Nitrit? Skulle behöva hjälp att reda ut detta..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Eric_H
    • June 2009
    • 87

    Nitrit? Skulle behöva hjälp att reda ut detta..

    Hej! Slänger inte frågan här med för att få hjälp. Har ett nystartat juwel 450 vision(ca 4v) med ett yngelkar under som vi startade 2 veckor senare. Fiskarna i det stora karet ser ut att trivas men nitrittestet visade på 0,3mg i det idag, har fått massa bruna alger på stenar i detta med. I det lilla går en tuggande som mest gömmer sig så ser inte hur hon ser ut, testet i det visade på 1mg! Bytte runt 60% av vattnet i båda karen. Nu kommer ett av mina misstag, jag var trött och tankspridd och hällde i bikarbonat för att höja ph i samband med vattenbytet! Inte alls bra med tanke på nitriten har jag hört nu i efterhand! Vad ska jag göra nu? Bara att byta 50% av vattnet varje dag? Tillsätta något?

    //Eric
    Senast redigerad av Eric_H; 10 July 2009, 20:33.
  • Lasse
    • October 2002
    • 1965

    #2
    För nitriten spelar det ingen roll att du hällt i bikarbonat - kan istället vara bra eftersom du då höjer karbonatinnehållet i ditt vatten och karbonater är en nödvändig ingridiens för att nitrifikationsbakterierna skall kunna växa till ordentligt. Vad du skall göra är för det första - stoppa all matning, mata inte förrän nitrittoppen är över
    för det andra - häll i en matsked bordssalt per 100 liter vatten (tar bort giftigheten av nitrit).
    för det tredje - se till att du har bra syresättning,
    för det fjärde - skaffa en startbakteriekultur - ge den varje dag efter rekommendation för startdosen. Har du ingen startkultur så kan du göra en själv. Gå ut i en skogsbacke - ta upp lite ytgjord (ogödslad). Lägg den i några liter vatten och rör om ordentligt. Sila vattnet genom ett kaffefilter. Tappa upp på några flaskor och ställ i kylen - ge en skvätt av en trolldryck till akvariet varje dag
    För det femte - titta på fiskarna - ingen tung andhämntning som vid syrebrist. Om det är fara för fisken byt 50 % av vattnet - jag är alltid försiktig med vattenbyten i ett startskede - kan fördröja startprocessen och införa alltmer stress - brukar bara göra det om det är totalkris. Saltet brukar hjälpa till att ta bort totalkrisen.
    för det sjätte - om du använt provsticka för nitrittesten - skaffa en dropptest.
    För det sjunde - tat lugnt och inga panikåtgärder

    MVH Lasse
    Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

    Kommentar

    • Eric_H
      • June 2009
      • 87

      #3
      Ursprungligen postat av Lasse
      För nitriten spelar det ingen roll att du hällt i bikarbonat - kan istället vara bra eftersom du då höjer karbonatinnehållet i ditt vatten och karbonater är en nödvändig ingridiens för att nitrifikationsbakterierna skall kunna växa till ordentligt. Vad du skall göra är för det första - stoppa all matning, mata inte förrän nitrittoppen är över
      för det andra - häll i en matsked bordssalt per 100 liter vatten (tar bort giftigheten av nitrit).
      för det tredje - se till att du har bra syresättning,
      för det fjärde - skaffa en startbakteriekultur - ge den varje dag efter rekommendation för startdosen. Har du ingen startkultur så kan du göra en själv. Gå ut i en skogsbacke - ta upp lite ytgjord (ogödslad). Lägg den i några liter vatten och rör om ordentligt. Sila vattnet genom ett kaffefilter. Tappa upp på några flaskor och ställ i kylen - ge en skvätt av en trolldryck till akvariet varje dag
      För det femte - titta på fiskarna - ingen tung andhämntning som vid syrebrist. Om det är fara för fisken byt 50 % av vattnet - jag är alltid försiktig med vattenbyten i ett startskede - kan fördröja startprocessen och införa alltmer stress - brukar bara göra det om det är totalkris. Saltet brukar hjälpa till att ta bort totalkrisen.
      för det sjätte - om du använt provsticka för nitrittesten - skaffa en dropptest.
      För det sjunde - tat lugnt och inga panikåtgärder

      MVH Lasse
      Tack för svaret Lasse!
      Ska se om jag kan ge lite feedback.

      Jag har matat var fjärde dag men slutat helt nu.
      Har redan kört en hel dos med nitrivec i båda karen, menar du att jag ska köra en till?
      Testet jag kör med är dropptest.
      Nu har jag slått i lite salt.

      Många rekommenderar ju enbart vattenbyten varje eller varannan dag men det är en senare åtgärd alltså?

      Panik får jag inte Är mer en sn som inte kan sova utan ligger och grubblar på vad som kan fundera bäst och varför hehe

      Kommentar

      • Lasse
        • October 2002
        • 1965

        #4
        Jag brukar använda nitrivec varje dag och då med startdosen 20 ml/100 liter. Orsaken är att det inte går att överdosera och att dessa bakterier växer så sakta att de måste ympas ofta. I början finns dock ingen mat åt dem (ammonium-nitrit) så man kan inte ta taktiken om en jättesatts direkt utan då är det bättre att ge varje dag. Har du kört nitrivec i 3 veckor?

        MVH Lasse

        Det finns flera orsaker varför jag inte tycker om att byta vatten under inkörningen. Bakterierna är visserligen inte frisimmande men de sitter bland annat på små partiklar och i filtret. Dessutom har inte ett nytt vatten många av de biologiska molekyler som ett bra vatten bör ha och kan vara aggresivt på slem och annat. Jag vet att det finns de som inte håller med mig men det är på detta sätt jag startat alla mina akvarier under de senaste 30 åren och det var länge sedan jag använde en nitrittest.

        MVH Lasse
        Senast redigerad av Lasse; 11 July 2009, 22:54.
        Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

        Kommentar

        Arbetssätt...