Fråga om juwels filtermaterial?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • xitele81
    • June 2009
    • 155

    Fråga om juwels filtermaterial?

    Det finns olika sorters mattor i den, jag har läst att man kan byta ut allt till en grov blå filtermatta! då undrar jag, den gröna original mattan i filtret, hur går det med den då? den äter ju nitrit bakterier, gör den blå grova det oxå? har ska jag göra?
    I karet!
    Dinghani, Saulosi, Chilumba red top, Golden labidochromis, Hongi, Rödzebra (speciell avelsform), cynotilapia afra.
  • åheim
    • April 2006
    • 13133

    #2
    Nja den gröna matta ska "äta" nitrat men det är en helt onödig funktion eftersom nitraten blir du ändå av med när du gör delvattenbytena! den tappar också sin funktion efter några veckor och funkar då som en vanlig filtermatta!
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • xitele81
      • June 2009
      • 155

      #3
      Ursprungligen postat av åheim
      Nja den gröna matta ska "äta" nitrat men det är en helt onödig funktion eftersom nitraten blir du ändå av med när du gör delvattenbytena! den tappar också sin funktion efter några veckor och funkar då som en vanlig filtermatta!
      måste man göra delvattens byte? kan man inte klara sig på bra filter bara?
      Senast redigerad av xitele81; 29 August 2009, 21:57.
      I karet!
      Dinghani, Saulosi, Chilumba red top, Golden labidochromis, Hongi, Rödzebra (speciell avelsform), cynotilapia afra.

      Kommentar

      • Nilsrolf
        • November 2006
        • 549

        #4
        Ursprungligen postat av xitele81
        måste man göra delvattens byte? kan man inte klara sig på bra filter bara?
        Några hävdar det, men en stor majoritets erfarenhet är att det är grunden för ett sunt akvarie. Sedan råder det olika uppfattningar hur ofta och mkt, men 25-30% var eller varannan är väl den allmänna uppfattningen.

        Kommentar

        • xitele81
          • June 2009
          • 155

          #5
          när man sköljer filtermattorna i akvarievatten, försvinner dom goda bakt helt då?
          I karet!
          Dinghani, Saulosi, Chilumba red top, Golden labidochromis, Hongi, Rödzebra (speciell avelsform), cynotilapia afra.

          Kommentar

          • lillfrasse
            • February 2002
            • 2228

            #6
            Nej det gör dom inte.
            Simma lungt..
            Lillfrasse..

            Kommentar

            • xitele81
              • June 2009
              • 155

              #7
              när är dom helt återställda då? kan man byta alla mattor på en gång då?
              I karet!
              Dinghani, Saulosi, Chilumba red top, Golden labidochromis, Hongi, Rödzebra (speciell avelsform), cynotilapia afra.

              Kommentar

              • vargunge
                • August 2009
                • 214

                #8
                Ursprungligen postat av xitele81
                när är dom helt återställda då? kan man byta alla mattor på en gång då?
                om man vill men då maste man väll fixsa en bra bakterie kultur i filtret eller?
                Jag är inte dum det blir bara fel när jag tänker!

                Kommentar

                • xitele81
                  • June 2009
                  • 155

                  #9
                  Ursprungligen postat av vargunge
                  om man vill men då maste man väll fixsa en bra bakterie kultur i filtret eller?
                  men om man sköljer filtrena i akvarievatten då skulle det finnas goda bakt kvar i filtermattorna! eller?
                  I karet!
                  Dinghani, Saulosi, Chilumba red top, Golden labidochromis, Hongi, Rödzebra (speciell avelsform), cynotilapia afra.

                  Kommentar

                  • lillfrasse
                    • February 2002
                    • 2228

                    #10
                    Om jag fösrtår dig rätt så vill du byta till de lite grövre blåa mattorna. Jag hade typ bytt hälften och väntat en månad eller två och bytt andra hälften.
                    Simma lungt..
                    Lillfrasse..

                    Kommentar

                    • xitele81
                      • June 2009
                      • 155

                      #11
                      varför gör man delvattens byte 1gg i mån? äter inte dom goda bakterier i filtrena nitrit?
                      I karet!
                      Dinghani, Saulosi, Chilumba red top, Golden labidochromis, Hongi, Rödzebra (speciell avelsform), cynotilapia afra.

                      Kommentar

                      • Nilsrolf
                        • November 2006
                        • 549

                        #12
                        Ursprungligen postat av xitele81
                        varför gör man delvattens byte 1gg i mån? äter inte dom goda bakterier i filtrena nitrit?
                        Poängen med delvattensbyte är väl att succesivt få ut "avfall", byter man allt vatten rickerar man väl att förstöra balansen och de goda bakterierna. Så ser jag/ har jag förstått det hela, i praktiken ser det ut att fungera för mig i alla fall.

                        Kommentar

                        • xitele81
                          • June 2009
                          • 155

                          #13
                          Ursprungligen postat av Nilsrolf
                          Poängen med delvattensbyte är väl att succesivt få ut "avfall", byter man allt vatten rickerar man väl att förstöra balansen och de goda bakterierna. Så ser jag/ har jag förstått det hela, i praktiken ser det ut att fungera för mig i alla fall.
                          ok! nästa fråga! äter inte dom goda bakterier i filtrena nitrit?
                          I karet!
                          Dinghani, Saulosi, Chilumba red top, Golden labidochromis, Hongi, Rödzebra (speciell avelsform), cynotilapia afra.

                          Kommentar

                          • Nilsrolf
                            • November 2006
                            • 549

                            #14
                            Ursprungligen postat av xitele81
                            ok! nästa fråga! äter inte dom goda bakterier i filtrena nitrit?
                            Jo när de har bildats där, Juwel skriver väl att man bör byta var och varannan månad, inte alls nödvändigt, någon gång per år byter jag de grova och de fina drygt en gång per halvår, de sätts igen rejält tycker jag, när akvariet är i gång skippar jag de gröna, sätter en fin blå där i stället.

                            Kommentar

                            • lillfrasse
                              • February 2002
                              • 2228

                              #15
                              Kolla gärna runt lite bland artiklarna du kan börja här.



                              Nej dom äter inte nitrit. Det hela bygger på att kväve cyckelns bakterier bryter ner nitriter (NO2) till nitrater (NO3). NO3 tas till viss del upp av växter men inte allt och kan i högre halter typ 100mg/liter vara skadligt fortfarande. Sedan bildas set lite andra ämnen också bla amoniak som finns i två former i joniserad form (NH4) vanligaast och inte lika farlig som den gasformiga amoniaken (NH3) men den uppstår bara om PH överstiger 7.För att bli av med dessa olika bi produkter så byter man vatten jag byter ca 30% en gång i veckan. Matar man mycket och har mycket fisk i akvariet belastar man de goda kvävebakterierna mer och de hinner då inte bryta ner nitriterna till nitrater och man får då bytta mer och kanske oftare.

                              Allt detta svammel kalas Kväve cyckeln och är bra att förstå.

                              Döda växt delar och fiskarnas avföring samt överblivet foder bildar Ammoniak som sedan omvandlas till nitriter som tas om hand av våra snälla bakterier. De omvandlar nitriterna till nitrater som sedan tas upp till viss del av växterna eller späds ut med vattten byten.
                              Simma lungt..
                              Lillfrasse..

                              Kommentar

                              Arbetssätt...