Skumlager i vattnet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • exight
    • July 2009
    • 167

    Skumlager i vattnet?

    Tjenare, är en nybörjare i akvarie kretsen, och har haft mitt akvarium i drygt 2-3 veckor.. (Var av första vecka utan fiskar, men med inredning + brednigns medel) och 1-2 veckor med fiskar.

    Nu när jag släckte akvariumet inatt så märkte jag att jag hade en skum beläggning längst kanterna i hela akvariumet, alltså vid vatten ytan.
    Aldrig lagt märke till det tidigare, men blev fundersam nu.. Är det vandligt att ha det, så det bara är något jag inte lagt märke till innan.. Eller kan det vara något med vattnet?

    Som jag sa, vattnet stod 1 vecka innan fisk nerläggning med brednings medel.
    I mitt 144 - liter akvarium har jag cirka 130L vatten och har bytt.
    Jag har "bytt" vatten 2 ggr, då har jag tappat ur 10 liter, och hällt i 10 nya liter kallt/ljummet vatten.

    Jag har efter byte av vatten tillfört 1/4 dels kapsyl med brednings medel.

    Jag har en Fuval 3+ pump, + luft tillförtsel röret på i pumpen.
    Jag har tillräckligt stark pump för att få en bra cirkulation i det 120cm breda akvariumet..

    Jag har aldrig gjort någon test på vattet. Då det gäller nitrat/ph mm..

    Inredningen i akvariumet är 4 hård bladade växter (2 olika sorter), och 2 olika slags gräs, jag har en stor "pinne".. (alltså ingen rot utan en stor pinne.. köpt i zoo handel för akvarium).. och massvis med sten, samt en plast grotta..

    Vattnet är 26-27 gradigt då jag har ett malawi kar..

    Men, som sagt.. Vad kan skummet vara?
    Det jag misstänker är att det är luftbubblorna ifrån "luft" tillförtseln i utsprutet av pumpen som tagit med sig partiklar upp och bildat ett skum..
    Men är som sagt vad jag som nybörjare tror :P

    Ni kanske fick överflödig information, men försökte få med allt för att få svar istället för följdfrågor (Besvarar så klart följdfrågor väldigt glatt ändå)..

    Några andra synpunktet ni har ang, vattnet nu när ni ändå fått så mycket info? (Te x, fler vatten byten?)

    Skriv allt ni tycker, men prioritera frågan vad skummet kan vara.!
    Tack på förhand!


    PS! Ursäkta min mycket dåliga svenska, grammatik och kanske dubbel skrivningar av meningar.. då jag inte fått en minsta sömn inatt!
    Senast redigerad av exight; 18 August 2009, 06:24.
    Tidigare: 120L Malawi
    Tidigare: 275L Mix
    Tidigare: 540L Mix
    Nu: 275L Amerikanska Ciklider
  • uncleban
    • March 2008
    • 69

    #2
    Har precis bytt till sand i mitt kar och då fick jag också konstig beläggning samt lite bubblor i ytan. Misstänker också att det är mikroskopisk smuts som dragits upp till ytan.

    Om du matat mycket så kan det bero på protein i vattnet från fodret också...men antar att du inte matat speciellt mycket

    Kommentar

    • exight
      • July 2009
      • 167

      #3
      Ursprungligen postat av uncleban
      Har precis bytt till sand i mitt kar och då fick jag också konstig beläggning samt lite bubblor i ytan. Misstänker också att det är mikroskopisk smuts som dragits upp till ytan.

      Om du matat mycket så kan det bero på protein i vattnet från fodret också...men antar att du inte matat speciellt mycket


      Okej tack för hjälpen, frågade mer då jag ville säker ställa att de inte var något allvarligt, men kan vara både och, då min pump spruntar ut många bubblor i vattnet osm nog kan ta med sig en del skit upp, och min morsa matade fiskarna i 2 dagar.. hon kan ju ha varit generös
      Tidigare: 120L Malawi
      Tidigare: 275L Mix
      Tidigare: 540L Mix
      Nu: 275L Amerikanska Ciklider

      Kommentar

      • ankan94
        • February 2009
        • 199

        #4
        om du har gurami eller kampfisk så kan det vara ett skumbo.

        Kommentar

        • Bouillabaise
          • August 2009
          • 15

          #5
          Hej! Har samma problem som exight, tittar man underifrån upp mot ytan, så ser det ut som om bubblorna som kommer från utblåset på ytterfiltret, stannar kvar. Man får känslan av att det är nått form av ytlager (ser nästan ut som spott) Vattenvärdena är ok, så vad är det???
          Hoppas på många svar nu..

          Kommentar

          • jenmad
            • March 2009
            • 579

            #6
            Jag upptäckte att Aqua Safe (det beredningsmedel som jag har använt) ger vackra bubblor på ytan. Kan det vara nåt sånt?
            Hälsningar
            Jennifer

            Kommentar

            • vargunge
              • August 2009
              • 214

              #7
              Ursprungligen postat av ankan94
              om du har gurami eller kampfisk så kan det vara ett skumbo.

              har haft ett sånt skumbo i mitt kar
              Jag är inte dum det blir bara fel när jag tänker!

              Kommentar

              • janson
                • July 2009
                • 300

                #8
                Löste sig det för dig exight?

                Har fått lite skumvid vattenkanten nu också. Ska kolla värderna!

                Kommentar

                Arbetssätt...