Akvarievatten till blommorna

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zarp
    • January 2009
    • 27

    Akvarievatten till blommorna

    För några veckor sedan tog jag en hink av akvarievattnet vid vattenbytet och tänkte att det måste finnas en massa "bra" ämnen i det för blommorna. Använder PMDD och nitrat finns ju i vattnet man normalt häller ut. Sagt och gjort, vi slog gamla akvarievattnet på våra blommor.

    Måste tipsa om att det blev en himla fart på växterna. På tre veckor med tre bevattningar så har en blomma skjutit skott som nu utgör 1/3 av plantan, hibiskusen blommar och en spindelliljas blad har blivit mörkgröna och mycket kraftigare och har fått en helt annan spänst än tidigare.

    Gratis gödning till blommorna i fönstret!

    PS Återkommer om alla är döda om några veckor ...
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Gammalt akvarievatten (utan extra salt iaf) är alltid användbart en gång till...
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • Ullisbaby
      • September 2009
      • 92

      #3
      Kan inte tänka mig att det är annorlunda med akvarievatten än med dammvatten när det gäller den frågan. Dvs det är kalas för växter. Precis som du säger så är ju vattnet fullt av gödning. Tror inte du behöver vara orolig för att dina växter ska dö.

      Men du lyfter fram en viktig sak - att faktiskt komma ihåg att använda det. Der är kanske inte så revultionärt att använda dammvatten till växterna i trädgården men jag misstänker att det inte är så många som tänker på att göra det samma med akvarievattnet för inomhusväxterna.:-)

      Tack

      2 Diskus "Brilliant Turquoise", 2 Diskus "Snake skin red", 1 st L046, 3 st L134, 1 L183, 1 st L333, 11 st Kardinaltetra, 3 st Amanoräkor

      Kommentar

      • drd
        • March 2004
        • 5586

        #4
        Har vattnat våra blommor i flera år med gammalt akvarievatten, av nån anledning så mår orkideérna bättre av det oxå och blommar oftare om.
        ________________________________________________

        Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

        Kommentar

        • MattiasL
          • September 2006
          • 1479

          #5
          Man kanske skulle prova det på orkideerna?
          Qui audet adipiscitur!

          Kommentar

          • Ken Olofsson
            • November 2006
            • 8014

            #6
            nej nej...gör inte detta, det blir bara kaos.

            jag körde enbart akvarievatten under en lång tid till alla mina blommor.

            satan i havet vad det växte, var tvungen att dra ner på akbvarievattnet.

            numera kör jag enbart a-vatten 1 gång i månaden på vinterna, och 1 gång / vecka
            under sommaren (jag har blommor som kräver vatten flera ggr / vecka).


            .
            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

            Kommentar

            • FiaLotta
              • August 2009
              • 219

              #7
              Ursprungligen postat av Kensa
              nej nej...gör inte detta, det blir bara kaos.

              jag körde enbart akvarievatten under en lång tid till alla mina blommor.

              satan i havet vad det växte, var tvungen att dra ner på akbvarievattnet.

              numera kör jag enbart a-vatten 1 gång i månaden på vinterna, och 1 gång / vecka
              under sommaren (jag har blommor som kräver vatten flera ggr / vecka).


              .

              menar du att krukväxterna växer för mycket?
              för det tycker ju inte jag är så tokigt...

              Kommentar

              • Ken Olofsson
                • November 2006
                • 8014

                #8
                Ursprungligen postat av FiaLotta
                menar du att krukväxterna växer för mycket?
                för det tycker ju inte jag är så tokigt...

                det beror ju på om man tycker det är roligt att klippa blommor / träd
                varje vecka.......................



                .
                Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                Kommentar

                • karrokaja
                  • March 2006
                  • 5388

                  #9
                  Har aldrig prövat att vattna med pmdd-vatten innan men när jag vattnade våra contronträd för första gång denna sommar så fick dom blommor för första gången.så vi ställde ut dom under sommaren så att hummlorna kunde för över pollen från han-trädet till hon-trädet och fan banne mej! vi fick citroner!! bara 5 stycken men endå!!
                  Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                  kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                  Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                  I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                  Kommentar

                  Arbetssätt...