Bakteriekultur på tablett...?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Falconer
    • November 2005
    • 786

    Bakteriekultur på tablett...?

    Köpte till mitt nya 120 liters en tablett som skulle vara bakteriekultur. Såg ut som en slemmig boll när jag särade på plasten. hur snabbt funkar sånt här egentligen? När kan jag ha i mina fiskar? Har 4 barber o 2 små ancistrus i karet nu.
    i affären sa dom att jag kunde släppa i dom direkt, men litar inte helt på det....
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Fiskarna kan du släppa i direkt, men utöka inte antalet den närmsta tiden. Sedan när karet börjat gå in sig efter ett par veckor, kan du sakta utöka antalet till vad som är rimligt.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Lasse
      • October 2002
      • 1965

      #3
      Mata väldigt försiktig nu i uppstarten. Bara några flingor mat var annan till var tredje dag. En bra regel jag har är att första veckan, väldigt lite mat var tredje dag, andra veckan väldigt lite mat varannan dag, vecka tre ger man väldigt lite mat varje dag. Vecka fyra kan man sedan öka försiktigt matmängden man ger per dag. Du bör vänta tre veckor innan du tillsätter mer fisk.

      MVH Lasse
      Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

      Kommentar

      • vargunge
        • August 2009
        • 214

        #4
        Ursprungligen postat av Lasse
        Mata väldigt försiktig nu i uppstarten. Bara några flingor mat var annan till var tredje dag. En bra regel jag har är att första veckan, väldigt lite mat var tredje dag, andra veckan väldigt lite mat varannan dag, vecka tre ger man väldigt lite mat varje dag. Vecka fyra kan man sedan öka försiktigt matmängden man ger per dag. Du bör vänta tre veckor innan du tillsätter mer fisk.

        MVH Lasse
        3 veckor så mkt?
        Jag är inte dum det blir bara fel när jag tänker!

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Ursprungligen postat av vargunge
          3 veckor så mkt?
          Jag rekommenderar 4
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Falconer
            • November 2005
            • 786

            #6
            Okej alla tycker jag ska vänta minst 2 veckor iaf...
            men är det någon som använt eller hört talas om sådan bakteriekultur förr. Eller har alla använt sig av flytande?

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Ursprungligen postat av Falconer
              Okej alla tycker jag ska vänta minst 2 veckor iaf...
              men är det någon som använt eller hört talas om sådan bakteriekultur förr. Eller har alla använt sig av flytande?
              Men du kan som flera har sagt släppa i de första fiskarna tämligen omgående.

              Jag har aldrig använt bakteriekultur i tablettform
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Mick13
                • May 2008
                • 1796

                #8
                Jag har heller aldrig köpt bakterie kultur till karet , men jag skulle hålla mig till Kjell och Lasses råd så slipper du köpa ersättnings fiskar till de som dött av övergödning i karet. De vet vad de snackar om.
                Jag kör de med Lasses nitraväck när jag hade problem med vattnet i mitt kar. Länk till receptet nedan till =)

                In vino veritas, in aqua sanitas

                Kommentar

                Arbetssätt...