Nitritnivåerna ligger tokhögt!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Grothras
    • July 2009
    • 401

    #16
    Vad illa... Jag som trodde att jag hade bra vatten. Jaja ett bakslag får väl alltid något got med sig. Får väl bli en tur till Trop imorgon och se ifall de fått in några nya fiskar att kolla på också

    Kommentar

    • Sork88
      • July 2009
      • 3

      #17
      Ursprungligen postat av Lasse
      Nej - det är fel test - den visar totalhårdheten och det är karbonathårdheten som säger vilken alkalinitet du har. Du bor i Göteborg och har göteborgsvatten så jag tror att ditt KH ligger kring 2. Skaffa en sån test i morgon. Ligger du för lågt så kan du höja genom att tillsätta lite bikarbonat efter ett vattenbyte. Börja med en halv matsked per 100 liter. Mät KH nästa dag. Fortfarande för lågt så kan du sätta till lite mer (utan vattenbyte då) - mät KH dagen efter igen, osv. Att du har ett bra KH är nödvändigt för nitrifikationen.

      MVH Lasse

      Bikarbonat menar du sånt som man använder i typ bakning och finns att köpa i dom flesta mat affärer eller är jag helt fel ute?

      Kommentar

      • Grothras
        • July 2009
        • 401

        #18
        Nu har jag tillsatt en och en halv matsked Bikarbonat. Gjorde KH test och det låg på 3-4 nånstans 3dje droppen gjorde det grönt och fjärde så gick det över till gult.

        Köpte det på konsum så det finns i vanliga affärer Sork88

        Kommentar

        • Johanski
          • February 2007
          • 3044

          #19
          Bikarbonat är behändigt. Kom dock ihåg att göra ett vattenbyte innan ni doserar.

          Kommentar

          • Grothras
            • July 2009
            • 401

            #20
            Gjorde ju ett stort igår så det borde väl vara lugnt?

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #21
              Ursprungligen postat av Grothras
              Vad illa... Jag som trodde att jag hade bra vatten. Jaja ett bakslag får väl alltid något got med sig. Får väl bli en tur till Trop imorgon och se ifall de fått in några nya fiskar att kolla på också
              Köp inga nya fiskar innan det har gått minst 3 veckor sedan nitriten var nere i noll.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Grothras
                • July 2009
                • 401

                #22
                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                Köp inga nya fiskar innan det har gått minst 3 veckor sedan nitriten var nere i noll.
                Självklart köper jag inga nya fiskar nu på ett tag! Men det är fortfarande lika roligt att gå runt och kika lite.

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #23
                  Ursprungligen postat av Grothras
                  Självklart köper jag inga nya fiskar nu på ett tag! Men det är fortfarande lika roligt att gå runt och kika lite.
                  Missförstod dig - instämmer i övrigt
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Lasse
                    • October 2002
                    • 1965

                    #24
                    Ursprungligen postat av Sork88
                    Bikarbonat menar du sånt som man använder i typ bakning och finns att köpa i dom flesta mat affärer eller är jag helt fel ute?

                    Ja det är det. Och som Johanski är det viktigt att göra ett stort vattenbyte innan ni höjer pH. Orsaken till det är att vid låga pH:n och lågt KH så stoppar nitrifikationen och ammonium ansamlas. Amonium är isig ogiftigt men om pH är över 7 eller höjs upp över 7 strecket så kan ammonium omvandlas till ammoniak och det är dödligt i små mängder.

                    MVH Lasse
                    Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                    Kommentar

                    • Grothras
                      • July 2009
                      • 401

                      #25
                      Nu ligger KH på 7 så det bör ju vara bra då

                      Nitriten ligger fortfarande på 6 och det är väl inte oväntat då nitrifikationen inte fungerat. Nu är det bara att hoppas att den sätter igång ordentligt.

                      Fortsätter också att trycka i Easylife ett par gånger om dagen.

                      Kommentar

                      • Grothras
                        • July 2009
                        • 401

                        #26
                        Idag låg nitritnivåerna på någonstans mellan 0,05-0,1mg/l så det går frammåt Det har nu också fått mat idag en dos med mygglarver så det blir att se om det kommer brytas ner ordentligt men eftersom det minskat med över 0.1mg/l per dag så tror jag nog att det har kommit igång ordentligt nu.

                        Kommentar

                        • Grothras
                          • July 2009
                          • 401

                          #27
                          Idag låg de på noll. Så nitrifikationen fick sig en riktig kickstart tack så mycket för riktigt bra hjälp.!

                          Kommentar

                          • Sophia_
                            • January 2009
                            • 454

                            #28
                            Vad skönt att du fått ner det på noll igen nu!
                            www.devons.se

                            Kommentar

                            • lindjonas
                              • July 2009
                              • 43

                              #29
                              Lägger mig i denna tråd och frågar. Vad för salt är det ni använder? Har samma problem som Grothras haft. Många bra tips här som jag ska följa. Men, vad för salt?

                              //Jonas

                              Kommentar

                              • Lasse
                                • October 2002
                                • 1965

                                #30
                                Vanlig bordsalt, med eller utan jod

                                MVH Lasse
                                Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                                Kommentar

                                Arbetssätt...