Hjälp med nitrit

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MissB
    • May 2009
    • 502

    Hjälp med nitrit

    Nu har jag lite panik över mitt akvarievatten därhemma.

    I helgen så gjorde jag ett vattenbyte på ca 30 % samt att jag bytte nitrirfiltret, kolfiltret och ett partikelfilter som var ganska igensatt.
    De två understa partikelfilterna var helt okej, satt knappt något gojs i dem så de bytte jag inte. samt så ska man ju inte byta allt samtidigt.

    Det är ett juwelkar på 180 L med juwel pump och filter.
    Igår när jag kom hem så hittade jag en fisk död. Tyckte det var konstigt eftersom ingen av dem verkade visa tecken på att vara dålig. så jag gjorde ett nitrittest för säkerhets skull. fick en chock när jag såg att värdet var högt! vilket det inte var i helgen.

    Gjorde direkt ett vatten byte på 50 % samt tillsatte jag tetras antinitrit i vattnet enligt rekommendationer. Vid vattenbyten så tillsätter jag alltid aqua safe.
    Imorse gjorde jag ett nytt nitrit test, men värderna hade bara blivit marginellt bättre, hade hoppats på mer. Gjorde ännu ett delvatten byte imorse på 30 % innan jag körde till jobb.

    Vad mer kan jag göra nu? Är så rädd att fiskarna ska dö.

    Misstänker att jag kanske varit lite för generös med matningen av fiskarna så nu har de inte fått något alls igår och inte idag heller
    Senast redigerad av MissB; 05 August 2009, 07:16.
  • _vinkelslip_
    • June 2009
    • 242

    #2
    Nr.1 byt INTE filtrena. Skölj de grundligt i lite upptappat akvarievatten.

    Nr.2 Byt inte mer vatten just nu. Tillsätt nitrivec (mängd om dagen kan nog ngn kunnig här tala om). IoM du har btt filtrena skulle jag nog också köpa Aquatan som innehåller flockningsmedel för att lättare få bakterierna att fästa.

    Mata ej mer förrens du ser noll i nitrit. (lugnt, de klarar sig)

    Kör du stenhårt med nitrivec om dagen, så om en vecka har du nog bra värden igen. =)

    Kommentar

    • MissB
      • May 2009
      • 502

      #3
      Tack!
      Var in om hornbach nu innan jag kom till jobb och köpte faktiskt flockmedel där, tyvärr så hade de ingen nitrivec, så får ta det efter jobb.

      då gjorde jag en dundertabbe som bytte filtrer då
      Har lärt mig den läxan iaf.

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        #4
        tillsätt lite salt, vanligt bordssalt UTAN jod, börja med cirka 0,5 dl / 100 liter akvarievatten.

        lös upp saltet i ett stort glas med akvarievatten, häll i det försiktigt långt från fiskarna.

        det löser inte problemet med nitriten, men det hjälper fiskarna att upprätthålla
        en osmotisk balans medans nitriten går ner.

        har du fortfarande problem med nitrit efter en vecka, upprepa behandlingen.

        max andel salt i karet får vara 1 dl / 100 liter vatten.

        tänk på att i ett 100 literskar så är det inte 100 liter, det är kanske inte
        mer än 70-80 liter, inredning, grus, blommor, fiskar tar plats.

        och som andra har sagt, byt inte filter, bara skölja.

        mata inte på 3-4 dagar, börhja sedan mata var annan dag väldigt sparsamt
        tills nitriten är borta.


        ring till några akvariebutiker och hör vilken som har ntrivec hemma.
        köp det och dosera enligt anvisning.



        .

        .
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • _vinkelslip_
          • June 2009
          • 242

          #5
          Fick tips av ngn vänlig själ här när jag startade mitt 540L att urlakat skogsvatten ifrån en orörd glänta i skogen är kanon!

          Alltså, leta upp en orörd plats ute i skogen (ogödslad), ta översta lagret(myllan). Hanka dig hem. Ta ett par nävar och lägg i 2L vatten. Sila igenom kaffefilter eller dylikt. Tillsätt 2dl per dag.
          Jorden innehåller nämligen massor med nitrifikationsbakterier. (Jag uppskattade detta då våran ekonomi är väldigt anstränd.)
          Jag kan med gott samvete säga att det fick mitt nitritvärde att ligga på noll efter drygt 1 vecka.

          Kommentar

          • Ken Olofsson
            • November 2006
            • 8014

            #6
            eller ännu bättre, åk till en akvariebutik, fråga om du kan få krama ur ett filter i en påse med vatten, åk hem, dratta ner i karet, visst lite smutsigt blir det, men om man försiktigt häller ner det prexis vid intaget till pumpen, så blir det inte så skitigt.
            då får man en jumpstart på alla goda baskelusker.

            .
            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

            Kommentar

            • MissB
              • May 2009
              • 502

              #7
              Kensa!
              Vågar jag tillsättat saltet trots att jag har C.sterbai? de är ju väldigt saltkänsliga

              Kommentar

              • Ken Olofsson
                • November 2006
                • 8014

                #8
                Ursprungligen postat av MissB
                Kensa!
                Vågar jag tillsättat saltet trots att jag har C.sterbai? de är ju väldigt saltkänsliga

                hmmm......kanske inte.

                en del säger att corys är jättekänsliga, en del säger att de är inte
                mer känsliga än andra sötvattensfirrar.


                .
                Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                Kommentar

                • MissB
                  • May 2009
                  • 502

                  #9
                  Ursprungligen postat av _vinkelslip_
                  Fick tips av ngn vänlig själ här när jag startade mitt 540L att urlakat skogsvatten ifrån en orörd glänta i skogen är kanon!

                  Alltså, leta upp en orörd plats ute i skogen (ogödslad), ta översta lagret(myllan). Hanka dig hem. Ta ett par nävar och lägg i 2L vatten. Sila igenom kaffefilter eller dylikt. Tillsätt 2dl per dag.
                  Jorden innehåller nämligen massor med nitrifikationsbakterier. (Jag uppskattade detta då våran ekonomi är väldigt anstränd.)
                  Jag kan med gott samvete säga att det fick mitt nitritvärde att ligga på noll efter drygt 1 vecka.
                  Tyvärr så finns här mest skog som är omringat av åkermarker, vilket innebär mycket bekämpningsmedel, så det vågar jag inte Men det låter inte helt dumt tipset faktiskt.

                  Kommentar

                  • MissB
                    • May 2009
                    • 502

                    #10
                    Skulle man kunna tillsätta uppstartsmedel?

                    Kommentar

                    • _vinkelslip_
                      • June 2009
                      • 242

                      #11
                      Ursprungligen postat av MissB
                      Skulle man kunna tillsätta uppstartsmedel?
                      tja varför inte?.
                      Det innehåller ju massa goa nyttiga bakterier du behöver för nitriten. Tänk på att du ALDRIG kan överdosera nyttiga kulturer

                      Kommentar

                      • MissB
                        • May 2009
                        • 502

                        #12
                        Då ska jag göra det när jag kommer hem.
                        Känner mig så stressad över detta nu.... Stackars fiskar!

                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13133

                          #13
                          MissB. tillsätt 2tsk salt (med eller utan jod) det räcker för att lindra nitritens skadeverkning och är inga problem för dina sterbai! Undvik vattenbyte (absolut sista åtgärd) och tillsätt fulldos nitrivec, nitrivec kan ibland få ner nitrithalten på ett par timmar!
                          Ett väl inkört kar brukar utan problem klara av ett filterbyte om man bara anpassar matningen till det!
                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          • MissB
                            • May 2009
                            • 502

                            #14
                            Ursprungligen postat av åheim
                            MissB. tillsätt 2tsk salt (med eller utan jod) det räcker för att lindra nitritens skadeverkning och är inga problem för dina sterbai! Undvik vattenbyte (absolut sista åtgärd) och tillsätt fulldos nitrivec, nitrivec kan ibland få ner nitrithalten på ett par timmar!
                            Ett väl inkört kar brukar utan problem klara av ett filterbyte om man bara anpassar matningen till det!
                            Jag blir så ledsen. enligt jewels instruktioner om hur man sköter det hela så står det att filtrer ska bytas efter 6 veckor. Jag litade ju såklart på att det skulle vara så, men men nu får tyvärr mina fiskar lida för detta.

                            Går det bra med ektozonsalt? Har inget vanligt salt hemma. Kan såklart köpa om de är viktigt att det är vanligt salt.

                            Nu har jag ju tyvärr bytt filter, så bakteriehalten är nog väldigt låg, vilket säkert bidrar till stigande nitrit.
                            ska köpa sån uppstartsmedel med nyttobakterier och även tillsäta det

                            Kommentar

                            • åheim
                              • April 2006
                              • 13133

                              #15
                              Ektozon är lika bra, bara snuskigt mycket dyrare Jag tror det är det gröna nitratfiltret som juwel rekommenderar att man byter, detta filter är helt meningslöst eftersom nitratet får du bort med vattenbytena, du kan låta nitratfiltret sitta kvar och låta det övergå till att fungera som vanlig filtermatta eller byta ut den till vanlig blå! kör gärna med grov filtermatta rakt igenom så behöver du nästan aldrig rengöra dem och nitrifikationen förbättras! Mattorna kan du använda i många år!
                              Senast redigerad av åheim; 05 August 2009, 14:31.
                              Viva Leo Buscaglia

                              Kommentar

                              Arbetssätt...