Vattentest visar nitrat..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Whisky
    • April 2008
    • 108

    Vattentest visar nitrat..

    Hejsan,

    Gjorde ett vattentest för nitrat i mitt 200 liters akvarium igår och då visade den typ 50 mg/l , och det är ju väldigt mycket, mitt har alltid varit gult innan och visat 0 mg/l
    Så jag gjorde rent ytterfiltret (Fluval 205) och bytte lite vatten.
    Nu idag visar de 25mg/l, fortfarande för mycket, hur får jag ner de?
    Jag byter vatten 2-3 ggr i veckan, ca 20 % och har Diskus.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Det är lugnt, om det är nitrat du har. Skulle det däremot vara nitrit är det en annan sak.
    Nitrat ingår i tex PMDD som är en växtnäring, men det visste du kanske.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Whisky
      • April 2008
      • 108

      #3
      De va Nitrat jag testade för, nitriten är helt gul!
      Men dåså, tack för ditt svar både här och vitpricksjukan!

      Kommentar

      • Jens A.
        • March 2007
        • 5026

        #4
        Höga nitrathalter är inte så farligt, jämfört med nitrit. Nitrat är t o m nödvändigt att ha för att växter skall ha näring. 50 mg/lit kan kallas högt, men för fiskarnas skull blir det inte akut farligt förrän halterna är mycket högre än så.

        Det enklaste sättet att få bort nitrat är byta vatten, precis som du gjort.
        Stora mängder växter tar också hand om nitrat, men i ett akvarium skulle man inte kunna ha så värst många fiskar om man bara förlitade sig på det.

        Sedan finns det specialfilter, som t ex använder jonbytare för att binda nitrat. Ofta har man sådana i saltvattensakvarier. Nackdelen med dem är att man antingen måste regenerera eller byta materialet i dem.

        Jag själv tycker inte 25 mg/lit är för mycket, och brukar byta vatten när halten kryper över 50.
        Det kan dock tänkas att diskusar vill ha lägre halt än så (jag kan inte så mycket om dem), och att du är tvungen att sänka det ytterligare. Isåfall är större vattenbyten nog det enklaste.
        Earth first! We´ll screw up the other planets later!

        Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Perfekt svar Jens, och jag kan komplettera med att 50 i nitrat inte är någon fara för diskusar heller.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          Arbetssätt...