Vad finns det för olika tesmetoder?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • micket
    • February 2008
    • 256

    Vad finns det för olika tesmetoder?

    Hallå!

    Jag undrar om man kan få lite tips och förslag på olika vattentester. Det enda jag har testat är mätstickor och tycker inte det känns särskilt exakt och säkert. Jag håller på att försöka sänka ph't lite med torv. Då är det ju en fördel om man kan se lite mer exakt vad värdena ligger på
  • Estetfjortiz
    • March 2009
    • 365

    #2
    jag tycker mätstickor är ganska så exakta iallafall om du vill veta exakt ph-väde kan du ju alltid köpa en ph-mätare men de kostar ju lite grann
    HETER NU MERA UNDERVATTEN!

    Kommentar

    • micket
      • February 2008
      • 256

      #3
      Ja, det var det som jag var ute efter. Men om folk som har erfarenhet av vilka testare (märken och modeller)som man ska satsa på som är bra och enkla.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Ursprungligen postat av Estetfjortiz
        jag tycker mätstickor är ganska så exakta iallafall om du vill veta exakt ph-väde kan du ju alltid köpa en ph-mätare men de kostar ju lite grann
        Nja vattentester är enligt min mening mer tillförlitliga än billiga digitala mätare. Köper man en digital mätare så måste den kunna kalibreras på minst 2 punkter annars är den rätt värdelös.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • micket
          • February 2008
          • 256

          #5
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Nja vattentester är enligt min mening mer tillförlitliga än billiga digitala mätare. Köper man en digital mätare så måste den kunna kalibreras på minst 2 punkter annars är den rätt värdelös.
          Ok, vad är det för vattentester man ska satsa på? Jag har idag skalarer, elliotciklider och papegojciklider. Men har nu en tanke på att köpa lite discus, men dom är ju ganska känsliga och därför vill jag ha lite koll på vattnet.
          Senast redigerad av micket; 04 September 2009, 16:17.

          Kommentar

          • micket
            • February 2008
            • 256

            #6
            Det svåra med mätstickorna är att jag inte tycker färgerna stämmer med skalan man ska jämföra med... kanske jag som är färgblind?!?

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Ursprungligen postat av micket
              Ok, vad är det för vattentester man ska satsa på? Jag har idag skalarer, elliotciklider och påfågelciklider. Men har nu en tanke på att köpa lite discus, men dom är ju ganska känsliga och därför vill jag ha lite koll på vattnet.
              Tycker nog att de flesta vattentester är rätt bra.
              Man bör definitivt ha pH, KH och nitrit. Antar att du inte tänker ha denna sammansättning i samma akvarium.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Nilsrolf
                • November 2006
                • 549

                #8
                Ursprungligen postat av micket
                Ok, vad är det för vattentester man ska satsa på? Jag har idag skalarer, elliotciklider och påfågelciklider. Men har nu en tanke på att köpa lite discus, men dom är ju ganska känsliga och därför vill jag ha lite koll på vattnet.
                1. kh
                2. no2
                3. ph

                Kommentar

                • micket
                  • February 2008
                  • 256

                  #9
                  Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                  Tycker nog att de flesta vattentester är rätt bra.
                  Man bör definitivt ha pH, KH och nitrit. Antar att du inte tänker ha denna sammansättning i samma akvarium.
                  Ok, tackar. Skulle det inte gå att ha dessa i samma akvarium?

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13133

                    #10
                    Nu vet inte jag vad elliotciklid är för fisk men den lite försiktiga discusen ska inte gå med revirhävdande och aggressiva påfåglar! skalarer är väl däremot ganska vanligt sällskap!
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • micket
                      • February 2008
                      • 256

                      #11
                      Ursprungligen postat av åheim
                      Nu vet inte jag vad elliotciklid är för fisk men den lite försiktiga discusen ska inte gå med revirhävdande och aggressiva påfåglar! skalarer är väl däremot ganska vanligt sällskap!
                      Ojdå, jag skrev fel... papegojciklider har jag... inte påfåglar!!!!
                      Bifogade filer

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        #12
                        Påfåglar går i längden knappt att ha ihop med något annat - det skulle definitivt inte funka med diskus.
                        Eliotti vill ha högt pH, de övriga lågt - fast viktigare är att de vad gäller aggresivitet inte passar ihop
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • micket
                          • February 2008
                          • 256

                          #13
                          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                          Påfåglar går i längden knappt att ha ihop med något annat - det skulle definitivt inte funka med diskus.
                          Eliotti vill ha högt pH, de övriga lågt - fast viktigare är att de vad gäller aggresivitet inte passar ihop
                          Jag skrev som sagt fel... det är papegojciklider jag har, inte påfåglar.

                          Kommentar

                          • åheim
                            • April 2006
                            • 13133

                            #14
                            tyvärr gäller nog samma även för den... dessutom är det en malawiart och vill ha helt andra förhållanden!
                            Viva Leo Buscaglia

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              #15
                              Ursprungligen postat av micket
                              Jag skrev som sagt fel... det är papegojciklider jag har, inte påfåglar.
                              Okej - antar att du menar den centralamerikanska hybriden. Den är inte lika tuff som påfåglar och skulle kunna hållas ihop med elliottin, men definitivt inte med diskus
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...