Ännu en nitrit-tråd

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • snagge
    • September 2009
    • 101

    Ännu en nitrit-tråd

    Hej alla glada akvarister!
    Jag har två relativt nystartade akvarium och har tokhögt nitritvärde i det ena och inte riktigt lika högt i det andra. Det beror troligtvis på övermatning eftersom vi fick yngel och vrålmatade för att de skulle växa

    Dessutom tror jag att det ena akvariet var bra och det andra dåligt tills igår, då vi bytte fiskar mellan de olika akvarierna (vi flyttade guppyynglena med föräldrar till 25l-karet och de 2st palettcikliderna till 100l-karet) och tog för givet att vattnet var friskt i båda och blandade hej vilt.

    Jag har läst i massa nitrit-trådar och fått en massa goda tips därifrån. Men jag är så självisk att jag vill ha min egen tråd.

    Var alltså inne i zoobutik idag och gjorde de här nitritproven. Hon sa inga specifika värden till mig, men att de var jättehöga och att det var jättedåligt och att alla fisk riskerar att dö. (än så länge är de lika pigga som alltid tack och lov)

    Hon rekommenderade Easy-Life flytande filtermedium, men antingen så sa hon inget om hur ofta vi skulle ha i det, eller så har jag glömt. Det står ingenting på flaskan. Vet någon detta?
    Vi hade också i salt efter anvisning i en annan forumtråd.
    Jag har en flaska nitrivec från urminnes tider. Ska jag ha i det också? Hur länge?

    Ska jag gå varje dag till zoobutiken och be dom göra vattentester? Jag och min pojkvän är fattiga studenter, så det känns som ett billigt och bra alternativ.

    Hur lång tid brukar det ta att få bukt på det här?
  • DaRe

    • June 2009
    • 2227

    #2
    Jag skulle, (repris):
    • I det akuta läget kan du kanske använda nitri vec som ska minska nitritet avsevärt
    • Tätare vatten byten, 1 ggr per vecka 30-40%. Beroende på vad du nu gör. Vattenberedningsmedel varje gång.
    • Rengöra filtret då det minskar i tryck och skilt i tid från vattenbyten men rengör de dock i en mindre mängd akvarievatten.
    • Minska matning, även om du har yngel så lönar det sig inte att mata mycket utan snarare oftare, flera gånger om dagen i små små mängder.
    • Inte dammsuga för djupt i botten så att det också bidrar till det bilogiska filtret du har i akvariet, dock något beroende på hur finkorningt du har om du har grovt grus bör du rengöra något djupare.
    Om du flyttar fiskar mellan akvarier så ska du koppa i dem precis som om du köpt dem från en butik, du har olika vatten i båda akvarierna och därmed en ny miljö för fiskarna att vänja in sig i.
    Checking out...

    Kommentar

    • Johanski
      • February 2007
      • 3044

      #3
      Vid nitrit, så Lasse slipper skriva här igen:

      Slå en matssked bordssalt i vattnet och STOPPA matningen under den tiden du har nitrit. Använd gärna nitrivec eller liknande.

      Några generella steg för att lyckas på ett lätt sätt:

      • Veckovisa vattenbyten 30-40%
      • Sparsam matning
      • Rengör EJ filtret innan det tappar flöde
      • Håva upp döda växtdelar när du ser dem

      Kommentar

      • ciklidtok
        • March 2005
        • 1466

        #4
        Då passar jag på att låna den här tråden. jag fick beskedet att jag har mycket höga nitrithalter i mitt 540. Jag fick saltkuber som jag skulle salta med, sedan skulle jag göra mindre vattenbyten om 50-70 liter varje dag och fortsätta salta på vattnet. jag skulle INTE röra filtret. Ingen matning på 3-4 dagar. Detta skulle jag hålla på med en vecka, sedan skulle de göra ett nytt vattentest....Ingen nitrivec eller beredningsmedel.....låter detta vettigt. Nu verkar fiskarna mycket piggare änn de var i söndags när jag började, ingen fler har dött..
        720L SA-/CA. Övriga
        375L Biotop, skalarer
        275L Malawi
        240L Blandat


        Kommentar

        • lillfrasse
          • February 2002
          • 2228

          #5
          Jag förstår inte riktigt hur ni lyckas få så mycket nitrit. Vanligast är nog övermatning och att man har i för mycket fisk i ett nystartat kar. Innerfilter som bara pumpar runt vattnet med väldigt lite filtervolym är nog också ett problem.
          Simma lungt..
          Lillfrasse..

          Kommentar

          • snagge
            • September 2009
            • 101

            #6
            Ursprungligen postat av lillfrasse
            Jag förstår inte riktigt hur ni lyckas få så mycket nitrit. Vanligast är nog övermatning och att man har i för mycket fisk i ett nystartat kar. Innerfilter som bara pumpar runt vattnet med väldigt lite filtervolym är nog också ett problem.

            Jag tror jag förstår hur det har gått till i det här fallet och jag skäms lite, men jag får väl krypa till korset.
            • Vi köpte växter som var skitkassa, började ruttna i karet och tog inte bort ruttna växtdelar (eftersom vi inte reflekterade över att det kunde vara dåligt - puckat jag vet)
            • Vi vrålmatade eftersom vi fick guppyyngel och ville att de skulle växa. Innan vi fick ynglena hade vi 2 guppys och en äppelsnäcka i ett 100l akvarium. Knappast för mycket fisk på kort tid, för akvariet hade stått i 2 veckor när vi tillförde guppysarna.
            • Vi har även sand och sten som vi plockat i naturen, visserligen har vi kokat den, men det kanske kan spela in ändå.
            • Vi har använt vattenberedningsmedel, men sådant som jag hade kvar sen jag hade ett akvarium för typ 9 år sedan, så förmodligen ahr det varit helt verkningslöst. Det stod dock inget bäst före datum på. Detta var aquatan och nitrivec.
            Och som jag skrev innan hade vi ett fungerande nitritfritt akvarium, men vi trodde att båda var nitritfria, så vi flyttade fiskar mellan (flyttade guppysarna med yngel till ett litet yngelkar där vi väldigt temporärt hade ett par palettciklider) Vi blandade då vatten i akvarierna, för vi tänkte att det bästa skulle vara för guppysarna om vi tog bort hälften av vattnet i det lilla akvariet och fyllde på med vatten från det akvariet dom kom ifrån, så att det inte skulle bli en chock för dom. Men det betyder ju att vi hällde i kass vatten i ett fungerande akvarium.

            En sista grej i problemet är att vi hade bestämt träff med en som odlar ancistrus för att köpa ancistrus av honom samma dag som vi fick reda på att vattnet var kass, och vi kunde inte med att inte komma och köpa när vi hade bestämt att vi skulle så nu har det flyttat ner några stackars ancistrusbäbisar i vårt skitvatten. Dock kanske de kan ha en lite positiv effekt, då de äter lite bottenbös?

            En liten bifråga också: är det dumt att sjösätta en liten rotbit nu när värdena är så dåliga? För ancistrusbebbarna alltså.
            Vi fick rådet att inte mata på en vecka. Kommer det att svälta ihjäl våra yngel som bara är en vecka gamla?

            Jag forsätter babbla lite (förlåt)

            De åtgärder vi vidtagit är:
            • Tillfört rätt antal mängd easy-life i båda akvarierna (det ena hade i mrose redan klarnat upp helt, medan det andra fortfarande var grumligt)
            • Tillsatt 1 msk salt/100 l vatten
            • Tagit bort alla ruttna växtdelar och klippt ner växterna som var dåliga så att de blev jättekorta. (Nu är det ena akvariet nästan växtfritt, men hon i affären sa åt oss att inte köpa några nya)
            • I det lilla yngelkaret bytte vi 1/3 vatten också, men inte i det stora för vi hade bytt vatten dagen innan där.
            • Vi har tidigare gjort vattenbyten 1 gång/vecka, men det är nystartade akvarium på ca 3 resp. 4 veckor. Vi har rengjort filtrena 1 gång var, i akvarievatten.
            Det avr allt för mig. Förlåt att jag skrev så mycket.
            Senast redigerad av snagge; 29 September 2009, 11:05.

            Kommentar

            • ciklidtok
              • March 2005
              • 1466

              #7
              Att jag fick nitrithöj ning av vattnet, beror på att jag bytte upp akvariet till ett större, och hade inte plats för två stora i mitt vardagsrum. Tog vatten , grus och filtermaterial från det mindre, kramade bara ur filtret i akvarievatten. men akvariumet jag bytte till är 200 liter större, så det blev som ett större vattenbyte.....vilket jag inte brukar göra......30% vatten var tredje eller fjärde vecka, filtret rör jag inte med mindre flödet har avtagit. har aldrig haft nitritproblem förut, utan det blev nu genom akvariebytet. det blev skyhöga nitrithalter, med tack och lov så har jag bara tre dödsfall. En Channa och två Pacu...resten verkar pigga och nöjda med fin färg. Matade ytterst lite idag (tredje dygnet efter uppsaltning) De åt upp allt på under en minut. Har gjort vattenbyten om 40-60 liter varje dag och saltat upp vattnet. har inte rört filtrena.
              720L SA-/CA. Övriga
              375L Biotop, skalarer
              275L Malawi
              240L Blandat


              Kommentar

              Arbetssätt...