"Dimmigt" vatten.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FAE
    • September 2009
    • 13

    "Dimmigt" vatten.

    Hej!!

    Har ytterligare en fråga.
    Startade upp ett 116l akvarie i onsdags. Har haft i vattenberedning & något uppstartspulver efter anvisningar. Nu har vattnet blivit lite "dimmigt". Någon som har någon idé om vad detta kan vara?

    Tacksam för råd!
  • JagBaraMal
    • November 2008
    • 79

    #2
    Infusioner kanske, fyllde du på med växter i samma veva?

    Isåfall lär det klarna på ett par dagar.
    Svenskt Guppyforum - www.guppie.se

    Kommentar

    • FAE
      • September 2009
      • 13

      #3
      Ja, växterna kom i samtidigt.

      Då bör jag avvakta ytterligare några dagar och se vad som händer innan jag köper fisk och släpper i?

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13133

        #4
        Ursprungligen postat av FAE
        Ja, växterna kom i samtidigt.

        Då bör jag avvakta ytterligare några dagar och se vad som händer innan jag köper fisk och släpper i?
        använder du bakteriekultur ("uppstartspulver") så ska du också stoppa i ett par uppstartsfiskar som pruducerar lite näring till bakterierna för att få igång kvävecyceln! Du ska tillsätta bekterikultur varje dag i ca. 3 veckor!
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • CuRSeD
          • April 2009
          • 186

          #5
          Ja har också fått väldigt grumligt vatten mitt kar har dock vart igång i 5månader.
          gör regelbundna vatten byten 1/3 varje vecka men ändå är det väldigt grumligt. Har mycket bruna alger i karet också mest på växter och ruta är de skadliga? och är de dem som grumlar vattnet?

          Kommentar

          • 96 tubo
            • November 2008
            • 238

            #6
            hej jag har med dimmigt vatten i mitt 540 kan det bero på för mycket fisk? har nu 6 påfåglar 4 hajmalar 1 clarias 1 snakhead och 1 fengädda.. eller skitar påfåglarna ner såpass mycket? har fin sand som botten och byter ca 30% vatten i veckan. ska jag utökavattenbytena? vill ni ha en bild på karet?

            Kommentar

            • Jens A.
              • March 2007
              • 5026

              #7
              Ni har nog fått infusiorier om det varar så länge. Grumlighet brukar försvinna efter ett tag, annars. Det är inte algerna på rutan som grumlar vattnet.
              Man kan försöka dra ner på matningen och se om det hjälper, annars kan man ta till storsläggan och sätta i ett UV-filter i karet.
              Earth first! We´ll screw up the other planets later!

              Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

              Kommentar

              • 96 tubo
                • November 2008
                • 238

                #8
                räcker de med lite uv lampor i akvariet istället? tar fiskarna skada av de?

                Kommentar

                • Slatan
                  • August 2009
                  • 277

                  #9
                  Jag stoppade ner en gurka i mitt akvarium, och nu har den "dimmat" ner hela mitt akvarium :S
                  Ska iväg och köpa lite räkor efter jobbet tänkte jag, dom verkar festliga, plus att dom verkar städa fint...
                  -Varför är bladlöss så små?
                  -De stannar i växten!

                  54 liter akvarium

                  Kommentar

                  • Jens A.
                    • March 2007
                    • 5026

                    #10
                    Ursprungligen postat av 96 tubo
                    räcker de med lite uv lampor i akvariet istället? tar fiskarna skada av de?
                    UV-lampor ned i akvariet skulle möjligen kunna bränna ihjäl alger som flyter på ytan - strålarna går inte så djupt att de skulle ha någon vidare effekt på infusiorerna. De UV-lampor som finns i filter verkar bara på vattnet som passerar det och har inte så mycket vatten att passera, plus att de förmodligen är starkare.

                    Så jag hade inte kört med bara UV-lampor ned i burken, iallafall.
                    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                    Kommentar

                    • Jens A.
                      • March 2007
                      • 5026

                      #11
                      Ah! Kom på att det ju finns filtrerarräkor! Kanske en bunte sådana skulle kunna fixa vattnet? Vet dock inte så mycket om dem, mer än att de är rätt coola.
                      Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                      Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                      Kommentar

                      • 96 tubo
                        • November 2008
                        • 238

                        #12
                        ok jag hade nämligen två 15w uv lampor liggandes.. filterräkorna blir nog uppätna i mitt kar e jag rädd

                        Kommentar

                        • CuRSeD
                          • April 2009
                          • 186

                          #13
                          sånt där medel då som skall mindska alla lösdrivande alger så vattnet blir klarare?
                          ja har en långarmad jätte räka i karet men han skräpar ner mest av alla :P där han bor ligger de jämt ett tjockt lager med skräp å skit.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...