En av mina Platys dog ikväll...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Spongeduck
    • June 2009
    • 366

    En av mina Platys dog ikväll...

    Den såg helt frisk ut. Simmade runt som vanligt och tuggade lite på det och det andra. Men när jag vaknade imorse och tog e titt på akvariet så låg den livlös på botten. Den såg helt frisk ut innan. Hur kunde den bara dö?
    De andra Platysarna ser ut att må bra som vanligt.

    Jag började att mata förrigår. Jag matade försiktigt med endast ca 5 flingor.
    Kan det bara så att ammonium halten i vattnet blev för hög ? Men varför dog inte de andra av det isf ?
    Jag hade även ökat genomströmningen av filtret lite grann igår. Men det kan väl inte bero på det ?
    Kan det vara så att färgen från roten som färgar av sig är dålig för fiskarna?
  • Spongeduck
    • June 2009
    • 366

    #2
    Jag vet inte om det är en inbillning eller inte, men fiskarna i mitt akvarium känns lite hyperaktiva idag i jämförelse med tidigare ...
    Är det ett tecken på något är fel ?...

    Kommentar

    • rödtoppen
      • June 2006
      • 3148

      #3
      Kolla tempen, nitriten..
      I viket fall som helst så hade jag bytt 1/3 vatten och haft i lite ektozon.
      / dtoppen /

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13133

        #4
        Ursprungligen postat av Spongeduck
        Jag vet inte om det är en inbillning eller inte, men fiskarna i mitt akvarium känns lite hyperaktiva idag i jämförelse med tidigare ...
        Är det ett tecken på något är fel ?...
        Om de uppträder lättskrämda så kan det vara ett tecken på ammoniak i vattnet vilket är väldigt giftigt! I nuläget tycker jag du ska tillsätta 1 msk upplöst vanligt salt och även dosera fulldos nitrivec eller annan bakteriestart i 2 veckor!
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Nina82
          • January 2008
          • 6610

          #5
          Gör som de sagt ovan och mata dina 5 flingor max varannan/var tredje dag den närmsta månaden.
          Lycka till och sök gärna på ordet nybörjarguide ... Den är skitbra.
          12L 12L 24L 24L 24L 24L
          38L 54L 54L 63L 450L

          Kommentar

          • Spongeduck
            • June 2009
            • 366

            #6
            Jag bytte en tredjedel vatten och tillsatt nitrivec. Kommer att fortsätta med nitrivec ett tag. Fiskarna mår bra. Tack för hjälpen !

            Kommentar

            Arbetssätt...