Vattenbyten i stora kar m.m

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zezzan_linn
    • November 2007
    • 132

    Vattenbyten i stora kar m.m

    Vattenbyten
    Har man ett litet akvarium på bara några tiotal liter är det ju lätt som en plätt att byta vatten men hur gör man i stora?
    Leder på nåt sätt så att vattnet rinner från kranen direkt till akvariet eller ska man behöva springa fram och tillbaka med hinkar?

    Vattenberedningsmedel
    Står på förpackningen att det ska vara bra att ha i vid vattenbyte men har aldrig använt det förut. Gör det någon nytta?

    Syre
    Har ett innerfilter till mitt akvarium och utblåset är en bit under vattnet (stod att det skulle vara så då det fanns en mini och max vattennivå markering) men jag har hört att ytan måste röra på sig för att vattnet ska förses med syre. Sant?
  • Whistler84
    • November 2007
    • 850

    #2
    Vattenbyten: Jag har tio meter trädgårdsslang med en uppskuren PET-flaska i ena änden och en snabbkoppling till kökskranen i andra. När jag ska tömma lägger jag slangen över toaletten och klämmer fast med locket. När jag ska fylla sätter jag fast snabbkopplingen på kökskranen.

    Vattenberedningsmedel: Aldrig använt. Behövs inte i Sverige om man har kommunalt vatten. Kan behövas om man har egen brunn, men där är jag inte helt säkert och det är säkerligen en fråga om fall till fall. Är det bakteriekultur du tänker på så är det bra att ha vid uppstart av nya akvarier om man inte har ett aktivt filter man kan krama ur.

    Syre: Vattnet syresätts bäst av utblås som får vattenytan i rörelse, ja. Ju mer plaskande, desto mer syre (och koldioxid om man har mycket växter). Syresten är långt underlägset i jämförelse.

    Kommentar

    • myslas
      • February 2008
      • 672

      #3
      Den här tråden ger en bra beskrivning.

      Kommentar

      • Kimett
        • August 2007
        • 13

        #4
        Ursprungligen postat av Whistler84
        Syre: Vattnet syresätts bäst av utblås som får vattenytan i rörelse, ja. Ju mer plaskande, desto mer syre (och koldioxid om man har mycket växter). Syresten är långt underlägset i jämförelse.
        Är de tinte just tvärt om med CO2:n i det fallet större ytrörelse piskar ur CO2 ur vattnet och kan i vissa fall då höja pH:t.

        Kommentar

        • c90368

          • September 2006
          • 5973

          #5
          Ursprungligen postat av Kimett
          Är de tinte just tvärt om med CO2:n i det fallet större ytrörelse piskar ur CO2 ur vattnet och kan i vissa fall då höja pH:t.
          Yes!
          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
          http://www.youtube.com/user/c90368
          /Maths

          Kommentar

          • zezzan_linn
            • November 2007
            • 132

            #6
            Ursprungligen postat av Whistler84
            Syre: Vattnet syresätts bäst av utblås som får vattenytan i rörelse, ja. Ju mer plaskande, desto mer syre (och koldioxid om man har mycket växter). Syresten är långt underlägset i jämförelse.
            Hmm.. vad ska jag då göra?

            Kommentar

            • Whistler84
              • November 2007
              • 850

              #7
              Läs här om ökade CO2-toppar vid för stora vattenbyten: http://zoopet.com/forum/showthread.p...ght=kiselalger

              Kommentar

              • Johanski
                • February 2007
                • 3044

                #8
                Plaskar vattenytan så piskar det ut CO2, ja. Ha det så att det inte plaskar någonting, men ändå är kraftig turbulens på vattenytan.

                Kommentar

                • Lasse
                  • October 2002
                  • 1965

                  #9
                  Om det piskar in eller ut CO2 från vattnet vid ytrörelse (av vattenbyte eller pump i vattenytan) beror på i vilken fas jämnvikten mellan vattnets fria koldioxid och luftens koldioxid är. Om det finns mer fri koldioxid i vattnet än vad denna jämnvikt tillåter så "piskas" koldioxid ut ur vattnet om det finns mindre fri koldioxid i vattnet än vad jämnvikte tillåter så "piska" koldioxiden in i vattnet. I ett växtakvarium utan tillsättning av koldioxid så har man det första fallet normalt på morgonen innan ljuset är tänt - då har bakterier, fiskar, växter och annat producerat koldioxid under natten och det finns mer koldioxid löst än vad jämnvikten tillåter (med luften). Några timmar efter det ljuset har tänds så är oftast situationen tvärtom. växternas fotosyntes har konsumerat all fri koldioxid och då får de ta koldioxiden från bikarbonaten (ph höjs) eller genom interfacet mellan luft och vatten. Det ideella vore att se till att ha lugnt under natten och piska ytan under dagen med början några timmar efter det ljuset har tänds. Vill man undvika koldioxidtoppar så gör man förslagsvis sitt vattenbyte innan ljuset tänds på morgonen.

                  MVH Lasse
                  Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                  Kommentar

                  • Sleaper

                    • September 2008
                    • 2893

                    #10
                    Vattenbyte: Jag använder en trädgårdsslang med snabbkoppling från blandaren vid handfatet till akvariet för påfyllning med tempererat vatten. Samtidigt en slang från akvariet till wc för tömmning av vattnet via självsug. Enkelt och smidigt.
                    Vattenberedningsmedel: Har alldrig använt detta vid delvattenbyten. Vid nystart kan jag möjligen tänka mig att använda detta.
                    Syre: Syrebrist uppstår väldigt sällan i ett normalt befolkat akvarie. Har du cirkulation på vattnet i akvariet sker erforderligt utbyte av syre mm via vattenytan. Man behöver alltså inte ha "vågor" på ytan utan det viktiga är just att vattnet rör sig i akvariet rent generellt. Undantaget skulle vara ifall man har ett akvarie med extremt liten vattenyta i förhållande till volym.

                    Kommentar

                    • Xul
                      • January 2007
                      • 709

                      #11
                      Undvik planskande vid ytan, det kan vara bra i vissa situationer men det grisar ner lysroren och rampen i alla skeenden... Och later en del

                      Storande eller avslappnande det far du sjalv bestamma

                      Kommentar

                      • Lasse
                        • October 2002
                        • 1965

                        #12
                        Ursprungligen postat av Sleaper
                        Vattenbyte: Jag använder en trädgårdsslang med snabbkoppling från blandaren vid handfatet till akvariet för påfyllning med tempererat vatten. Samtidigt en slang från akvariet till wc för tömmning av vattnet via självsug. Enkelt och smidigt.
                        Vattenberedningsmedel: Har alldrig använt detta vid delvattenbyten. Vid nystart kan jag möjligen tänka mig att använda detta.
                        Syre: Syrebrist uppstår väldigt sällan i ett normalt befolkat akvarie. Har du cirkulation på vattnet i akvariet sker erforderligt utbyte av syre mm via vattenytan. Man behöver alltså inte ha "vågor" på ytan utan det viktiga är just att vattnet rör sig i akvariet rent generellt. Undantaget skulle vara ifall man har ett akvarie med extremt liten vattenyta i förhållande till volym.
                        Det är faktiskt inte så ovanligt med syrebrist i normalt befolkade kar med växter eller alger. Under natten förbrukar även växter och alger syret och de tillför inget nytt vilket innebär att syrenivån ofta är låg just innan ljuset tänds. Dessutom är det skillnad på fisk och fisk och hur hög temperatur du har i akvariet. Fisk från de stora sjöarna är oftast mer syreberoende än andra fiskar, samma gäller fiskar från snabbrinnande floder och bäckar. Vid 20 grader innehåller 100% mättat sötvatten ca 9 ppm fri syrgas, vid 25 grader är innehållet ca 8,3 och vid 30 grader ca 7,6 ppm. Saltvatten ligger ca 1,5 ppm under detta. När inga växter eller alger hjälper till med att tillföra syrgas så är det endast diffunderingen av syrgas mellan luften och vattnet i ytan som tillför något. Hastigheten på denna diffundering bestäms av koncentrationsskillnaderna ("suget" från vattnet som givetvis är större ju längre man ligger från 100 % mättnad) men även ytan på gränsskikten mellan luft och vatten. en plan yta ger betydligt, betydligt mindre gränsyta än en ordentligt krusad yta. Att låta pumpen krusa (bilda vågor) i ytan förstorar gränskiktet (och därmed diffunderingshastigheten ordentligt). Jag skulle vilja starkt rekommendera att man alltid ser till att vattnet innehåller så mycket syre som är möjligt (minskar stressen och spar på fiskens energi - ökar motståndskraften) och detta innebär att ytan bör röras om så mycket som är möjligt (med hänsyn till ljud och annat).

                        MVH Lasse
                        Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                        Kommentar

                        • Sleaper

                          • September 2008
                          • 2893

                          #13
                          Naturligtvis finns det fall när det krävs mer ytcirkulation kanske till och med diffusor för att syresätta eller bli av med eventuellt CO2-överskott mm. Men rent generellt utan att ta hänsyn till extremfall så menar jag att syrebrist ytterligt sällan uppstår i ett normalt och välskött akvarium. Har aldrig själv kunnat konstatera någon syrebrist i alla växtakvarie som jag haft. Även vid tillsats av CO2 dygnet runt har det varit några problem trots mjukt vatten med egentligen låg buffringsförmåga. I dom fall jag sett fiskar som "kippat" efter luft vid ytan har det nästan uteslutande varit något annat som minskat fiskarnas förmåga att ta upp syre. Men som alltid kan man ju prova sig fram. Fiskarna skall ju aldrig lida av syrebrist men vill man även att växterna skall ha en chans så skall man inte överdriva ytcirkulation och "bubbel".

                          Kommentar

                          • LN
                            • November 2004
                            • 1478

                            #14
                            Ursprungligen postat av zezzan_linn
                            Vattenbyten


                            Vattenberedningsmedel

                            Syre
                            Jag byter vatten med en trädgårdsslang-gardenakoppling kopplad till duschblandare.
                            Bocka till ett vp-rör(elrör 15-16 mm) till ett u o trä på slangen (så hoppar slangen inte ur karet)
                            Funkar kanon och har minskat skötseltiden avsevärt även på små akvarium.

                            Vattenberedningsmedel funkar kanon och behövs på en hel del platser i vårt avlånga land där kranvattnet har för dålig kvallite. Beredningsmedlet neutraliserar kloraminer och lungnar fisken vid vattenbyte. Enkelt att testa om du behöver det eller ej. Kliar sig fisken vid vatenbyte så köp in en flaska och gämför före/efterresultatet.

                            När det gäller syresättningen så är det lättast att få till den om du drar ner dina pumpar 10 cm under vattennivån och och riktar utblåset snett uppåt. Då är det lättare att fåigång en vältande vattenvirvel som gör att hela vattenmassan roterar och den strömande totala volymen blir mångdubbelt större än den pumpade volymne från dina pumpar. (Oj det där lät flummigt men du kan enkelt kolla det genom att smula sönder lite torrfoder o hälla i byttan. Om fodret sprider sig gämt i karet och glider utmed botten så har du lyckats )
                            Larry
                            Mitt 1800 liters saltvattens akvarium
                            http://www.saltvattensguiden.se/foru...-revkar/page44

                            Kommentar

                            • LN
                              • November 2004
                              • 1478

                              #15
                              Ursprungligen postat av Lasse
                              Det är faktiskt inte så ovanligt med syrebrist i normalt befolkade kar med växter eller alger. Under natten förbrukar även växter och alger syret och de tillför inget nytt vilket innebär att syrenivån ofta är låg just innan ljuset tänds.
                              MVH Lasse
                              Kan bara hålla med dig där Lasse.
                              Även det är ganska lätt att konstatera. Räkna antal gälslag under 10 sekunder precis när lyset tänds och gämför med antal gälslag när karet varit tänt i två-tre timmar.
                              Diffar det så har man problem med syresättningen. O då kan man dessutom misstänka att man inte har fullgod nitrifikation. O det kan vara alvarligare.
                              Larry
                              Mitt 1800 liters saltvattens akvarium
                              http://www.saltvattensguiden.se/foru...-revkar/page44

                              Kommentar

                              Arbetssätt...