HJÄLP Lågt ph

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Paroonen
    • April 2007
    • 282

    HJÄLP Lågt ph

    Hejsan jag har ett 540l kar som jag har haft igång två år.
    Jag använder mej av co2 med kontroller och pmdd tillsätter bikarbonat för att få upp kh till 4a. vatten byte en gång i veckan.
    Men nu det senaste så ligger mitt ph på bara 6,45-6,59 och det inställda ph är 6,7 men det kommer jag ju alldrig upp i längre. så ingen co2 tillförs.
    vad kan detta bero på är det något i mitt kar som försurar vattnet?
    rötter mm
  • _vinkelslip_
    • June 2009
    • 242

    #2
    kanske öka urvädringen lite, så att lite co2 kan gå ur?. Alternativt så kanske du har ngt fel på co kontrollern.?

    Fråga:
    Ska man verkligen tillsätta bikarbon...vid Co2 körning?

    Kommentar

    • Paroonen
      • April 2007
      • 282

      #3
      Ursprungligen postat av _vinkelslip_
      kanske öka urvädringen lite, så att lite co2 kan gå ur?. Alternativt så kanske du har ngt fel på co kontrollern.?

      Fråga:
      Ska man verkligen tillsätta bikarbon...vid Co2 körning?

      jag kallibrerade om Co2 kontrollern den verkade ju stämma med kalibreringsvätskorna 7 och 4. kanske kan vara elektroden men jag tror inte det! den är nog inte ens ett år gammal
      Varför inte tillsätta bikarbonat?? har alltid funkat fint

      Kommentar

      • Nilsrolf
        • November 2006
        • 549

        #4
        Ursprungligen postat av Paroonen
        jag kallibrerade om Co2 kontrollern den verkade ju stämma med kalibreringsvätskorna 7 och 4. kanske kan vara elektroden men jag tror inte det! den är nog inte ens ett år gammal
        Varför inte tillsätta bikarbonat?? har alltid funkat fint
        Har kört med controller, men slutat med det, litar inte på dem längre. Både blev "konstiga". Kör med timer, låter det gå 1 -2 bubblor i sekunden. Timern går på 2-3 timmar innan ljuset tänds och går av när ljuset släcks. Fungerar bra. Mäter ph mellan varven. Funderar också på bikarbonat och co2, motverkar varandra? Haft lite långt kh, men lagt i kalk så det ligger på 4-5.

        Kommentar

        • _vinkelslip_
          • June 2009
          • 242

          #5
          ngn som kan utreda huruvida kombinera bikarbonat med co2 eller ej?.

          Kommentar

          • Paroonen
            • April 2007
            • 282

            #6
            bikarbonaten höjer kh men det drar även upp ph. När man tillsätter co2 så sänker jag ph men inte kh.
            dessutom gillar vissa växter bikarbonat

            Kommentar

            Arbetssätt...