Nytt akvarium....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MOL
    • August 2009
    • 27

    Nytt akvarium....

    Har nu köpt mig et Juwel 180l avarium! Skall starta igång detta idag hade tänkt lägga i sand och hälla i vatten till lite mer än hälften och låta detta stå tills helgen (igång) till helgen skall jag göra vatten byte på mitt 110l vilet jag gör en gång i veckan med ca 30-40% utav vattnet. Tänkte ta detta vattnet och hälla i det nya akvariet och låta det stå igång... Hur länge bör jag vänta innan jag släpper över fiskarna för att de inte skall stryka med? har medel som man skall tillsätta vid nystart också kommer inte ihåg vad det heter just nu...
    Behöver tips och råd!
  • DAHLBERG
    • September 2008
    • 1598

    #2
    Lägg i sand och vatten (från ditt andra kar, om du vill), dra igång pumparna och kläm i massa filtergegg från ditt andra kar. Låt stå några dagar och börja lugnt och fint med lite fisk. Varför använda massa kemikalier i akvariet?
    DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
    750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
    540 liter kulfisk - T. lineatus
    120 liter salt - Koraller och fisk

    Kommentar

    • MOL
      • August 2009
      • 27

      #3
      Trodde man helst skulle ha i medel som gör "vattnet bra" oavsett? kanske fattat fel.. inte så haj på detta..
      Men om jag fyller i vanligt kranvatten nu och låter det stå och gå tills i helgen kan ju ta och ta ner filtret från pumpen och klämma ur det i nya karet och sen hälla öve vatten i helgen då jag gör vattenbytet behöver jag då inte ha i medlet?
      Gjorde en miss nämligen när jag startade igång det jag har nu (110l) hade i medlet och släppte väl över fiskarna för snabbt så en del klarade sig inte.. vill gärna ha mina firrar kvar... Ungefär hur många dgr som minst?

      Kommentar

      • DAHLBERG
        • September 2008
        • 1598

        #4
        Ursprungligen postat av MOL
        Trodde man helst skulle ha i medel som gör "vattnet bra" oavsett? kanske fattat fel.. inte så haj på detta..
        Men om jag fyller i vanligt kranvatten nu och låter det stå och gå tills i helgen kan ju ta och ta ner filtret från pumpen och klämma ur det i nya karet och sen hälla öve vatten i helgen då jag gör vattenbytet behöver jag då inte ha i medlet?
        Gjorde en miss nämligen när jag startade igång det jag har nu (110l) hade i medlet och släppte väl över fiskarna för snabbt så en del klarade sig inte.. vill gärna ha mina firrar kvar... Ungefär hur många dgr som minst?
        Vissa säger att man alltid ska ha i massa medel osv, men jag kör alltid utan. Jag har startat kar genom att klämma i filtergegg, vänta 1 dag, i med några fiskar, i med mer gegg, 1 dag, mer fisk - klart. Men säg 2-3 dagar innan du sätter i fisk så är det nog lugnt.
        DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
        750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
        540 liter kulfisk - T. lineatus
        120 liter salt - Koraller och fisk

        Kommentar

        • MOL
          • August 2009
          • 27

          #5
          Kör nog det säkra före det osäkra tar ngr dgr extra... Men jag skippar medlet och kör pump vägen samt vattenbyte till helgen!

          Kommentar

          • DAHLBERG
            • September 2008
            • 1598

            #6
            Ursprungligen postat av MOL
            Kör nog det säkra före det osäkra tar ngr dgr extra... Men jag skippar medlet och kör pump vägen samt vattenbyte till helgen!
            Låter bra. Lycka till!
            DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
            750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
            540 liter kulfisk - T. lineatus
            120 liter salt - Koraller och fisk

            Kommentar

            • vargunge
              • August 2009
              • 214

              #7
              Ursprungligen postat av DAHLBERG
              Lägg i sand och vatten (från ditt andra kar, om du vill), dra igång pumparna och kläm i massa filtergegg från ditt andra kar. Låt stå några dagar och börja lugnt och fint med lite fisk. Varför använda massa kemikalier i akvariet?
              filter gegg är det sånt som fastnat i filtret
              Jag är inte dum det blir bara fel när jag tänker!

              Kommentar

              Arbetssätt...