Vattenberednings medel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bouillabaise
    • August 2009
    • 15

    Vattenberednings medel

    När jag startade mitt 130L för två veckor sen, fick jag från affären Nutrafin Aqua Plus, Nutrafin Cycle. På förpackningarna står det att man ska tillsätta viss del vid vattenbyte: gäller det bara de tre första veckorna (som jag hört nånstans..) eller för alltid?
    Då jag har molly, svärdbärare, guppy, platy + en kampfisk och en gibbiceps (som jag genom detta forum fått veta kan bli 60cm...) undrar jag om det är bra att tillsätta Ektozon varje gång? På affären sa de att fiskarna gillade det..? Mycket tacksam för svar av någon som vet
  • Wictor_88
    • March 2007
    • 210

    #2
    Kör med det den första månaden eller så, Om du sedan bara gör 30-40 procentiga vattenbyten så skulle jag skippa det iaf.

    Kommentar

    • Fuzzop
      • July 2007
      • 2380

      #3
      Ursprungligen postat av Bouillabaise
      När jag startade mitt 130L för två veckor sen, fick jag från affären Nutrafin Aqua Plus, Nutrafin Cycle. På förpackningarna står det att man ska tillsätta viss del vid vattenbyte: gäller det bara de tre första veckorna (som jag hört nånstans..) eller för alltid?
      Då jag har molly, svärdbärare, guppy, platy + en kampfisk och en gibbiceps (som jag genom detta forum fått veta kan bli 60cm...) undrar jag om det är bra att tillsätta Ektozon varje gång? På affären sa de att fiskarna gillade det..? Mycket tacksam för svar av någon som vet
      Vattenberedningsmedel behövs bara om du har dåligt vatten (gäller oftast bara egen brunn) så din aqua plus kan du ju använda upp men köp inte mera av den
      och Nutrafin Cycle är just bakteriekultur som är en bra sak att ha i vid nystart men inget som du behöver efter 3 veckor, dock viktig i början.
      Ektozon behövs bara om du har problem med vattnet så sköter du karet enligt uppstartinfon här på zoopet ska den aldrig behövas och det rådet från djuraffären att fiskarna skulle gilla det kan du nog ta med en nypa salt

      Kommentar

      • Bouillabaise
        • August 2009
        • 15

        #4
        Tack för svaren, ska göra så!

        Kommentar

        Arbetssätt...