Radon i vattnet -farligt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zezzan_linn
    • November 2007
    • 132

    Radon i vattnet -farligt?

    Nu har vi (åter) radon i dricksvattnet hemma. (har egen brunn)
    Det är så pass låg halt att det går att dricka det, luktar dock skumt.

    Men nu till min fråga;
    Kan detta vara farligt för fiskarna? De borde ju vara känsligare än människor då de är så mycket mindre än oss.

    Ska jag undvika att byta vatten tills radonen är borta eller går det bra?
  • Lasse
    • October 2002
    • 1965

    #2
    Hej

    Radon är en gas som sakta kommer att lämna ditt akvarievatten och därför är det större problem för er som vistas i huset än för fiskarna. Det pardoxa med radon och dess döttrar är att det är farligare att andas in än att drickas. Detta beror på at strålningen inte tränger speciellt långt in - huden och magsäcken skyddar på så sätt. Värre är det i lungorna där de ytliga cellerna bestrålas ganska effektivt. Eftersom radonet finns som gas i vattnet så kommer dina pumpar och luftare att driva ur denna gas upp i luften. Beroende lite på den radonhalt du normalt har i luften så kan "farligheten" variera. En av de största riskerna med radon i vattnet anses vara vid duschning eftersom en dusch effektivt driver ur gasen från vattnet och man då andas in det. Numera misstänker man att även kan finnas en viss risk när man dricker vattnet (om det är höga halter).

    Vad kan du göra då för att vara på den "säkra" sidan, framförallt för dig själv och resten av familjen. Om det är ett litet akvarium och du byter vatten med hjälp av hinkar så luftar du bara ur gasen. det kan du göra genom att ställa hinken utomhus med en pump som piskar ytan eller helt enkelt ställa hinken utomhus några dagar. Har du möjlighet att duscha i vattnet i hinken så är det ännu bättre men du skall givetvis göra det utomhus eller med bra genomvädring. Om det är ett stort akvarium så kör vattnet genom aktivt kol eller installera (det bästa) en radonfälla redan när vattnet kommer in i huset (innan ni får det i kranen överhuvudtaget)

    Här är en ganska bra sammanfattning på farligheten http://www.hu.liu.se/content/1/c6/03...ommentarer.pdf

    Om avgången av radongas från ditt akvarium är ofarligt eller inte är svårt att avgöra eftersom det beror på som sagt av den "normala" halten i din inomhusluft.

    MVH Lasse


    Är det ett stort akvarium och byter du mycket vatten?
    Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

    Kommentar

    • Xul
      • January 2007
      • 709

      #3
      OK

      Låt oss spekulera istället..

      Anta att ditt vatten är till gränsen till otjänligt dvs 1000 bq/L
      Du byter 200 L per vecka dvs 200000 bq vatten

      Du byter ut 100 m3 luft i timmen i rummet där akvariet står dvs 16800 m3 i veckan

      Utslaget blir det ca 12 bq per kubikmeter luft...

      Tillägg//
      Det som lukter skumt är tyvärr inte radonet utan något annat.. kör aktivt kol på detta för säkerhets skull //

      Men hur du än beräknar kommer det (radonet) inte ha några hälsokonsekvenser...
      Senast redigerad av Xul; 30 September 2009, 16:08.

      Kommentar

      • flygrc
        • June 2006
        • 2755

        #4
        Ursprungligen postat av Xul
        OK

        Du byter ut 100 m3 luft i timmen i rummet där akvariet står dvs 16800 m3 i veckan
        Då står nog fönsterna i huset helt öppna.

        Snabbläste lite, det är ungefär vad ett helt hus ska byta, men det ska nog till att man har en frånluftsvärmepump eller motsvarande för att få så mycket i ventilation.
        Senast redigerad av flygrc; 30 September 2009, 16:29.
        https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
        Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

        Kommentar

        • Lasse
          • October 2002
          • 1965

          #5
          Ja Xul - jag skulle nog också kunna göra några invändningar mot dina spekulationer Det troliga händelseförloppet är att det radon som kommer in vid vattenbytena lämnar vattnet under de första 24 timmarna så stötbelastningen (under det första dygnet) blir betydligt mer än de 12 bq du räknade med. Gränsvärdet för bostäder i dag ligger på 200 Bq så det har stor betydelse vad normalvärdet är i luften (dvs utan tillförsel från vattenbytena). Jag tror iofs som du att det troligtvis inte är någon hälsofara men som sagt det är värt att påpeka var riskerna ligger.

          MVH Lasse
          Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

          Kommentar

          • Xul
            • January 2007
            • 709

            #6
            Ursprungligen postat av Lasse
            Ja Xul - jag skulle nog också kunna göra några invändningar mot dina spekulationer Det troliga händelseförloppet är att det radon som kommer in vid vattenbytena lämnar vattnet under de första 24 timmarna så stötbelastningen (under det första dygnet) blir betydligt mer än de 12 bq du räknade med. Gränsvärdet för bostäder i dag ligger på 200 Bq så det har stor betydelse vad normalvärdet är i luften (dvs utan tillförsel från vattenbytena). Jag tror iofs som du att det troligtvis inte är någon hälsofara men som sagt det är värt att påpeka var riskerna ligger.

            MVH Lasse
            Jo men 50000 bq per kubikmeter har jag själv jobbat i (har jobbat under dag) och det är fortfarande inte mycket då man inte stannar i ett sånt område hela dagarna (oftast i nischerna i en gruva utan egen ventilation).
            Gränsvärdet dessutom 200 eller 400 är ju tänkt alla dagar i månaden så det har inte någon relevans på det sättet du tänker dig.

            Dessutom är väl de 200 bq per kubikmeter bara för 2000 talets veklingar som måste ha hiss i hus över 3 våningar, ingen rök på krogen, bilen till gymet, hjälm vid skidåkning osv.. för att inte tala om alla förbannade varningsskyltar över allt. Kunde bara inte låta bli en gång att slå ut lite vatten vid en skylt som sa varning vått golv...

            Lite Radon har väl ingen dött av, det gnälls bara för mycket.
            Senast redigerad av Xul; 01 October 2009, 10:37.

            Kommentar

            Arbetssätt...