Vattemtemperaturer vid VB m.m

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Markus1984
    • November 2008
    • 2606

    Vattemtemperaturer vid VB m.m

    Tjena!

    Jag har ju enbart kallvatten nere i lokalen,(som ni kanske vet), ungefär 4-8 grader celscius! Funkar bra med 10% vattenbyten...men vid lite större byten som man gärna vill göra är det ett problem.

    Jag har inte plats för att ha en 300L tunna ståendes för att få upp temperaturen i..men jag funderade på om jag kunde ta ner en liten vattenkokare och koka 1l och hälla i 10L hink och fylla på med kallt...för att få en lite högre temperatur på vattnet.

    Är det bra eller dåligt med kokat vatten, eller spelar det ingen roll när det blir 1L per 10L...?

    Mvh

    Markus
    Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

  • Fuzzop
    • July 2007
    • 2380

    #2
    1l kokat vatten är en bra lösning, lite omständig men bra iaf för fiskarna
    om det är en mera permanent lokal det rör sig om kanske en investering kan va på plats, finns en liten sak man kan sätta på ledningen som ger direkt tempererat vatten, funkar typ som en varmvattenberedare men kraftigare uppvärmning och utan tank, går att hiitta hos välsorterade vvs butiker

    Kommentar

    • Patrik Steen
      • May 2006
      • 8464

      #3
      Tycker mest du klyddar till det för dig...Varför inte bara köra kallt vatten som funkar hur bra som helst när du kör vatten byte,du kan inte väl stå med en vattenkokare då skulle man tro det var dolda kameran...:-)
      Mvh.Patrik

      Kommentar

      • Markus1984
        • November 2008
        • 2606

        #4
        vattnet är bara 4-8 grader...och det påverkar på fisk och växter vid vattenbyte...

        Jag kör alltid "kallvattenbyte" här uppe i lägenheten men då ligger tempen på över 15 grader kanske.
        Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

        Kommentar

        • karrokaja
          • March 2006
          • 5388

          #5
          när jag byter vatten drar jag in trädgårdslangen genom fönstret. inte en chans till uppvärmning tror att vattnet ligger runt 7c, byter 30% och fiskarna verkar bara bli piggare av kylning. speciellt så här på sommaren. har mellan 24-25c i karet
          Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
          kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
          Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
          I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

          Kommentar

          • Markus1984
            • November 2008
            • 2606

            #6
            Jo.......jag har ju bytt med kallvatten...men nu är det så att firrarna i källaren inte gillar iskallt vatten. Märker ju på dem att det inte är kul med VB...hursomhelst är problemet löst nu..tack Fuzzop
            Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

            Kommentar

            Arbetssätt...