Villken slags dimma är detta?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2894

    Visst, mörkläggning osv. kan vara ett sätt men är väldigt tålamodsprövande. Färskt vatten gillar infusorier och har man "trixat" med filtret så kan detta också trigga en infusoriedimma.
    Korta belysningstiden till kanske 6-8tim är också bra för att motverka infusorier när akvaret är i ett "känsligt läge". Men har man pengarna till ett UV-C filter (runt tusenlappen) och inte så stort tålamod så är UV-C fantastiskt.

    Kommentar

    • solis
      • July 2008
      • 5064

      Av min erfarenhet och vad jag tror så är det bästa det du skulle testa att hälla i filtermedia och inte röra filtren alls är en bra metod
      Vet att jag testade att byta mycket vatten vid ett tillfälle när det var som värst och det blev inte ett dugg bättre.
      Jag tog väck uv filtret ett tag efter det hade blivit bra och vattnet höll sig bra ändå så efter jag blivit av med problemet så behövdes det inte mer, satte i det senare ( ca 1 månad efter)igen bara för att jag behövde en extra pump i.
      Lycka till med din dimma
      Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
      1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
      100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
      56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

      Kommentar

      • daniel_i_malmö
        • April 2002
        • 1103

        Ursprungligen postat av solis
        Hittade idag en unifilter 750 uv som jag har satt in karet nu och hoppas verkligen på det bästa,
        Som du nog märkt vid det här laget har de små uv-dioderna som finns inbyggda i vissa innerfilter inte alls en sådan effekt som ett riktigt uv-filter med rör i. Uv-dioderna har liten effekt och vattnet passerar fort vilket gör att exponeringen för den verksamma uv-strålningen blir mycket liten.
        Malmö Akvarieförening
        no hope, no harm, just another false alarm

        Kommentar

        • solis
          • July 2008
          • 5064

          Ursprungligen postat av daniel_i_malmö
          Som du nog märkt vid det här laget har de små uv-dioderna som finns inbyggda i vissa innerfilter inte alls en sådan effekt som ett riktigt uv-filter med rör i. Uv-dioderna har liten effekt och vattnet passerar fort vilket gör att exponeringen för den verksamma uv-strålningen blir mycket liten.
          Ja som jag skrev innan så vet jag inte vad som hjälpte mitt kar men misstänker att det var att jag fick balans med bakteriekultur som gjorde susen och är det som du skriver så kan man utesluta uv filtret.

          Har aldrig haft något annat uv filter så jag har inget att jämnföra med och har aldrig haft detta bekymmret innan heller så jag är bara glad att jag lyckades få iordning på det
          Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
          1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
          100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
          56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

          Kommentar

          • DaRe

            • June 2009
            • 2227

            Tack tack för goda råd!!
            Jag ska prova vad solis rekommenderar, det har ändå antagligen funkat för henne och filtermedia är ju inte så himla dyrt även om det går en del i ett 936 liters.

            Återkommer med info om det lyckas!
            Senast redigerad av DaRe; 31 December 2009, 16:02.
            Checking out...

            Kommentar

            • solis
              • July 2008
              • 5064

              Ursprungligen postat av Dre
              Tack tack för goda råd!!
              Jag ska prova vad solis rekkommenderar, det har ändå antagligen funkat för henne och filtermedia är ju inte så himla dyrt även om det går en del i ett 936 liters.

              Återkommer med info om det lyckas!
              Gör det ska bli spännande att se villket som funkar, den sista ändringen jag gjorde var att sätta i bottenfilter, jag gjorde ju tre ändringar samtidigt, bottenfilter uv filter och filtermedia och ingen rengörning.
              Jag köpte en dunk på 5 liter filtermedia på ebay och det blev billigt.
              dunken kostade runt 40eur + frakt på ebay.
              Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
              1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
              100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
              56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

              Kommentar

              • drd
                • March 2004
                • 5586

                Det allra bästa uv filtret är ett sånt man kopplar på sitt befintliga ytterfilter, det kan man dessutom stänga av när man inte vill stråla vattnet.

                Hoppas ni får rätt på era "dimmor"
                ________________________________________________

                Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

                Kommentar

                • solis
                  • July 2008
                  • 5064

                  Ursprungligen postat av drd
                  Det allra bästa uv filtret är ett sånt man kopplar på sitt befintliga ytterfilter, det kan man dessutom stänga av när man inte vill stråla vattnet.

                  Hoppas ni får rätt på era "dimmor"
                  Min dimma försvann för några månader sen och har inte kommit tillbaks sen dess
                  Synd att man inte hade ytter filter i det karet då så kanske man kunnde använt det, det uv filtret kostar väll ganska mycket med eller
                  Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                  1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                  100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                  56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                  Kommentar

                  • Sleaper

                    • September 2008
                    • 2894

                    Ursprungligen postat av solis
                    Min dimma försvann för några månader sen och har inte kommit tillbaks sen dess
                    Synd att man inte hade ytter filter i det karet då så kanske man kunnde använt det, det uv filtret kostar väll ganska mycket med eller
                    Ett UV-C (9W tror jag) för att koppla till ytterfilter har jag sett på Hornbach för ca. 700kr beroende på effekt. Köpte själv ett Aquael 11W UV-C för ytterfilter i en zoo-affär för 600kr. Dock kan man även koppla på en Aquael-pump och köra det som ett innerfilter. Väldigt praktiskt

                    Kommentar

                    • solis
                      • July 2008
                      • 5064

                      Ursprungligen postat av Sleaper
                      Ett UV-C (9W tror jag) för att koppla till ytterfilter har jag sett på Hornbach för ca. 700kr beroende på effekt. Köpte själv ett Aquael 11W UV-C för ytterfilter i en zoo-affär för 600kr. Dock kan man även koppla på en Aquael-pump och köra det som ett innerfilter. Väldigt praktiskt
                      Tack för svaret
                      Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                      1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                      100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                      56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                      Kommentar

                      • DaRe

                        • June 2009
                        • 2227

                        Så här syns min dimma, suddigt där ljuset faller in upp till. Jag har (idag) börjat med metoden att införa filtermedia dagligen. Samtidigt funderar jag på om jag har gjort något fel i min filtrering alternativt filtermediamängd. jag har väldigt mycket filtermedia i mina BTN moduler och det kanske har lett till dålig cirkulation och därmed dåligt med bakterier?? Alternativt är det felaktig cirkulation så skräpet inte går in via filtren utan bara snurrar runt i karet??

                        Detta är före-bilder och definitivt inte efter-bilder. Jag kan tydligt se massor av små partiklar kan det vara infusorier då, eller något annat?
                        Bifogade filer
                        Checking out...

                        Kommentar

                        • solis
                          • July 2008
                          • 5064

                          För ett tag sen ca 1 månad så kopplade jag ur bottenfiltret för att jag skulle ha filterhörnan istället och då började bekymren det blev dimmit igen sen blev det nitritspik på köpet även fast där satt i uvfilter som är väll inkört och inte rengjort på länge nu när spiken äntligen är borta så består ändå dimman och så börjar det bli grönt igen.

                          Nu gjorde jag en test jag hällde i filtermedium och igår kväll kopplade jag in bottenfiltret igen efter en timma såg jag märkbart resultat och idag är vattnet kristallklart så det var nog bottenfiltret som gjorde susen.
                          Så nu kan jag äntligen börja fixa där i igen för innan har jag inte sett så mycket och då har jag inte haft lust.
                          Klicka på bilden för större version

Namn: P1140655.jpg
Visningar: 1
Storlek: 79,4 KB
ID: 2124633

                          Klicka på bilden för större version

Namn: P1140657.jpg
Visningar: 2
Storlek: 134,7 KB
ID: 2124634
                          Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                          1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                          100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                          56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                          Kommentar

                          • Gaffel
                            • December 2007
                            • 6200

                            Menar du på fullaste allvar att du har slagit av ett ingånget bottenfilter och nu bara rakt av slått på det igen så får jag säga att du har tur som en tokig, köp en trisslott!
                            Life's a bitch and then you die..
                            "I might be right handed but im always left-winged"
                            Skriv på!

                            Kommentar

                            • solis
                              • July 2008
                              • 5064

                              Ursprungligen postat av Gaffel
                              Menar du på fullaste allvar att du har slagit av ett ingånget bottenfilter och nu bara rakt av slått på det igen så får jag säga att du har tur som en tokig, köp en trisslott!
                              När jag slog av det städade jag mycket där det låg och försökte få bort så mycket grums som möjligt, varför jag inte ville ha bottenfilter längre där är för att jag har sand i det karet och akvariegrus på bottenfiltret men det blev hela tiden som cement svårt att städa rent helst med en massa räklingar som är överallt och det blev att pumpen miste kraft när det satte igen, därför ville jag köra filterhörnan istället.
                              Trisslott har jag tyvärr aldrig tur med
                              Vad var din tanke med detta förresten är lite nyfiken på vad du menar skulle hända
                              Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                              1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                              100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                              56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                              Kommentar

                              • Gaffel
                                • December 2007
                                • 6200

                                Eftersom just bottenfilter har den förmågan att det drar ner masssiva mängder restprodukter i bottensubstratet som faktiskt är det mest syrefattiga området man normalt har i ett akvarium, i samma stund som bottenfiltret stängs av kommer det syre som hamnat där på konstlad väg genom cirkulationen från bottenfiltret att börja förbrukas och en syrefri miljö uppstår med i värsta fall svavelväte som följd.
                                Life's a bitch and then you die..
                                "I might be right handed but im always left-winged"
                                Skriv på!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...