Nitrathalt på 0,2

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Metalbitch
    • June 2009
    • 118

    Nitrathalt på 0,2

    undrar om det är farligt högt?
    byter ca 50 l vatten varannan vecka i mitt 222 l kar, fast nu e det första gången jag har denna halt av nitrat..annars har den legat på 0...så vad kan man göra? eller behövs det göra något?
    har en enheim ytterfilter 2213 som jag gör något alls med, utan tittar till filtermaterialet var 3je mån, och det har aldrig varit några som helst problem innan...
    Senast redigerad av Metalbitch; 06 August 2009, 14:49. Anledning: fel skivet
    Everything you have touched is fu**ed
  • addo
    • January 2007
    • 609

    #2
    Det är ingen fara.

    Kommentar

    • flygrc
      • June 2006
      • 2755

      #3
      Nitrat är mat (för växterna) om du menar 0.2 mg/l (ppm) då är det inte högt, jag siktar på 7,5 mg/l
      Men menar du Nitrit (är skit) så ska man försöka vara under 0,2 mg/l
      https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
      Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

      Kommentar

      • Metalbitch
        • June 2009
        • 118

        #4
        Ursprungligen postat av flygrc
        Nitrat är mat (för växterna) om du menar 0.2 mg/l (ppm) då är det inte högt, jag siktar på 7,5 mg/l
        Men menar du Nitrit (är skit) så ska man försöka vara under 0,2 mg/l
        det va jag som skrev fel i inlägget,nitrit mena jag
        men har slängt i Nitrate Minus i karet idag så får jag se hur testet visar om ett par dar
        Everything you have touched is fu**ed

        Kommentar

        • Steffo76
          • August 2008
          • 8

          #5
          Se till att du inte matar för mycket (inga synliga matrester eller annan skit). Gör ett lite större vattenbyte (40-50%) och mät igen om några dagar. Det brukar lösa problemet.
          African Cichlids - Betalda Undersökningar - Tjäna Pengar

          Kommentar

          • Metalbitch
            • June 2009
            • 118

            #6
            Ursprungligen postat av Steffo76
            Se till att du inte matar för mycket (inga synliga matrester eller annan skit). Gör ett lite större vattenbyte (40-50%) och mät igen om några dagar. Det brukar lösa problemet.
            jag gjorde i förrgår ett vatten byte på 40% ,så jag väntar ett par dar och kollar värdet igen....skit finns det gott om i akvariet som jag rensar bort dagligen med håv, då det är stoooora ciklider jag har
            Everything you have touched is fu**ed

            Kommentar

            Arbetssätt...