korallsand i surt vatten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • battle_royal
    • March 2008
    • 60

    korallsand i surt vatten?

    Hejsan! det e så att jag har fått med en massa korallsand av killen jag köpte akvariet av..nu e det så att jag undrar om man kan ha det i ett diskus akvarie som ska ha lägre Ph egentligen..men om att det kanske funkar med massa rötter i då som sänker? för det blir ju så snyggt med den vita sanden tycker jag..tacksam för svar..Mvh Micke
  • Fuzzop
    • July 2007
    • 2380

    #2
    är det "begagnad" sand? den brukar bli urlakad efter typ ett år så den inte tillför så mycket kalk men en ny säck skulle jag iaf inte hälla i.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Är det odlade diskus - i så fall är det inga som helst problem med ett lite högre pH - de dras ofta upp i rätt högt pH. Vildfångade däremot kan behöva ett något surt vatten.
      Kalk löser sig inte heller till mer än ca. 7.6
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Ursprungligen postat av Fuzzop
        är det "begagnad" sand? den brukar bli urlakad efter typ ett år så den inte tillför så mycket kalk men en ny säck skulle jag iaf inte hälla i.
        "Urlakad" blir den aldrig eftersom den löser sig i vatten om pH är under 7.6. Urlakad är den först när den helt har löst upp sig och inte finns kvar.

        Däremot kan ytan "tätas igen" av alger etc. så att den inte kan lösas ut. detta gäller dock främst stenar som har en liten yta och knappast inte sand.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • battle_royal
          • March 2008
          • 60

          #5
          Okej jepp det är odlade diskusar! och sanden är begagnad och har använts ett bra tag! men vad bra! då ska jag genast ge mig på akvariet o byta detta ska bli kul o se resultat sen! tack för alla svar! Mvh Micke

          Kommentar

          • Fuzzop
            • July 2007
            • 2380

            #6
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            "Urlakad" blir den aldrig eftersom den löser sig i vatten om pH är under 7.6. Urlakad är den först när den helt har löst upp sig och inte finns kvar.

            Däremot kan ytan "tätas igen" av alger etc. så att den inte kan lösas ut. detta gäller dock främst stenar som har en liten yta och knappast inte sand.
            jag hade väl sand/grus med en kornstorlek på 1-2mm så det är vad jag själv haft och den iaf slutade sänka ph efter ett år ungefär om det va för att den tätats igen eller kanske inte va ren korallsand vet jag inte, hur som helst goda nyheter för vår discusvän så det spelar väl ingen större roll

            Kommentar

            Arbetssätt...