Sänka Ph-värdet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Falconer
    • November 2005
    • 786

    Sänka Ph-värdet

    Hej!
    Mitt akvarium är nu ca 2 veckor sedan uppstart. Har lite hög nitrit och ph.
    Stoppade för ett par dagar sedan ner 2 mangroverötter i akvariet. (dom låg i vatten ett par dagar först)
    Gjorde idag ett nytt ph test som visade 7,2 i ph som sist.
    Ska inte rötterna sänka ph värdet? (fick förövrigt tips i affären om att köpa kalksten för att sänka värdet hehe...)
    Kan det ta ett tag innan ph:t sjunker? Kanske det har med nitriten och att vattnet inte är helt igång än?
    På vilket sätt kan jag sänka ph:t lite grann?
    Vill ju helst inte hålla på med en massa droppar som man måste tillsätta hela tiden heller...
    Tacksam för svar!

    Mvh/ J
  • Falconer
    • November 2005
    • 786

    #2

    Kommentar

    • macke_fisk
      • December 2005
      • 4442

      #3
      jag tror att det tar ett tag innan rötterna sänker ph:t. Om jag inte har fel så tycker att det känns som att de rötter som färgar av sig mycket sänker på ph rätt så snabbt, det kan vara fel men jag tycker att det känns så. rätta mig om jag har fel
      MVH macke_fisk

      Kommentar

      • Falconer
        • November 2005
        • 786

        #4
        Okej, mina har inte färgat av sig alls än. Den ena har jag haft för några år sedan och den andra köpte jag nyss...:S

        Kommentar

        • macke_fisk
          • December 2005
          • 4442

          #5
          Ursprungligen postat av Falconer
          Okej, mina har inte färgat av sig alls än. Den ena har jag haft för några år sedan och den andra köpte jag nyss...:S

          okej, varför vill du sänka ditt ph. 7.2 i ph är inge fel att ha. vanliga sällskapsfiskar är inte inte så petnoga med ph. de acklimatiserar (stavning) sig.
          MVH macke_fisk

          Kommentar

          • Falconer
            • November 2005
            • 786

            #6
            vill gärna hålla en del sydamerikanske ciklider som gillar ph mellan 6,5-7.

            Kommentar

            • macke_fisk
              • December 2005
              • 4442

              #7
              aha som vilka då?? typ scalar eller något liknade
              MVH macke_fisk

              Kommentar

              • Reggae_Ripan
                • March 2009
                • 250

                #8
                kör co2
                500 Liter påväg upp igen !

                Kommentar

                • Sleaper

                  • September 2008
                  • 2893

                  #9
                  Finns mycket skrivet om detta redan i olika trådar. Skall man ha en chans att styra pH så är CO2 enda lösningen. Har aldrig haft rötter som sänkt pH, dock färgat vattnet eller inte. Men att trixa med pH för att man vill ha t.ex. sydamerikanska ciklider är knappast nödvändigt. Däremot kan det vara vettigt att inte tillföra kalhaltigt material, sten, grus osv. i ett sådant kar.

                  Kommentar

                  • Nilsrolf
                    • November 2006
                    • 549

                    #10
                    Ursprungligen postat av Falconer
                    Gjorde idag ett nytt ph test som visade 7,2 i ph som sist.
                    Ska inte rötterna sänka ph värdet? (fick förövrigt tips i affären om att köpa kalksten för att sänka värdet hehe...)Mvh/ J
                    Har du 7,2 är det "lugnt". De allra flesta fiskarna klarar 7-8 bra, växlingar är värre. Skall du ha sydamerikanska ciklider klarar de sig bra om du har strax över 7. Annars är ju co2 som skrivits det enklaste/säkraste sättet att sänka på.

                    Kommentar

                    • Danne och Anzo
                      • May 2007
                      • 509

                      #11
                      Faller kanske under "droppar och sånt" men ekbarks-extrakt borde kunna hjälpa dig att sänka ph´t om du nu fortfarande tycker det är nödvändigt. Att sänka med rötter är nog ingen vidare metod, om jag förstått det hela rätt tar det lång tid och gör ingen jätteskillnad.
                      600 Liters Malawi
                      129 Liter Saltvatten

                      Kommentar

                      • Falconer
                        • November 2005
                        • 786

                        #12
                        Var kan jag få tag på co2 om det blir aktuellt då?
                        vad är det till egentligen.?

                        Kommentar

                        • Reggae_Ripan
                          • March 2009
                          • 250

                          #13
                          sök på co2 här på sidan
                          500 Liter påväg upp igen !

                          Kommentar

                          • Lasse
                            • October 2002
                            • 1965

                            #14
                            Ett råd - strunta i ditt pH nu i uppstarten - låt akvariet gå minst ett halvår innan du börjar laborera med pH. Då är akvariet stabilt och du har mer erfarenhet. Det viktigaste i uppstarten är att ha ett stabilt vatten. Det får du genom att ha ett KH på 4. Detta i sin tur betyder ett pH på ca 7,5. Det är inga problem för de flesta sydamerikanerna och det ger en stabilitet i ditt akvarium som är mycket mer nödvändigt för fisken än pH:t

                            MVH Lasse
                            Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                            Kommentar

                            • Ken Olofsson
                              • November 2006
                              • 8014

                              #15
                              rätta mig om jag har fel, men så länge man inte ligger på yttersta gränserna,
                              dvs neråt 4-5 eller upp emot 9 så är just PH't av mindre vikt.
                              Det är oerhört mycket viktigare att PH't är stabilt och att vattnet har
                              en bra buffringsförmåga, än att det är just rätt PH.

                              Jag själv har runt 7,5-7,7 i mitt vatten, och där går SA ciklider och de trivs
                              som bara den. Förmodligen för att just vattnet är stabilt och inte svänger.

                              Ger man sig på att sänka / höja PH't så måste man hålla järnkoll på det.
                              Exempelvis konstant köra med Co2, eller andra automatiska PH sänkare/höjare.
                              gör man inte det, så kommer PH't att rusa/rasa en vacker dag med riktigt tråkiga resultat.

                              En sak som skulle tala för att man skall modda PH't är om man skulle ge sig
                              på odlingar av svårare fiskar, eller ger sig på generellt svåra / ovanliga fiskar.

                              Nä, kvalité och stabilt vatten är viktigare.....tycker jag iaf.



                              .
                              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                              Kommentar

                              Arbetssätt...