Oljefilter på ytan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • roffek
    • July 2009
    • 40

    Oljefilter på ytan

    Hej!
    Jag har en typ olje-bensin fläckande lager på ytan med synen av bensin i vattenpöl. Alla mina fiskar dör i mitt nystartade akvarium.
    Någon aning om vad det kan vara?
    Hur får jag bort det?
    VAttenprov på sticka visar bra resultat.
  • åheim
    • April 2006
    • 13131

    #2
    Det är en proteinhinna som kommer av fodret du ger! Om du vill undvika att fiskarna dör i ditt nystartade akvarium måste du dra ner på matningen den första månaden tills det har bildats nedbrytningsbakterier i framförallt filtret men även i bottensubstratet!
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • roffek
      • July 2009
      • 40

      #3
      Hej igen!
      Nu har jag dragit ner på matningen och inga fiskar dör längre, tack och lov.
      Men proteinhinnan ligger fortfarande kvar. I ena kanten av akvariet finns ingen hinna eftersom ytvattnet där rör sig hela tiden men i andra änden så ligger hinnan kvar och vattnet står still.
      Det är cirkulation i akvariet eftersom utblåset sitter i en ände och insuget i den andra, men just ytvattnet kanske inte rör sig?
      Bör jag skaffa ett filter till?

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        #4
        Ursprungligen postat av roffek
        Hej igen!
        Nu har jag dragit ner på matningen och inga fiskar dör längre, tack och lov.
        Men proteinhinnan ligger fortfarande kvar. I ena kanten av akvariet finns ingen hinna eftersom ytvattnet där rör sig hela tiden men i andra änden så ligger hinnan kvar och vattnet står still.
        Det är cirkulation i akvariet eftersom utblåset sitter i en ände och insuget i den andra, men just ytvattnet kanske inte rör sig?
        Bör jag skaffa ett filter till?

        1) rikta utblåset så att så stor del av ytan som möjligt rör på sig.
        2) dra ner på maten ännu mer
        3) se över vilket sorts foder du har. vissa sorters foder triggar
        mer hinna än andra. ex har jag ett flingfoder som innehåller
        extremt mycket spirulina, om jag skulle ge mina firrar enbart
        det under 2-3 dagar, så kommer hinnan som ett brev på posten.
        dvs för eller senare.

        man kan "suga" upp hinnan med att lägga tidnings eller hushållspapper på ytan.



        .
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • The last ninja
          • August 2009
          • 21

          #5
          Du kan även skaffa dig Blackmolly,jag flyttade in 5st halv-vuxna i mitt 720l och dom rensade ytan på typ ett dygn ,sen var jag av med den proteinfilmen! .

          Kommentar

          • pello
            • May 2008
            • 109

            #6
            Är hinnan skadlig på något sätt.?

            När mitt filter sätter igen, så kommer hinnan. Ytvattnet slutar att röra sig.
            Det försvinner direkt ytan börjar röra sig.

            I mitt exempel är det några multifasciatus i en 50litersburk som matas med räkmix.

            Kommentar

            • uncleban
              • March 2008
              • 69

              #7
              Det enda som skulle vara är att hinnan hindrar syreutbytet men det är nog inte så farligt som det låter.

              Kommentar

              Arbetssätt...