Städa ur hela akvariet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pokerface86
    • March 2007
    • 86

    Städa ur hela akvariet?

    Hej!

    Jag undrar om Ni brukar tömma hela akvariet och tvätta rent allt någon gång (t.ex. 1 gång/år)?
    Är det en dum sak att göra med tanke på fiskarna (har bl.a. scalarer, tetror mm...?

    Självklart så byter jag vatten regelbundet och det ser bra ut, men det verkar ligga mkt "skit" under gruset.

    Tack på förhand!
  • macke_fisk
    • December 2005
    • 4442

    #2
    jag gör aldrig rent hela akvariet, byter bara vatten, slamsuger lite lätt på gruset om jag ser något och sen rensar lite alger. men aldrig hela akvariet! dock om det bara hänt något med akvariet, aldrig annars.
    MVH macke_fisk

    Kommentar

    • firren_99
      • September 2009
      • 237

      #3
      jag har aldrig gjort det, men jag tror jag läst någon stans att man kan göra det.

      Mvh Alma

      Kommentar

      • Johanski
        • February 2007
        • 3044

        #4
        Ursprungligen postat av firren_99
        jag har aldrig gjort det, men jag tror jag läst någon stans att man kan göra det.

        Mvh Alma
        Visst kan man, men man ska absolut inte göra det. Du sabbar den balans du nu uppnått i akvariumet och med tanke på att karet är lastat som ett väl ingånget kar så kommer du förmodligen få en nitritspik och dina fiskar kommer dö.

        Kommentar

        • Jina
          • August 2009
          • 182

          #5
          Om man måste, dvs för att flytta karet, hjälper det då att spara gammalt vatten, säg 1/3 av volymen?

          Kommentar

          • Mumin
            • October 2007
            • 3837

            #6
            Om du ska flytta karet inom bostaden så sätter du filtret i en hink med akvarievatten. öser upp grus så karet blir hanterligt. Sätt tillbaka gruset och fyll på 1/3 vatten. Det blir grumligt som bara den så det byter du tills det blir hyfsat rent. Sätt i filtret och låt det gå ett tag tills du tycker att vattnet är okej för fiskarna.

            Ska man byta bostad så får man spola rent gruset, och skölja ur filtret, och sedan betrakta karet som nystartat.
            För mycket är inte nog!
            Jag VILL ha en Elefantofon!!

            Kommentar

            • Kimett
              • August 2007
              • 13

              #7
              Ursprungligen postat av Mumin
              Ska man byta bostad så får man spola rent gruset, och skölja ur filtret, och sedan betrakta karet som nystartat.
              Ing astörre problem än vanligt och flytta det till ny bostad utan att tvätta ur allt. Se till att hålla filtermassan levande så går det.

              Kommentar

              • SimonSaysBaka
                • August 2009
                • 788

                #8
                Enda gången jag tömde hela mitt akvarium var när jag sålde det
                Har dock börjat om med ett nytt kar lite mindre på 205 liter välvd ruta

                Om man rengör akvariet helt så försvinner största delen av nedbrytnings bakterierna som är livsviktiga för att fiskarna ska överleva, Fiskarna äter, bajsar och nitrit skapas, och akvariet hinner inte med, för att man kanske har 20-60 fiskar som äter och bajsar som vanligt utan att ha något som kan städa efter dem.

                Man kan köpa bakterier hos en del akvarie affärer, men det har jag aldrig prövat.
                Theres a fine line between "hobby" and "mental illness".

                Kommentar

                Arbetssätt...