Sjukt högt DKH!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nille83
    • June 2003
    • 121

    Sjukt högt DKH!

    Nu har fiskarna börjat flämta igen, malawi.

    Nitrit under 0,3

    Nitrat 0,25

    DGH 7

    PH 7,6

    OCH DKH visar 20. provat med 3 stickor samma sak. Även testat rakt i kranen ger runt 6 DKH.

    540 Liters kar. Flöde 9000 l/h

    Vad är DKH? och vad ska jag hitta på?
    Senast redigerad av Nille83; 15 July 2009, 21:56.
  • Fuzzop
    • July 2007
    • 2380

    #2
    Degree Karbonate Hardness, vattnets hårdhet och ska väl inte orsaka flämtande men betyder att du har nåt kalkhaltigt i vattnet.
    flämtande är nästan alltid nitrit, i närheten av 0.3 räcker för att orsaka problem, övriga orsaker kan va för mycket co2 om man göder med det eller för dålig ytcirkulation (vilket jag starkt betvivlar är ditt problem) så om du inte tillsätter co2 är nitrit troligtvis ditt problem, lösning = byt 50% av vattnet direkt vid symptom och ta det försiktigt med matningen eller att låta död växtdelar/fiskar ligga i karet.

    Kommentar

    • Nille83
      • June 2003
      • 121

      #3
      Tillsätter inget co2. Tillsätter bara bikarbonat vid vattenbyte.

      Kommentar

      • Fuzzop
        • July 2007
        • 2380

        #4
        Ursprungligen postat av Nille83
        Tillsätter inget co2. Tillsätter bara bikarbonat vid vattenbyte.
        där har du svaret till ditt höga DKH värde iaf, men som sagt kör vattenbyte när det flämtas, ser man det i tid brukar det klara sig bra med ett stort vb

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          dKH är inget problem, framförallt inte för malawis. Dina fiskar flämtar för att a) vattnet är för varmt, b) du har nitrit, c) du har för låg syresättning av vattnet, d) nån kombination av ovanstående.
          Och som Fuzzop säger finns det inga vattenkvalitetsproblem som inte kan fixas med ett stort vattenbyte med bra vatten.

          F.ö. är det klart suspekt att ha pH 7.6 med KH 20. Du borde ha pH 8.3. Stickor är bajs, prova med ett dropp-test istället.
          Senast redigerad av Azur; 16 July 2009, 08:29.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • Patrik Steen
            • May 2006
            • 8464

            #6
            men kan det verkligen stämma 20 i KH fast personen tillsätter bikabornat tycker det låter mycket då borde pH varit skyhögt tycker man, jag har ca 11 i mitt salt-kar med ett pH på 8.3
            Senast redigerad av Patrik Steen; 16 July 2009, 08:35.
            Mvh.Patrik

            Kommentar

            • Ouscazz

              • February 2009
              • 910

              #7
              Ursprungligen postat av Fuzzop
              Degree Karbonate Hardness.
              Näe, inte riktigt men nästan.. det är en tysk standard bland många.

              °dKH = grad Deutche Karbonathärte
              °dGH = grad Deutche Gesamthärte
              www.diskusforum.se
              www.loricariidae.se

              Kommentar

              • Fuzzop
                • July 2007
                • 2380

                #8
                Ursprungligen postat av Ouscazz
                Näe, inte riktigt men nästan.. det är en tysk standard bland många.

                °dKH = grad Deutche Karbonathärte
                °dGH = grad Deutche Gesamthärte
                borde det inte kallas gDK isåfall? visst pratar vi tysk standard men med en engelsk förkortning på namnets översättning?
                Mycket off topic men iaf

                Kommentar

                • Fuzzop
                  • July 2007
                  • 2380

                  #9
                  Ursprungligen postat av Patrik Steen
                  men kan det verkligen stämma 20 i KH fast personen tillsätter bikabornat tycker det låter mycket då borde pH varit skyhögt tycker man, jag har ca 11 i mitt salt-kar med ett pH på 8.3
                  och du kanske inte testar med stickor heller ?

                  Kommentar

                  • Azur
                    • March 2003
                    • 12946

                    #10
                    Ursprungligen postat av Patrik Steen
                    men kan det verkligen stämma 20 i KH fast personen tillsätter bikabornat tycker det låter mycket då borde pH varit skyhögt tycker man, jag har ca 11 i mitt salt-kar med ett pH på 8.3
                    Går inte komma över 8.3 med bikarbonat. Det är slutpunkten för bikarbonat, tillsätter man mer låser man bara pH till 8.3 hårdare, man får inte högre pH.
                    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                    Kommentar

                    • Fuzzop
                      • July 2007
                      • 2380

                      #11
                      Ursprungligen postat av Fuzzop
                      borde det inte kallas gDK isåfall? visst pratar vi tysk standard men med en engelsk förkortning på namnets översättning?
                      Mycket off topic men iaf
                      Och så va man allså inte riktigt vaken ens klockan 11, annars hade man ju sett att förkortningen är densamma oavsett språk

                      Kommentar

                      Arbetssätt...