En till nitritfråga

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sophia_
    • January 2009
    • 454

    En till nitritfråga

    Har fått en massa nitrit i guppyakvariet. Fiskarna är dock oberörda. Har nu bytt vatten fyra gånger. Första gången ca 50% och de andra tre gångerna ca 20%. Har också kramat ur filtermassan i vattnet jag pumpade ur, det var rätt gleggigt.

    Fiskarna verkar må bra, simmar runt som vanligt och håller inte på att klia sig eller kippa luft eller något. Tänkte fortsätta med dagliga 25%-iga vattenbyten tills allt är okej. Inte matat sedan i fredags med idag fick de lite lite mat.

    Hur lång tid brukar det ta innan nitriten ger med sig?

    Akvariet är på 40liter, det bor 9 guppysar och några posthornssnäckor där i. Filtret är ett Fluval 1plus innerfilter.
    www.devons.se
  • Fuzzop
    • July 2007
    • 2380

    #2
    3-6veckor brukar det ta att bygga upp filterbakterierna men om du tvättar filtret flera gånger under tiden kan det nog ta mycket längre och att göra dagliga vattenbyten gör nog oxå att det kan ta betydligt längre tid, min undran är varför blir det så skitigt i ditt kar? kanske matar lite för mycket när du gör det? under inkörning skulle jag råda att mata med flingfoder och inte mer än att fiskarna hinner äta upp precis allt så inget sjunker till botten.

    Kommentar

    • Sophia_
      • January 2009
      • 454

      #3
      Det finns nog flera anledningar till att det blivit så mycket nitrit. Dels har jag fått lite hjälp med matningen av mina kära barn... Det blev helt plötsligt lite fler posthornssnäckor än det brukar vara, de brukar knappt föröka sig alls. Så det är nog en ledtråd

      Sen så var det för hög fiskbelastning under två veckor ungefär. Fick hem fisk som skulle bo i det stora akvariet och det kom senare än planerat. Så under två veckors tid var det några kardinaler och en slöjstjärt som huserade i akvariet med.

      Det är inte så jättenytt längre akvariet, har haft det i två månader ungefär. Och hälften av vattnet kom från ett pytteakvarium som jag tömde plus att jag sköljde ur filtret från pytteakvariet i detta.

      Gör rent filtret har jag bara gjort några få gånger. Fick problem med infusorier och då kleggade filtret igen så jag fick krama ur det två-tre gånger. Och så nu då såg det förfärligt ut, så jag kramade ur det igen. Har bara kramat ur det i urtappat akvarievatten aldrig i färskvatten.

      De sistatre-fyra veckorna har jag matat själv och jag är rätt snål. Har aldrig fått posthorn att försöka sig och har aldrig haft en alg förutom infusorierna en gång, så de borde inte ha blivit övermatade tycker jag.

      Är inte täta vattenbyten det man rekommenderar då man har för höga nitritnivåer? Hur gör man annars för att få ner värdena?

      Tack för hjälpen!
      www.devons.se

      Kommentar

      • Fuzzop
        • July 2007
        • 2380

        #4
        Ok men isåfall kan sägas att nitriten ger med sig efter ett par vattenbyten om filtret är inkört och du nu återgått till normal matning och fisklast så ska det inte längre va ett problem, om du nu fortfarande har nitrit så kan det va ett tecken på att filtret trots allt tagit skada kanske mer av igenkläggningen än rengöringen dock eller så har du nån annan smutskälla som döda växtdelar eller skit i bottenmaterialet.
        Men du har ju flera akvarier vad jag kan se så om nåt är väldigt väl inkört kanske du kan krama ur dess filter i problemkaret för att tillsätta lite extra bakterier.

        Kommentar

        • Fuzzop
          • July 2007
          • 2380

          #5
          Och jo några stora täta vattenbyten är rätt vid höga nitrithalter men om nitriten fortsätter att stiga så är det nåt som inte stämmer och vattenbyten är egentligen bara för att skydda fisken

          Kommentar

          • Jens A.
            • March 2007
            • 5026

            #6
            Du kan också ösa i lite salt, ca en halv tesked. Det blockerar nitritens giftverkan till en del.
            Earth first! We´ll screw up the other planets later!

            Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

            Kommentar

            Arbetssätt...