Osmos???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Elliot
    • August 2007
    • 13

    Osmos???

    Hej,
    Vi har lyckats transportera våra sötvattensfiskar från Skåne till Italien. Vi har också startat upp akvariet på nytt och nu efter 4 dagar verkar det (peppar,peppar...) fungera. Dock pratar killen i akvarieaffären (på italienska!) om att man behöver köpa vatten hos honom som han "tillverkar" genom osmos i tankar i sin affär. Han verkar säga att vattnet är väldigt hårt i denna del av Italien och att man därför behöver 50% av hans vatten vid varje vattenbyte. Någon som vet vad han pratar om när det gäller osmos? Trodde att det bara hade med saltvattensfiskar att göra. Tacksam för kunskap! MvH Elliot
  • Lasse
    • October 2002
    • 1965

    #2
    Kan du ta fram vad du har i GH och KH i ditt vatten? Vad har du för fisk? Vart i skåne bhadde du ditt akvarium förut och vad hade du för vatten där. Killen kan ha rätt eller fel beror lite på men för att kunna avgöra om det är ett bra råd så behövs svar på frågorna i inledningen.

    MVH Lasse
    Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

    Kommentar

    • Mick13
      • May 2008
      • 1796

      #3
      Jag började att skriva vd osmos är men den här länken förklara det bättre än jag lyckades med =)


      Jag hade i destillerat vatten i mitt kar när jag flyttade hit det för att vänja fiskarna vid vårt hårdare vatten än vad de hade haft tidigare.
      Kul att du lyckats med att flytta fiskarna så långt.
      In vino veritas, in aqua sanitas

      Kommentar

      • liljeros84
        • September 2008
        • 108

        #4
        Osmos = totalavsaltat, alla behöver vi väll salt? människa eller fisk? I dont know, själv brukade jag droppa i några liter destilerat vatten filtrerat genom jonbytarmassa när jag ville få en exact mineral/salt mängd till mitt bräckvatten kar.. men sötvattensfirrar är inte så kräääsna! eller? bara man har en mjuk- övergång, precis som att flyga en eskimå, fullt påklädd till gambia eller vise versa. hade han gått hela vägen hade han vant sig
        http://www.liljeros.net
        under Blogg finns det fisk, taskigt uppdaterad dock

        Kommentar

        Arbetssätt...