Problem med vatten och massdöd av sniglar.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bossebuse
    • August 2008
    • 27

    Problem med vatten och massdöd av sniglar.

    Hejsan!

    Har haft ett problem med mitt akvarium de senaste veckorna. Vattnet har en vit dimma som inte vill försvinna, har försökt med att släcka ner det i 3-4 dagar och bytt 10% vatten den senaste veckan.

    Problemet uppstog nog efter de varmaste sommardagarna när vattnet i akvariumet steg till 30+.

    Mina räkor klarade sig konstigt nog även fast den hastiga temperaturförändringen men alla mina snäckor strök med.
    Hade en ganska överpopulation av dem utan övermatning, smulade ner 1 räkpinne var tredje dag.
    Nu har snäckorna återfått sitt antal men de verkar som om de fortfarande dör, de kryper upp till vattenytan där de tappar färg och sedan dör.
    Skaffade mig även 2 st posthorn som inte verkade trivas, den ena dog efter 2 veckor och andra ligger för det mesta still under en rot.

    Mina nitritvärden ligger där de ska, har inte kollat Ph och de andra då jag inte har några stickor, ska köpa några och komma med en edit.

    Växterna i akvariumet verkar må bra, de växer inte så det knakar men lite växer de.
    Har märkt att det finns en del toffsalger, inte mycket men sitter lite på en växt och vid utblåset.

    Kan tillägga att jag köpte ett gäng kuhliålar som dog en och en några veckor efter att hade köpt dem, försökte plocka bort de jag såg var döda men antar att jag missade nån, kan det ha med saken att göra?

    Akvariumet är ett 175L med ytterfilter som har stått igång sen i juni.
    Invånare är 15 st crystal red/black räckor, 1 mal och 1 sorgsen posthornsnigel.

    Hoppas jag kan få hjälp av er innan nått hemskt händer i akvariumet.

    Mvh
  • Lasse
    • October 2002
    • 1965

    #2
    Några frågor - vattenbyte - hur mycket och hur ofta?
    Har du utblåset från pumpen i ytan (syresättning) ?
    När rengjordes filtret?

    MVH Lasse

    PS köp inga mätstickor - skall du köpa tester - köp dropptester.
    Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

    Kommentar

    • Bossebuse
      • August 2008
      • 27

      #3
      Ursprungligen postat av Lasse
      Några frågor - vattenbyte - hur mycket och hur ofta?
      Har du utblåset från pumpen i ytan (syresättning) ?
      När rengjordes filtret?

      MVH Lasse

      PS köp inga mätstickor - skall du köpa tester - köp dropptester.

      Jag byter runt 10%, 1 gång i veckan, nu efter att detta problem har uppstått så har det blivit lite mer. Förra veckan bytte jag 10% 4 dagar i rad och det blev bättre men dimman kom tillbaka efter 6 timmar.

      Utblåset ligger i nästan i 55graders riktning mot ytan, hade den ställd lägre men då blev det en oljeliknande hinna på ytan.

      Ytterfiltret kollade jag igenom i början av veckan och det såg fint ut, inga mängder med skräp eller annat som kan ha täppt till.

      Ok ska titta runt lite efter dropptester, tack för rådet.

      Mvh

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Gör en sökning på "infusorier" och se om det är något som du kan dra några paralleller med.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Sleaper

          • September 2008
          • 2893

          #5
          Jag skulle även ta en koll på/i gruset hur statusen är en bit ner. Svavelväte? Låter ju knepigt med snäckorna. Någon slags förgiftning?
          Infusoriegrumling tar ju inte död på något, annat än lusten att ha ett akvarium.

          Kommentar

          • Lasse
            • October 2002
            • 1965

            #6
            Ursprungligen postat av Sleaper
            Jag skulle även ta en koll på/i gruset hur statusen är en bit ner. Svavelväte? Låter ju knepigt med snäckorna. Någon slags förgiftning?
            Infusoriegrumling tar ju inte död på något, annat än lusten att ha ett akvarium.

            Den tar väldigt mycket syre - vilket kan leda till det du nämnde i första stycket.

            Inga rötter ilagda?

            MVH Lasse
            Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

            Kommentar

            • Sleaper

              • September 2008
              • 2893

              #7
              Ursprungligen postat av Lasse
              Den tar väldigt mycket syre - vilket kan leda till det du nämnde i första stycket.

              Inga rötter ilagda?

              MVH Lasse
              Har själv haft "grym dimma" nyligen och inte sett några tecken på syrebrist. Mörkläggning av akvariet kan ju vara en metod för att få bukt med infusorier som möjligen kan skapa viss syrebrist. Men visst, extremfall och väldigt illa skötta akvarier kan alltid finnas, även om det inte är det första man tänker på.

              Kommentar

              Arbetssätt...