Nitritproblem!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dooonas
    • July 2008
    • 46

    Nitritproblem!!

    Hittade i måndags en död fisk i mitt kar, mätte då nitriten och såg att det var skyhög, gjorde då direkt ett vattenbyte på 50% och tillsatte nitrivec, salt( utan jod) och easylife flytande filtermedium..!
    har ej matat dem sedan dess men har inte fått ner nitriten, hittade 2 till som dött på tisdagen, men kan säkert ha legat "gömda" då jag har mycket sten i mitt kar..
    vad ska jag göra?
    mer vattenbyte?
  • Nilsrolf
    • November 2006
    • 549

    #2
    ja, inte mkt annat att göra + nitrivec eller motsvarande, hur länge har det varit igång? Fiskar? Storlek? Filter?

    Kommentar

    • dooonas
      • July 2008
      • 46

      #3
      har varit igång i 3 veckor nu tror jag, det är 24 st malawiciklider och 2 ancistrus är ett 420kar, och har ett fluval fx5 filter..!

      Kommentar

      • Nilsrolf
        • November 2006
        • 549

        #4
        Ursprungligen postat av dooonas
        har varit igång i 3 veckor nu tror jag, det är 24 st malawiciklider och 2 ancistrus är ett 420kar, och har ett fluval fx5 filter..!
        För mig låter det som du stoppat i fiskarna för fort, som sagt inte mkt annat att göra nu att mäta nitrit och byta vatten när det blir för mkt och köra i nitrivec eller motsvarande mellan varven + hålla upp med matningen en vecka eller mata ytterst sparsamt varannan dag eller så.

        Kommentar

        • Sophia_
          • January 2009
          • 454

          #5
          Jag hade också skyhögt nitrit/nitrat helt plötsligt. Bytte 50% direkt, sedan 30% varje dag i tre dagar. Nu byter jag 30% varannan dag och testar vattnet varannan dag (inte samma då alltså...) och nivåerna har sjunkit men är inte normala ännu. Matar väldigt sparsamt nu, matade inte alls de första fyra dagarna. Nu har det gått lite drygt en vecka och faktiskt har ingen fisk dött. Det jag märkte var att snäckornas skal började se konstiga ut i färgen. Men jag har guppys i det karet och de är ju inte så känsliga.

          Men som någon annan skrev så låter det som om du petat i fiskarna för fort. Läs nybörjarguiden den är jättebra!!!
          www.devons.se

          Kommentar

          • Lasse
            • October 2002
            • 1965

            #6
            Först - du måste ha i minst en matsked bordsalt per 100 liter vatten. Då tas nitritens skadeverkningar bort. Sedan tittar du på fisken. Har den fortfarande en flämtande andning nu (efter du lagt i saltet i början på veckan) och resterande fiskar ser dåliga ut skall du överväga ett vattenbyte. Jag är av den åsikten att man skall vänta med vattenbyten under inkörningstiden och vid nitrit och bara ta till dem vid akut fara för fisken. Om du hade nitrit i måndags så är det fullt naturligt att du fortfarande har åtminstone lite kvar. Vad du bör göra i detta läge (eftersom det är hög pH fisk) är att sätta in en kraftig luftning och låta utströmningen från filtren piska vattenytan. Vid höga pH:n är nitriten inte så stora problem som ammoniaken och luftning hjälper till att driva ur ammoniak ur vattnet. Mata inte förrän situationen är under kontroll - matning skapar mer ammonium (och ammoniak) vilket försvårar för andra steget i nitrifikationen att komma igång. Ge också nitrivec varje dag, minst 20 ml/100 liter vatten.

            MVH Lasse
            Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

            Kommentar

            Arbetssätt...