Sänka PH med torv

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Albön
    • September 2007
    • 20

    Sänka PH med torv

    Jag har nyss startat upp ett 160 liters kar och hade tänkt försöka få ner PH't. Om man kan lita på kommunen så ligger PH't på 8.5 där jag bor. Vilket är för högt eftersom jag hade tänkt satsa på sydamerikanskt med dvärgciklider.

    En stor del av akvariumet består av rötter, men det har jag läst att det inte gör så otroligt stor skillnad. Men jag fick tipset om att fylla ett nylonstrumpa med torv, men hur stor skillnad gör det? Och hur mycket torv ska jag använda?

    Sen får ni gärna tipsa om andra sätt att få ner ph't utan att använda sig av regnvatten eller dyra osmosanläggningar.
  • macke_fisk
    • December 2005
    • 4442

    #2
    det som du sa med att sänka ph:et med att lägga torv i en nylonstrumpa och lägga det i ytterfiltret ska vara ett effektivt sätt att sänka ph. det finns med något typ flytande barkextrakt (tror det var så det heter) ska med göra underverk.
    MVH macke_fisk

    Kommentar

    • Albön
      • September 2007
      • 20

      #3
      Ursprungligen postat av macke_fisk
      det som du sa med att sänka ph:et med att lägga torv i en nylonstrumpa och lägga det i ytterfiltret ska vara ett effektivt sätt att sänka ph. det finns med något typ flytande barkextrakt (tror det var så det heter) ska med göra underverk.
      Har dessvärre innerfilter, men det borde gå att ha torv där med.
      Vill inte ha svartvatten, så tänkte om man skulle koka det lite först. Men då är frågan om effekten försvinner. Knepigt det där.

      Har också hört om sådant. Men frågan är hur mycket det sänker phvärdet? Man vill ju helst inte mixtra i onödan.

      Kommentar

      • Sleaper

        • September 2008
        • 2893

        #4
        Ursprungligen postat av Albön
        Har dessvärre innerfilter, men det borde gå att ha torv där med.
        Vill inte ha svartvatten, så tänkte om man skulle koka det lite först. Men då är frågan om effekten försvinner. Knepigt det där.

        Har också hört om sådant. Men frågan är hur mycket det sänker phvärdet? Man vill ju helst inte mixtra i onödan.
        Torv är inget effektivt sätt att sänka pH. Dessutom riskerar du en färgning av vattnet. Att koka torven är heller ingen bra idé, då "förbrukar" man nog effekten av torven väsentligt. Torv kan vara bra för andra ändamål men som "pH sänkare" är det inget vidare, även om man tillfälligt kan få ner pH något. Finns egentligen ingen anledning att mixtra med pH för att hålla de fiskar som du nämner. Bättre med stabilare pH och kunna göra regelbundna vattenbyte osv.

        Kommentar

        • DaRe

          • June 2009
          • 2227

          #5
          Jag har samma ph i kranen som du, men bara med att undvika stenar/inreedning av kalk samt använda många rötter så sjunker ph ordentligt. Möjligen räcker det även för dig.
          Checking out...

          Kommentar

          • Albön
            • September 2007
            • 20

            #6
            Ursprungligen postat av Sleaper
            Torv är inget effektivt sätt att sänka pH. Dessutom riskerar du en färgning av vattnet. Att koka torven är heller ingen bra idé, då "förbrukar" man nog effekten av torven väsentligt. Torv kan vara bra för andra ändamål men som "pH sänkare" är det inget vidare, även om man tillfälligt kan få ner pH något. Finns egentligen ingen anledning att mixtra med pH för att hålla de fiskar som du nämner. Bättre med stabilare pH och kunna göra regelbundna vattenbyte osv.
            Kunde nästan tro det.

            Ajdå, synd att det inte verkar vara någon vidare hållbar lösning. Frågan är bara om man kan få lek på dem (säg ett par kakaduaciklider) med ett sådant högt ph-värde.

            Annars får jag väl bara hoppas på det bästa med rötterna. Får mäta om några veckor och se om det händer något.

            Kommentar

            • Albön
              • September 2007
              • 20

              #7
              Ursprungligen postat av Dre
              Jag har samma ph i kranen som du, men bara med att undvika stenar/inreedning av kalk samt använda många rötter så sjunker ph ordentligt. Möjligen räcker det även för dig.
              Ah, schysst med lite hopp.
              Hur mycket har du fått ner phvärdet då?

              Kommentar

              • Nilsrolf
                • November 2006
                • 549

                #8
                Det säkraste sättet att sänka är väl co2. Osäker på torven, viss sänkning, men vattenet kan ju bli lite brunt.

                Kommentar

                • DaRe

                  • June 2009
                  • 2227

                  #9
                  När jag mäter ligger jag starx under 7 i pH. Jag har dock fisksoppa så jag har inget direkt mål med detta utan jag har bara observerat den effekten som jag tror är faktisk. Jag har 4 förhållandevis stora rötter i ett 112 liters akvarium. 3 Mangrove och en vindruva (de skruvade).
                  Checking out...

                  Kommentar

                  • Albön
                    • September 2007
                    • 20

                    #10
                    Ursprungligen postat av Dre
                    När jag mäter ligger jag starx under 7 i pH. Jag har dock fisksoppa så jag har inget direkt mål med detta utan jag har bara observerat den effekten som jag tror är faktisk. Jag har 4 förhållandevis stora rötter i ett 112 liters akvarium. 3 Mangrove och en vindruva (de skruvade).
                    Okej, hur mycket plats tar de upp? Om du jämför med mitt nystartade. Så jag får lite uppfattning.

                    Kommentar

                    • DaRe

                      • June 2009
                      • 2227

                      #11
                      Du har nog mer än vi.

                      Akvariet är 80 cm långt och rötterna:
                      1. 10x30 cm Y formad har den stående så den nästan når ytan. Grov
                      2. 20x10 cm skålformad Skapar en grotta med ormbunke ovansida, flikig
                      3. 10x30cm S formad lutande mot sidoglas, grov med en lång spricka
                      4. Skruvad: 10x10 cm i botten med 6 10-10 cm grenar åt olika håll
                      De är framträdande, jag iofs nu lagt i en hålsten så ligger pH lite högre ~7,5.
                      Bifogade filer
                      Checking out...

                      Kommentar

                      • Albön
                        • September 2007
                        • 20

                        #12
                        Ursprungligen postat av Dre
                        Du har nog mer än vi.

                        Akvariet är 80 cm långt och rötterna:
                        1. 10x30 cm Y formad har den stående så den nästan når ytan. Grov
                        2. 20x10 cm skålformad Skapar en grotta med ormbunke ovansida, flikig
                        3. 10x30cm S formad lutande mot sidoglas, grov med en lång spricka
                        4. Skruvad: 10x10 cm i botten med 6 10-10 cm grenar åt olika håll

                        De är framträdande, jag iofs nu lagt i en hålsten så ligger pH lite högre ~7,5.
                        Ah, men det bådar ju gott. Får hoppas rötterna gör lite nytta då.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...