta ph? dropptest är det du ska använda för det är lite mer exakt.
          Tror inte att ditt ph ökar mer iallafall om det är någon tröst men varför du får högre värde vet jag inte. Du bör kolla ph värdet så att det ligger stabilt. Större ändringar av ph värdet är värre för fiskar än att det ligger högre men på en stabil nivå...
          Hej! Jag använder dropptest. Men det är ju inte helt lätt att utläsa det exakt...
          Det är ju bra att veta att det antagligen inte fortsätter stiga mer nu då, i alla fall. Om det är kalkkrosset som är "boven". Och det måste det ju vara...

          Kommentar

          • Jemima
            • September 2009
            • 51

            #6
            Ursprungligen postat av Lasse
            Kontroller KH istället - betydligt viktigare än pH för de flesta fiskar.

            MVH Lasse
            Jag har inget kh-test, men kan ju vara läge att inköpa nästa gång då. Än så länge verkar fiskarna må bra i alla fall, och glödbandstetrorna har lekt flera ggr.

            Kommentar

            Arbetssätt...