Hjälp med nitrit

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    #16
    Ursprungligen postat av åheim
    Ektozon är lika bra, bara snuskigt mycket dyrare Jag tror det är det gröna nitratfiltret som juwel rekommenderar att man byter, detta filter är helt meningslöst eftersom nitratet får du bort med vattenbytena, du kan låta nitratfiltret sitta kvar och låta det övergå till att fungera som vanlig filtermatta eller byta ut den till vanlig blå! kör gärna med grov filtermatta rakt igenom så behöver du nästan aldrig rengöra dem och nitrifikationen förbättras! Mattorna kan du använda i många år!

    typ som jag har, bytte ut den gröna mot en blå grovporig,

    karet har nu gått i 2 år och 6 månader.

    behöver bara skölja av mattorna var 4-5:e månad.

    tar kanske 10 min då.


    .
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

    Kommentar

    • MissB
      • May 2009
      • 502

      #17
      Eftersom jag har ektozon hemma så får det blir det istället.
      Då kommer jag inte byta mina filter mer nu då bara skölja!

      tur det finns bra forum och kunnig människor!

      Kommentar

      • MissB
        • May 2009
        • 502

        #18
        Så nu har jag tillsatt nitrivec och toxivec samt bakteriekultur

        Nu kan jag integöra mer än vänta
        Inga fler fiskar har dött iaf

        Kommentar

        • MissB
          • May 2009
          • 502

          #19
          Förvirrad värre

          Jag köpte faktiskt ett extra nitrit test idag. Sera är det jag använt tidigare och även nu när jag upptäckte nitriten.

          Det jag köpte idag är Tetras nitrit test

          Resultat från seras test: ca 50 mg/l

          Resultat från Tetras test: ca 12.5 mg/l


          Vilket ska jag lita på??

          Kommentar

          • MissB
            • May 2009
            • 502

            #20
            Ingen?

            Kommentar

            • addo
              • January 2007
              • 609

              #21
              Tester kan vara riktigt dåliga, oavsett märke.
              Kör på grov filtermatta i hela filtret (vänta tills akvariet är stabilt innan du byter, och då en bit matta i taget) skölj endast ur filtret då du ser att vattenflödet har minskat. Dosera nitrivec och mata inte på någon vecka, sen kan du mata sparsamt för att sedan gå upp till normal matning.

              Om inga av dina fiskar börjar se dåliga ut så skulle jag inte bry mig om testerna.

              Kommentar

              • MissB
                • May 2009
                • 502

                #22
                Tack.
                Nej ingen av fiskarna visar tecken på att må dåligt, snarare tvärtom. Det är full lek på mina kakaduor.

                Kommentar

                • MissB
                  • May 2009
                  • 502

                  #23
                  Nu har nitriten börjar att ge med sig och värdena sjukner.dock är vattnet ganska grumligt efter att jag tillsatt nitrivec.
                  Är det ok att tillsätta flockmedel nu?

                  Kommentar

                  • _vinkelslip_
                    • June 2009
                    • 242

                    #24
                    Kul!

                    Hm.. Jag gjorde så att jag slängde i hela flaskan med flockmedel först, väntade en timme och drog i nitrivecen sen. Tror tom det stod så på flaskan(?)

                    Men men, huvudsaken är ju att dina värden är på väg ner.

                    Kommentar

                    • Salta Katten
                      • March 2008
                      • 740

                      #25
                      I helgen så gjorde jag ett vattenbyte på ca 30 % samt att jag bytte nitrirfiltret, kolfiltret och ett partikelfilter som var ganska igensatt.
                      Många som skrivit att man inte ska byta filter, men just kolfilter måste väl bytas regelbundet? Om man låter dem sitta kvar kan skiten de samlat på sig börja gå ut i vattnet igen, om jag förstått rätt. Jag satte aldrig in kolfiltret i mitt filter, det behövs bara för att ta bort gifter, typ efter medicinering och om man har riktigt uselt vatten från början, och då kändes det onödigt att ha ett sånt (jag skulle bergis glömt att byta det ändå). Nitratfiltret vet jag inte riktigt, men det kanske är någon liknade kemisk verkan som avtar efter ett tag? De filter som bakterierna växer i ska man ju undvika att greja med om det inte är nödvändigt. Kanske du kan ersätta de filter som ska bytas enligt bruksanvisningen med vanlig filtermatta som inte måste bytas?

                      Kommentar

                      • MissB
                        • May 2009
                        • 502

                        #26
                        Hur länge ska jag vänta innan jag gör vattenbytte igen?

                        Kommentar

                        • addo
                          • January 2007
                          • 609

                          #27
                          Hur mycket av vilka fiskar och vad har du för växter samt storlek på karet? ja och vilket ljus har du? Det är svårt att svara på vattenbytesfrågan annars.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...