Hur höja ph i karet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • xitele81
    • June 2009
    • 155

    Hur höja ph i karet?

    Har snäckskal idag, men undrar nåt annat sätt man kan göra?
    I karet!
    Dinghani, Saulosi, Chilumba red top, Golden labidochromis, Hongi, Rödzebra (speciell avelsform), cynotilapia afra.
  • Patrik Steen
    • May 2006
    • 8464

    #2
    Snäckskal gör på sig så lite att det är en obefintlig Höjning finns Bikarbonat som är bättre som du doserar,eller mer Kalksten samma där det blir inte den Höjning man kanske är ute efter.Vad har du för pH idag??och vad för fisk ska gå där i??
    Mvh.Patrik

    Kommentar

    • xitele81
      • June 2009
      • 155

      #3
      Ursprungligen postat av Patrik Steen
      Snäckskal gör på sig så lite att det är en obefintlig Höjning finns Bikarbonat som är bättre som du doserar,eller mer Kalksten samma där det blir inte den Höjning man kanske är ute efter.Vad har du för pH idag??och vad för fisk ska gå där i??
      malawi, golden och salusi, behöver ett ph på 8

      finns det recept på bikar? dosering, har 160 l kar
      I karet!
      Dinghani, Saulosi, Chilumba red top, Golden labidochromis, Hongi, Rödzebra (speciell avelsform), cynotilapia afra.

      Kommentar

      • Patrik Steen
        • May 2006
        • 8464

        #4
        Ursprungligen postat av xitele81
        malawi, golden och salusi, behöver ett ph på 8

        finns det recept på bikar? dosering, har 160 l kar
        IMen hur mycket har du idag,dem flesta har ett bra pH redan i kranen för att dem du nämner ska trivas
        Mvh.Patrik

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Ursprungligen postat av xitele81
          malawi, golden och salusi, behöver ett ph på 8

          finns det recept på bikar? dosering, har 160 l kar
          "Recept" finns inget eftersom det om pH är lågt krävs bara pyttelite för att höja pH 0,1, men om pH är högt så krävs det massor av kilon för att höja pH 0,1.
          Så mät dig fram till vad som är lämpligt - det är inte heller någon risk att överdosera eftersom pH aldrig går upp mer än strax över 8
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Ursprungligen postat av Patrik Steen
            IMen hur mycket har du idag,dem flesta har ett bra pH redan i kranen för att dem du nämner ska trivas
            Men har du ett lågt KH i kranen så ramlar pH ner väldigt snabbt. Själv har jag t.ex. ett pH på 8 i kranvattnet, men ett KH på bara 1-2.
            Om jag skulle eftersträva ett stabilt högt pH så behövs antingen bikarbonat, eller stora vattenbyten varje vecka.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Patrik Steen
              • May 2006
              • 8464

              #7
              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              Men har du ett lågt KH i kranen så ramlar pH ner väldigt snabbt. Själv har jag t.ex. ett pH på 8 i kranvattnet, men ett KH på bara 1-2.
              Om jag skulle eftersträva ett stabilt högt pH så behövs antingen bikarbonat, eller stora vattenbyten varje vecka.
              Det är klart som du säger men varför sträva efter ett högre pH när det ligger stabilt på 8 som dem flesta Ciklider klarar sig.Tycker det är märkligt att ditt KH är bara på 1-2 med ett sånt högt pH, själv har jag ett KH på 9-10 och ett pH på ca 8 kanske lite högre i kranen.Eller det kanske är sådana skillnader var man bor själv är det Kalkavlagringar på alla mina vaskar,men eftersom jag kör Saltvatten så är jag bara positiv

              Men det skulle vara fortfarande roligt att veta vad personen har för pH idag och KH.
              Mvh.Patrik

              Kommentar

              • Lasse
                • October 2002
                • 1965

                #8
                Patrik - vi i Västsverige har nästan ingen kalksten i marken - det gör att vi har ett vatten som är normalt mjukt och med lågt pH. För att inte få för mycket rost i rören så höjer vattenverken pH:t med någon typ av hydroxid och då får du ett pH som är högt men med mycket liten buffringsförmåga. detta är ett vanligt vatten i Göteborg och Stockholm samt nästan hela norra Sverige.

                MVH Lasse
                Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  Ursprungligen postat av Patrik Steen
                  Det är klart som du säger men varför sträva efter ett högre pH när det ligger stabilt på 8 som dem flesta Ciklider klarar sig.Tycker det är märkligt att ditt KH är bara på 1-2 med ett sånt högt pH, själv har jag ett KH på 9-10 och ett pH på ca 8 kanske lite högre i kranen.Eller det kanske är sådana skillnader var man bor själv är det Kalkavlagringar på alla mina vaskar,men eftersom jag kör Saltvatten så är jag bara positiv

                  Men det skulle vara fortfarande roligt att veta vad personen har för pH idag och KH.
                  Skulle tro att åtminstone 75% av Sverige har samma typ av vatten som vi har - undantag finns som t.ex. vissa delar av Skåne, Öland och Gotland, Uppsala-trakten etc.

                  Du kan läsa om detta i t.ex. denna Zoopetartikel http://www.zoopet.com/index.php?opti...cle&article=72
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...