Hjälp har problem med vatten mm

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lasik
    • September 2009
    • 43

    Hjälp har problem med vatten mm

    Har ett stort problem, satte i ett par aborrar o några mörtar i mitt akvarium tänkte att det skulle vara häftigt att se hur snabbt dom växer osv men abborrarna klarade sig bara i ett dygn så vad gjorde jag för fel? det här är vad jag vet, jag har ett 156L akvarium som jag fyllde med kranvatten =S o har funderingar på att pumpen är för liten det är en fluval 1 plus "köpte allt begagnat" men hur som hellst så luktar akvariumet för jävligt och gör det än, Nu misstänkte att det va mörtarna så jag släppte tillbaka dom men ska jag låta vattnet stå kvar?eller ska jag byta? läste om dom där bakterierna o ju snabbare jag får svar ju snabbare kan jag få ner nya firrar, måste jag köpa större pump? nåt mer jag missat?



    Hade 3 aborrar och 2 mörtar på 4-5 cm och en kräfta av nåt slag =P ja maggots till borren o nån slags fiskfoder i flagform som både borren o mörten åt.
    Småsten på botten som jag tog ute och sen sköljde av 4-5 gånger, en plastblomma "tänkte att det var att föredra" och en kruka till kräftan.


    mvh Lasik
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Byt allt vatten och köp en ny och större pump. Det var nog det som strulade. Tänk på att med ny pump, så är det som att starta upp ett helt nytt akvarium.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • mupsson 3d
      • September 2009
      • 8

      #3
      Ursprungligen postat av Lasik
      Har ett stort problem, satte i ett par aborrar o några mörtar i mitt akvarium tänkte att det skulle vara häftigt att se hur snabbt dom växer osv men abborrarna klarade sig bara i ett dygn så vad gjorde jag för fel? det här är vad jag vet, jag har ett 156L akvarium som jag fyllde med kranvatten =S o har funderingar på att pumpen är för liten det är en fluval 1 plus "köpte allt begagnat" men hur som hellst så luktar akvariumet för jävligt och gör det än, Nu misstänkte att det va mörtarna så jag släppte tillbaka dom men ska jag låta vattnet stå kvar?eller ska jag byta? läste om dom där bakterierna o ju snabbare jag får svar ju snabbare kan jag få ner nya firrar, måste jag köpa större pump? nåt mer jag missat?



      Hade 3 aborrar och 2 mörtar på 4-5 cm och en kräfta av nåt slag =P ja maggots till borren o nån slags fiskfoder i flagform som både borren o mörten åt.
      Småsten på botten som jag tog ute och sen sköljde av 4-5 gånger, en plastblomma "tänkte att det var att föredra" och en kruka till kräftan.


      mvh Lasik
      HEj!!

      Du skulle nog ha tagit med vatten och grus från stelet du fångade fisken som redan sagda

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Låser tråden efrtersom trådskaparen startat fllera trådar med nästintill identiskt innehåll
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        Arbetssätt...