oljig hinna

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • _vinkelslip_
    • June 2009
    • 242

    oljig hinna

    Som sagt, fått en oljig hinna på vattnet.

    Vad är det som orsakar det egentligen?.
    Hur gör jag enklast för att slippa det och bli av med det?.
  • myslas
    • February 2008
    • 672

    #2
    Oftast orsakas det av för mycket matning så testa att dra ner lite grann på den. Det kan finnas andra orsaker dock. Att man har något på fingrarna och stoppat ner händerna i karet till exempel. Du kan lägga ett tidningspapper på ytan så drar det åt sig hinnan.

    Kommentar

    • _vinkelslip_
      • June 2009
      • 242

      #3
      okej.
      matar varannan dag normalt sett, men nu är ju utombordaren sönder så jag har beslutat mig att inte mata förrens måndag/tisdag, då den nya kommer.

      När jag matar så ger jag ungefär 3 nyper, med ngn minuts mellanrum och varierande 1-2 algtabletter.
      fisklasten kan ni läsa i tråden "utombordaren sönder".

      Hur mkt skulle NI mata till de firrarna?..just hur mkt och ofta man ska mata är väldigt svårt tycker jag..

      Ska nu lägga ett tidningspapper så det försvinner...

      Kommentar

      • gäst
        • June 2009
        • 66

        #4
        det är väl spirulinan i fodret som ger den hinnan..

        Kommentar

        • myslas
          • February 2008
          • 672

          #5
          Ok, då kan det bero på att det är lite för dålig ytrörelse som gjort att du fått en oljehinna just nu. När du får ditt nya filter så löser det sig nog.

          Finns ju inget exakt svar för hur mycket man ska mata egentligen. Men jag matar en gång om dagen och fiskarna ska äta upp allt på 1-2 minuter.

          Kommentar

          • Super_Star_Angel
            • February 2007
            • 51

            #6
            Ursprungligen postat av _vinkelslip_
            Som sagt, fått en oljig hinna på vattnet.

            Vad är det som orsakar det egentligen?.
            Hur gör jag enklast för att slippa det och bli av med det?.
            För mycket matning eller så har du inte rena händer när du har doppat ner dem. Testa att rikta pumpens utblås upp mot vattenytan så blir det mer ytcirkulation. Jag får sådan där oljig hinna rätt ofta och jag tvivlar på att det är farligt. Men det ser ju inte så snyggt ut. Har märkt att det hjälper med att göra en tredjedels vattenbyte också.
            Le babi, bedou
            Juwel Rekord 110 liter.

            Kommentar

            • Sleaper

              • September 2008
              • 2893

              #7
              Den oljiga hinnan på ytan är något av ett mysterium. Har inte kunnat kopplat problemet till foder eller annat som tillförts vattnet. Den går att få bort tillfälligt med tidningspapper, men den är snart tillbaka igen. Enda framgången jag haft är med Black Molly som verkar äta av hinnan. Tog 2-dagar för dom att fixa detta. Andra försök med ytrörelse har varit förgäves.

              Kommentar

              • _vinkelslip_
                • June 2009
                • 242

                #8
                Okej..Nja först tänkte jag på den pajade pumpen, men sen slog det mig att hinnan var där innan pumpen pajade..
                Så, tja. inväntar min nya pump, ska göra vattenbyte idag, får se om det avhjälper ngt iaf...

                Kommentar

                Arbetssätt...