Reaktor eller ytterfilter ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tonyzäll
    • July 2008
    • 18

    Reaktor eller ytterfilter ?

    Funderar på för och nackdelar med reaktor kontra ytterfilter vid Co2 tillsats. Får man en högre verkningsgrad med ngn av alternativen rent generellt. Jag förstår att olika filter och olika reaktorer är olika effektiva.
    En annan fråga jag har är huruvida Co2 tuben måste vara stående eller om man kan ha den liggande under akvariet.
  • _vinkelslip_
    • June 2009
    • 242

    #2
    Det är väl tryck det handlar om i tuben?, så då borde det går rent utmärkt att lägga den ner.

    Däremot ska man ALLTID ha en gasoltub ståendes,för om det börjar brinna är risken att den explofantiderar nästan obefintlig jämfört med om den ligger ner.
    Men, det är en helt annan avdelning.......

    Kommentar

    • Sleaper

      • September 2008
      • 2893

      #3
      En effektiv reaktor tror jag är att föredra. Nackdelarna med att lösa CO2 i ett filter är att livslängden på filtret kan förkortas, att det kan uppstå ansamling av gas i filterbehållaren och att filtret "rapar".
      Behållaren med CO2 skall absolut stå av någon anledning, vill jag minnas.

      Kommentar

      • tonyzäll
        • July 2008
        • 18

        #4
        Min egen fundering är att Co2 borde väl vara i flytande form i tuben när den är under högt tryck och då borde tubens läge; horisontellt el. vertikalt kunna ha betydelse.

        Kommentar

        • Sleaper

          • September 2008
          • 2893

          #5
          Ursprungligen postat av tonyzäll
          Min egen fundering är att Co2 borde väl vara i flytande form i tuben när den är under högt tryck och då borde tubens läge; horisontellt el. vertikalt kunna ha betydelse.
          Tror att du har helt rätt!

          Kommentar

          • Fuzzop
            • July 2007
            • 2380

            #6
            det räcker att tippa upp kranen lite så man kan ha sin tub nästan helt liggandes, men som sagt det är i flytande form i flaskan så själva huvudkranen ska vara i högre position än resten av tuben.
            Sen för att få optimalt skulle jag vilja koppla en reaktor på ytterfiltrets insug så att bara dom minimala mängder som inte löses i reaktorn kommer in och löses i ytterfiltret.

            Kommentar

            • Sleaper

              • September 2008
              • 2893

              #7
              Ursprungligen postat av Fuzzop
              det räcker att tippa upp kranen lite så man kan ha sin tub nästan helt liggandes, men som sagt det är i flytande form i flaskan så själva huvudkranen ska vara i högre position än resten av tuben.
              Sen för att få optimalt skulle jag vilja koppla en reaktor på ytterfiltrets insug så att bara dom minimala mängder som inte löses i reaktorn kommer in och löses i ytterfiltret.
              Kruxet med reaktorn före filtret blir att den snabbt blir igensatt av slam. Sen kan man ju undra hur CO2 i filtrets insug påverkar filtrets eventuella biologiska rening?

              Kommentar

              • Fuzzop
                • July 2007
                • 2380

                #8
                Ursprungligen postat av Sleaper
                Kruxet med reaktorn före filtret blir att den snabbt blir igensatt av slam. Sen kan man ju undra hur CO2 i filtrets insug påverkar filtrets eventuella biologiska rening?
                Visst finns risken för mycket slam och återkommande rengöring men det beror nog lite på vilken modell man har oxå hur jobbigt det kan bli.
                Om man löser upp gasen i karet och sen suger in vattnet i filtret eller löser upp det i filtret lär nog inte spela nån gigantisk roll för bakterierna och vad jag vet så har det aldrig varit nåt problem för dom som kör ytterfilter som reaktor.

                Kommentar

                • Sleaper

                  • September 2008
                  • 2893

                  #9
                  Ursprungligen postat av Fuzzop
                  Visst finns risken för mycket slam och återkommande rengöring men det beror nog lite på vilken modell man har oxå hur jobbigt det kan bli.
                  Om man löser upp gasen i karet och sen suger in vattnet i filtret eller löser upp det i filtret lär nog inte spela nån gigantisk roll för bakterierna och vad jag vet så har det aldrig varit nåt problem för dom som kör ytterfilter som reaktor.
                  Har min reaktor på "trycksidan" av ytterfiltret som ju är det normala. Ändå blir man förvånad över hur snabbt det samlas slam i reaktorn. Skulle den sitta på sugsidan blev det nog för jobbigt i längden med att göra ren reaktorn ideligen. Sen är det nog ganska stor skillnad på vatten från akvariet med tillsatt CO2 kontra CO2 direkt i filtret. Skulle tippa på att pH i filterbehållaren skiljer en hel del beroende på vad man väljer. Dock har jag alldrig sett någon tillverkare/återförsäljare som skulle rekomendera att sätta reaktor på sugsidan, eller ens filtertillverkare som skulle föreslå några som helst reduceringar av flödet på sugsidan av filtret?

                  Kommentar

                  • Fuzzop
                    • July 2007
                    • 2380

                    #10
                    ja när det gäller rekomendationer från tillverkare lär du nog inte hitta många som rekomenderar att du stryper utflödet heller
                    bara liten nyfikenhet, vilken reaktormodell har du som det blir så mycket slam i?
                    vad gäller ph får du nog göra ett försök för att få veta säkert, men sen påverkar ett lägre ph bakterierna nåt eller är det kanske ointressant ?

                    Kommentar

                    • Sleaper

                      • September 2008
                      • 2893

                      #11
                      Att tillverkare av filter föreslår ev. strypning av flödet görs på trycksidan (eller snarare varnat för strypning på sugsidan) har jag läst i manualer.
                      Sen har vi frågan om livslängd på pumpen när man tillför CO2 i insuget? Att CO2 påverkar plast har även jag märkt. Förutom att det varnas på vissa akvariesidor på nätet om ev. kortad livslängd på filtret?
                      Hur nitrifikationsbakterier klarar ett lågt pH kan man ju spekulera i.
                      Min reaktor är av typ enligt länk.

                      Onlineshop für CO2 Technik, Aquaristik, CO2 Anlage, Pumpen, Druckschalter und Magnetventile, CO2 Anlagen, CO2 Aussenreaktor AR-US Serie

                      Kommentar

                      • Fuzzop
                        • July 2007
                        • 2380

                        #12
                        Jo livslängden på filtret kan nog påverkas ganska ordentligt om man ofta får upp stora gasbubblor i själva pumpen men annars lär det nog inte göra nån större skildnad att man leder co2 in i filtret, annat än som du säger att plasten blir lite fortare spröd men tveksam att det hinner påverka livslängden.
                        Tackar för länken, just den reaktorn är väl bland det bästa man kan ha vad gäller upplösning av gasen men oxå en modell som sänker flödet ganska bra så den skulle jag inte heller vilja ha på sugsidan, min tanke är mera för typ en sån här reaktor som inte sänker flödet mer än en lätt nersmutsat filter och förhoppningsvis inte heller samlar på sig så mycket slam:

                        Kommentar

                        • Nilsrolf
                          • November 2006
                          • 549

                          #13
                          Se även här: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=132488

                          Kommentar

                          Arbetssätt...