dh och KH

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FiaLotta
    • August 2009
    • 219

    dh och KH

    jag hade tänkt att börja med PMDD och då behöver man veta vilket hårdhet man har på vattnet för att beställa rätt saker.

    när jag går in på min kommuns hemsida står det att vi har 8,5 dh i hårdhet.
    vad är det? jag vill ju veta KH, är det samma sak?
  • Lasse
    • October 2002
    • 1965

    #2
    Nej - troligtvis inte. Var bor du FiaLotta ? Leta efter ordet alkalinitet i listan. Skriv av mängden och sorten (kan vara mg/l CaCO3, mg/l HCO3 eller mikroekvivalenter - och andra uttryck finns också) Skriv sedan ner värdet i tråden så skall jag försöka konvertera det åt dig.

    MVH Lasse
    Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

    Kommentar

    • Zarp
      • January 2009
      • 27

      #3
      KH = karbonathårdheten = vattnets förmåga att "stabilisera" pH. dH är totala hårdhetsgraden mätt i tyska grader. KH och dH är INTE samma sak. Strunta i dH och bry dig bara om KH och se till att det ligger runt 4-5 sådär. Mitt kranvatten har KH 3 och man får alltså tillsätta lite bikarbonat eller liknande preparat för att höja till 4-5. För den kemiskt intresserade finns ekvationen: HCO3- + H+ <-> CO2 + H20
      Tillsätter man bikarbonat HCO3- så drivs jämvikten åt höger och "tar med sig" H+ så pH stiger (=mindre surt, mer basiskt). Tillsätter man koldioxid (om man är växtfantast) CO2 så driver man ekvationen åt vänster och det blir surare. pH och bikarbonat hänger ihop. Men strunt i det, mät KH och tillsätt bikarbonat (eller Aquadur eller nått) så att KH = 4-5, då behöver du knappt mäta pH ens.

      Skulle just skriva att Lasse vet mest om allt detta, men såg att han just svarat. Synpunkter Lasse?
      Senast redigerad av Zarp; 10 September 2009, 17:38. Anledning: Edit

      Kommentar

      • Paracheirodon axelrodi
        • September 2009
        • 85

        #4
        På min kommuns hemsida skvallrar dom bara om att det e mjukt med ett dH på 2,1 - 4,9 inte mycket till hjälp då mao

        Kommentar

        • Lasse
          • October 2002
          • 1965

          #5
          @Zarp

          Bara den kommentaren att DH betyder Deutche Hardhetsgrader och är den enhet som både KH och det du far efter - GH mäts i. KH = Karbonate Hardhet och GH står för Gemensamhet Hardhet (ursäkta tyskan )

          KH brukar betecknas Alkalinitet inom den "normala" vattenkemin (alltså ej akvarierelaterad) och GH brukar betecknas som totalhårdhet med special uttryck som mjukt och hårt vatten. Värdet som P.axrlrodi anger som mjukt avser ett GH på mellan 2,1 DH -4,9 DH. GH:t är ett mått på andelen kalcium och magnesiumsalter och har inget direkt samband med KH. De kan följas men kan också gå åt olika håll.

          I korthet - GH och KH är enheter - DH är sorten.

          Tack för omdömmet

          MVH Lasse
          Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

          Kommentar

          • FiaLotta
            • August 2009
            • 219

            #6
            Ursprungligen postat av Lasse
            Nej - troligtvis inte. Var bor du FiaLotta ? Leta efter ordet alkalinitet i listan. Skriv av mängden och sorten (kan vara mg/l CaCO3, mg/l HCO3 eller mikroekvivalenter - och andra uttryck finns också) Skriv sedan ner värdet i tråden så skall jag försöka konvertera det åt dig.

            MVH Lasse
            jag tror inte att det jag behöver finns med på listan.

            länk till Åstorps vatten

            Kommentar

            • FiaLotta
              • August 2009
              • 219

              #7
              för övrigt så måste jag ha missat ngt i skolan för det mesta som skrivits i tråden gör mig bara förvirrad.

              Kommentar

              • Lasse
                • October 2002
                • 1965

                #8
                Du har troligtvis ett högt KH men alkaliniteten framgår inte på hemsidan som du sa. Ring och fråga vattenverket men fråga inte efter KH (det vet de inte vad det är troligtvis) utan fråga efter alkaliniteten och fråga också efter sorten (skulle tro att de anger den i mg HCO3 per liter) skriv in värdet du får i denna tråd.

                MVH Lasse
                Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                Kommentar

                • FiaLotta
                  • August 2009
                  • 219

                  #9
                  yes! nu har jag det 160mgHCO3/liter

                  vilket ger ett högt KH Va?

                  Kommentar

                  Arbetssätt...