Testar att sluta med EC i 3 av mina baljor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • TinaM
    • February 2008
    • 1040

    Testar att sluta med EC i 3 av mina baljor

    Jag har dagligen kört EasyCarbo enligt dosering i alla mina baljor sedan ett halvår. Det känns lite som en daglig rutin utan att jag egentligen vet vad det gör. Ökar den CO2 i vattnet eller är det ett gift som dödar alger. Eller en kombination eller vad? Jag vill ju gärna ha alger i vissa av mina kar, samtidigt som jag tycker det är bra att jag slipper dem i andra.

    Nu testar jag hur det går när jag slutar med EC i vissa kar. Jag fortsätter dock göda med AquaCare en gång i veckan som jag gjort innan.

    Baljorna där jag slutar med EC är:

    70 liters IKEA plastbalja med enbart ancistrus, drygt 40 st (två fullvuxna), diverse växtrens från andra kar som fn flyter. Pump Fluval +4. Belysning: två IKEA bordsarmatur.

    50 liters med fn 7 st endlers (varav 3 vuxna hanar och resten yngel), en apahona och en körsbärsräka, diverse växtrens från andra kar, varav en del flyter och andra är rotade.
    Pumpar Rena Super Clean med zeolit och makaroner och AquaEl +1 med filtermatta. Belysning: kan tydligen inte ladda upp bilder längre direkt från min dator Men det är en ca 20 cm svart kåpa med ett U- format lysrör i. Kan ställas om till blå nattljus.

    32 liters (guppyhotell) med enbart körsbärsräkor och en etablerad växtflora, varav de flesta rotade. Inbyggd pump. Inbyggd belysning.

    Det skall bli intressant att se om algerna tar sig.
    32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers
  • The last ninja
    • August 2009
    • 21

    #2
    Jag tror inte Easy Carbo ökar Co2 utan är väl en annan kolkälla som växterna gillar och den ska ju verka hämmande på alger,men själv har jag nog haft hela registret av alger trots att jag använt Easy Carbo ,fast jag vågar inte köra med mer än normaldos,nu har jag också slutat med EC så man får väl se om det blir en algexplosion ! jag kör dock med Co2 tub .

    Kommentar

    • flygrc
      • June 2006
      • 2755

      #3
      Jag fick mer alger när jag slutade med EC.
      Vad jag blivit lärd som jag tycker stämmer är att inte ändra fram och tillbaka. Stabilitet verkar vara algernas värsta fiende.
      https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
      Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

      Kommentar

      • The last ninja
        • August 2009
        • 21

        #4
        Jag har iofs kört med "fel" ljus och har nyligen bytt till mer lämliga växtlampor så jag hoppas växterna får mer fart och att jag därigenom slipper massa alger .

        Kommentar

        Arbetssätt...